۲۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۱۷۷۲۸۰

آیا حضرت خدیجه از حنفا بود؟

خبرگزاری رسا ـ حنفا خدای واحد را می‌پرستیدند و بت‌پرستی را که ذلت است به عنوان دین، نمی‌پذیرفتند، اما اینکه عبادت هم داشتند یا چگونه عبادت می‌کردند معلوم نیست.
وفات حضرت خديجه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مهدی پیشوایی، کارشناس مباحث تاریخ اسلام، در برنامه پرسمان تاریخی که از رادیو معارف پخش می‌شد، در پاسخ به پرسش «حضرت خدیجه را به عنوان اولین زن مسلمان می‌شناسند، چگونه مسلمان شد و واکنش او به نبوت پیامبر (ص) چگونه بود؟» گفت: حضرت خدیجه از قریش و قبیله بنی اسد بود.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) از قبیله بنی هاشم بود و با حضرت خدیجه قوم و خویش بودند و به تعبیری حضرت خدیجه نوه عموی پیامبر (ص) بود، پس بیگانه با هم نبودند، از طرف دیگر حضرت خدیجه قبلاً، حتی سال‌ها قبل از نبوت پیامبر (ص) نشانه های نبوت را در وی دیده بود، پس حضرت خدیجه از نبوت پیامبر (ص) غافلگیر نشد، مثل عموی پیامبر، حضرت ابوطالب، حضرت خدیجه نیز نور نبوت را در جبین پیامبر مشاهده می‌کرد.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: در کتاب‌ها نوشته‌اند روزی یک یهودی نبوت پیامبر (ص) را پیشگویی کرده است، و حضرت خدیجه نیز از این آگاه بودند، در بسیاری از کتاب‌ها نوشته‌اند که از زمانی قرار شد حضرت محمد (ص) به عنوان مدیر بازرگانی و در رأس اموال تجاری حضرت خدیجه به سفر تجاری بروند، حضرت خدیجه غلامی را همراه حضرت کرد که به او کمک کند و در بازگشت این غلام از حضرت چیزهای خارق‌العاده ای دیده بود.

حجت‌الاسلام پیشوایی ادامه داد: غلام حضرت خدیجه چیزهایی که در سفر از پیامبر (ص) دیده بود را برای حضرت خدیجه تعریف کرد، از جمله اینکه گفته بود، امین قریش در شام از سوگند یاد کردن به لات و عزی خودداری کرده است، حضرت خدیجه کبری قبلاً نشانه های نبوت حضرت را دیده بود و وقتی متوجه شد که او به بعثت رسیده سریعا استقبال و تصدیق کرد.

این کارشناس مباحث تاریخی در پاسخ به پرسش «آیا حضرت خدیجه از حنفا بود؟» گفت: خیر اسم ایشان را در بین حنفا ننوشتند، حنیف به کسانی می‌گفتند که یکتا پرست بودند و بت‌ها را نمی‌پرستیدند، در واقع این‌ها پیرو بقایای شریعت انبیای قبلی یعنی شریعت حضرت ابراهیم (ع) بودند، حنفا در مکه زندگی می‌کردند، مثلاً در مدینه ردپایی از آن‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: حنفا خدای واحد را می‌پرستیدند، اما اینکه عبادت هم داشتند یا چگونه عبادت می‌کردند معلوم نیست، چون تعدادشان محدود بوده اسم آن‌ها را نوشته‌اند، حنفا ده یا پانزده نفر بیشتر نبودند، اما افراد شناخته شده و از بزرگان، برجستگان و روشنفکران آن زمان بودند، آن‌ها بت پرستی که ذلت است را به عنوان دین نمی‌پذیرفتند، مثلاً ابوطالب و عبدالمطلب را از این‌ها می شمارند، اما نام حضرت خدیجه در بین آن‌ها نیست.

وی در پاسخ به پرسش «آیا امام حسن (ع) در جنگ جمل، صفین و نهروان شرکت داشتند؟ آیا درست است که امام علی(ع) به ایشان اجازه نمی‌دادند که در جبهه حضور یابند به خاطر اینکه نسل پیامبر اکرم (ص) منقرض نشود؟» گفت: اینکه امام حسن (ع) و برادر گرامیشان امام حسین (ع) در هر سه جنگی که برای پدرشان امام علی (ع) پیش آمد شرکت داشتند شکی نیست.

وی ادامه داد: هر دو برادر در هر سه جنگ حضور داشتند، اما اینکه امام می‌خواست از حضور امام حسن (ع) در جنگ خودداری کند، این فقط در مورد جنگ صفین نقل شده و متنش هم در  خطبه 207 نهج‌البلاغه ذکر شده است.

حجت‌الاسلام پیشوایی در پایان گفت: امام علی (ع) در جنگ صفین وقتی دید که امام حسن مجتبی (ع) با سرعت به سمت دشمن می‌رود، فرمود «از طرف من جلوی این جوان را بگیرید، من مضایقه دارم از اینکه این دو نفر (امام حسن (ع) و امام حسین (ع)) کشته شوند، مبادا با کشته شدن این دو نفر نسل پیامبر قطع شود. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات