۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۱۷۶۶۶۳
رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس:

کتابخانه شخصی آیت‌الله موسوی لاری به آستان ‌قدس اهدا شد

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس رضوی گفت: مجموعه‌کتاب‌های کتابخانه شخصی مرحوم آیت‌الله سید مجتبی موسوی لاری به آستان‌قدس رضوی اهدا شد.
گنجينه مخطوطات آستان قدس رضوي
به گزارش خبرگزاری رسا از مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان‌قدس رضوی، محمدهادی زاهدی گفت: این کتابخانه شامل 239 نسخه کتاب خطی و چاپ سنگی ارزشمند است که به گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان‌قدس رضوی اهدا شد. 
زاهدی با اشاره به جزئیات کتاب‌های موجود در کتابخانه شخصی آیت‌الله موسوی لاری بیان داشت: 74 نسخه کتاب خطی و 165 نسخه کتاب چاپ سنگی در این کتابخانه موجود است.
 
وی با اشاره به اینکه برخی از این کتاب‌ها افزون بر اینکه از نظر علمی و تاریخی، نفیس و ارزشمند هستند، از نظر خط و تذهیب نیز دارای ارزش و اهمیت فراوانی هستند، افزود: این مجموعه از سوی فرزندان آن مرحوم به آستان ملکوتی حضرت رضا(ع) وقف شده که پس از شناسایی، ثبت و فهرست‌نویسی در اختیار دانش‌پژوهان و نسخه‌شناسان قرار می‌گیرد. 
زاهدی با بیان اینکه در این مجموعه، کتاب‌های خطی ارزشمندی از آثار علما، فضلا و دانشمندان بزرگ اسلامی وجود دارد که مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان به آثار خطی و چاپ سنگی است، گفت: «تشریح الافلاک شیخ بهایی»، «تقریرات شیخ انصاری»، «الفوائد بحرالعلوم»، «شواهد الربوبیه» و «مبدأ و معاد ملّاصدرا»، عناوین برخی از این کتاب‌های خطی اهدایی است.
 
رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس رضوی، کتاب‌های؛ «الکافی محمد بن یعقوب کلینی»، «الروضه البهیة شهید ثانی»، «جواهر الاسرار(نخستین شرح مثنوی مولوی)»، «اسرار الحکم ملّا هادی سبزواری»، «الفوائد الطوسیة شیخ حرّ عاملی» و «مدارک الاحکام» را برخی دیگر از نقایش این مجموعه کتابخانه‌ای دانست.
 
زاهدی تصریح کرد: گنجینه کتاب‌های خطی و چاپ سنگی اهدایی آیت‌الله موسوی لاری، در قفسه‌های جداگانه با درج نام واقف، در گنجینه بزرگ نسخه‌های خطی آستان‌قدس رضوی، حفاظت و نگه‌داری می‌شود.
 
وی افزود: کتابخانه آستان‌قدس رضوی با توجه به حفاظت، نگه‌داری و اطلاع‌رسانی دقیق علمی، جایگاهی امن و مطمئن برای آثار علمی، فرهنگی، تاریخی و هنری دانشمندان و نویسندگان جهان اسلام به شمار می‌آید.
 
گفتنی است، گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی با بیش از 85 هزار نسخه نفیس خطی، شامل مصاحف شریف منسوب به ائمه اطهار(ع)، قرآن‌های کتابت‌شده بر روی پوست آهو، کتاب‌ها و رسائل علمی، فرهنگی و هنری، جلدهای نفیس روغنی، سوخت و معرّق، مرقّعات هنری و ...، یکی از غنی‏ترین گنجینه‌های نسخه‌های خطی در منطقه و جهان اسلام به شمار می‏آید./927/د102/پ
ارسال نظرات