۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۱۷۶۵۸۸
سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره(7)؛

تشریح ابعاد معراج پیامبر اکرم از زبان آیت الله موسوی جزایری

خبرگزاری رسا ـ آیت الله موسوی جزایری به داستان معراج حضرت رسول الله(ص) اشاره کرد و گفت: در معراج پیامبر به عنوان اشرف مخلوقات و انبیاء انتخاب شد و بزرگی و عظمت پیامبر(ص) در معراج ظهور کرد.
آيت الله موسوي جزايري، سيماي سحرخيزان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، در هفتمین جلسه از سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره که در سحرهای ماه مبارک رمضان از سیمای خوزستان پخش می شود، با اشاره به عبارت «اَشْهَدُ اَنْ لااِلهَ اِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ کَما شَهِدَ اللَّهُ لِنَفْسِهِ وَ شَهِدَتْ لَهُ مَلاَّئِکَتُهُ وَاُولُوا الْعِلْمِ مِنْ خَلْقِهِ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکیمُ وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ الْمُنْتَجَبُ وَ رَسُولُهُ الْمُرْتَضى اَرْسَلَهُ بِالْهُدى وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»، اظهار داشت: مهم ترین پیام این عبارت شهادت بر وحدانیت خدا و رسالت پیامبراکرم(ص) است.

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان به داستان معراج حضرت رسول الله(ص) اشاره کرد و گفت: در معراج پیامبر به عنوان اشرف مخلوقات و انبیاء انتخاب شد و بزرگی و عظمت پیامبر(ص) در معراج ظهور کرد.

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان با تأکید بر این که معراج پیامبر(ص) دارای داستان های عبرت آموز و شگفت انگیزی بود، ابراز داشت: در معراج هم بهشت و هم جهنم در نظر حضرت رسول الله(ص) متمثل شد و ایشان از انواع عذاب ها و پاداش های الهی مطلع شدند.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خوزستان به حدیثی از برگزاری نمازجماعت در معراج اشاره و تصریح کرد: شیخ صدوق می فرمایند که ظاهرا این نماز جماعت بر روی مسجدالاقصی بوده است اما برخی روایت ها نقل می شود که در خود آسمان ها اقامه شده است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان اضافه کرد: پیامبر(ص) در حجر اسماعیل مسجد الحرام نشسته بود که همراه با جبرئیل در یک چشم به هم زدن به بیت المقدس عروج کردند؛ در کیفیت حدیث شبهه وجود دارد که نماز جماعت پس یا قبل از عروج اقامه شده است.

آیت الله موسوی جزایری با بیان این که حضرت جبرئیل به عنوان مؤذن بود، اظهار داشت: جبرئیل برخاست و دست راست خود بر روی گوش راست خود نهاد و شروع به اذان گفتن کرد و از آن موقع رسم شد، وقتی مؤذن می خواهد اذان بگوید دست راست را بر روی گوش راست قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی جبرئیل گفت: «قد قامت الصلاه» نوری از آسمان تابید و قبور همه انبیاء و اولیاء شکافته شد و به سوی محل برگزاری نمازجماعت که یا در مسجد الاقصی یا در آسمان ها بوده جمع شدند و از همه جای عالم دعوت جبرئیل را لبیک می گفتند و مانند صفوف نماز جماعت به صف شدند.

آیت الله موسوی جزایری تصریح کرد: پیامبر تواضع داشتند و برای ایشان بسیار سخت بود که همه انبیاء و اولیاء پشت سر ایشان نماز را اقامه کنند؛ پس جبرئیل بازوی پیامبر(ص) را گرفت و به سمت جلو هدایت کرد و فرمود «تو پیامبر خاتم هستی و خاتم سزاواتر از مختوم است؛ جای امام جماعتی برای تو و شایسته است که تو در این جایگاه بایستی».

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان ادامه داد: نماز به امامت حضرت محمدمصطفی(ص) اقامه شد و ایشان می فرمایند «در نماز دو نفر از همه به من نزدیک تر بودند، در سمت راست جدم حضرت ابراهیم(ع) و در کنار ایشان پسر عمم حضرت علی بن ابی طالب(ع) ایستاده بودند».

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان ابراز داشت: ارواح پیامبران و انبیاء بود که به امامت حضرت رسول الله(ص) نماز را اقامه کردند اما حضرت علی(ع) در آن دوران زنده بودند و حالا معلوم نیست با جسم خود در این نماز شرکت کرده بودند و یا این که مانند دیگر انبیاء تنها روح شان نماز را به امامت پیامبر(ص) اقامه کردند.

آیت الله موسوی جزایری اظهار داشت: پیامبر در ادامه حدیث می فرمایند «بر شانه های جدم ابراهیم دو شال سبز و بر شانه های پسر عمم علی(ع) دو شال سفید قرار داشت، وقتی نماز تمام شد جدم ابراهیم(ع) به سمت من آمد و من به سمت او رفتم و با یک دیگر تلاقی و مصافحه کردیم و خوش آمد گفت و بعد از من با علی(ع) مصافحه و به او هم خوش آمد گفت».

نماینده ولی فقیه در خوزستان به روایت دیگری از امام رضا(ع) در رابطه با داستان معراج پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: بعد از گفت و گویی که بین خداوند متعال و پیامبر(ص) رد و بدل می شود، حضرت رضا می فرمایند« پیامبر به خداوند متعال می فرمایند که اوصیای من چه کسانی هستند» که خداوند متعال به پیامبر(ص) می فرمایند « اسامی اوصیا تو بر روی ساق عرش نوشته شده است می توانی آنها را ببینی».

وی بیان داشت: حضرت رضا(ع) ادامه می دهند: پیامبر(ص) می فرمایند «وقتی به ساق عرش نگاه کردم در آنجا دوازده نور را دیدم که در هر نوری با سطری جداگانه و نوری سبز رنگ نوشته شده بودند و می درخشیدند که در ابتدای این نورها نام وصی من حضرت علی(ع) و انتهای آنها نام حضرت مهدی آل محمد(عج) نوشته شده بود».

آیت الله موسوی جزایری گفت: امام رضا(ع) می فرمایند: پیامبر(ص) خداوند متعال را مورد خطاب قرار می دهند و می فرمایند « ای خدای من این ها اوصیای من بعد از من هستند» که خداوند در جواب پیامبر(ص می فرمایند« ای محمد این ها اولیاء و برگزیدگان من بر مردم و اوصیای تو و جانشینان تو هستند و قسم به عزت و جلالم دینم را به وسیله آنها پیروز می کنم و اعلای کلمه خود را به آنها می کنم و زمین را پاک می کنم از دشمنان با آخرین آنها یعنی حضرت مهدی(عج)»./9461/پ203/س

ارسال نظرات