احکام روزهداری(14)؛
حکم استعمال اسپری و استفاده از لوازم آرایشی در ماه رمضان
خبرگزاری رسا ـ عضو ستاد ترویج احکام گفت: آرایش زنان ارتباطی با روزه ندارد و روزه را باطل نمیکند اما اگر در معرض دید نامحرم قرار گیرند گناه است و هر گناهی مانع قبولی روزه میشود.
حجتالاسلام حسین وحیدپور، عضو ستاد ترویج احکام در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به حکم استعمال اسپریهای تنگی نفس در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: اسپریهایی که برای تنگی نفس بیماران استعمال میشود، مبطل روزه نیست، اما اگر به صورت مایع به گلو برسد، روزه را باطل میکند.
وی استعمال اسپری خوشبو کننده دهان را هم به شرط نرسیدن به حلق مبطل روزه ندانست و افزود: اسپری خوشبو کننده دهان اگر به صورت گاز به حلق برسد مانعی برای روزه نیست و حکم اسپری آسم را دارد که مراجع فرمودهاند اگر به صورت مایع در نیاید، روزه را باطل نمیکند.
عضو ستاد ترویج احکام با بیان اینکه برخی اسپریها ابتدا به صورت گاز است و بعد تبدیل به مایع میشود، تصریح کرد: استفاده از اسپری چه آسم و چه خوشبوکننده دهان تا زمانی که به صورت گاز است اشکالی ندارد اما اگر پس از یک مرحله گاز تبدیل به مایع شد و به حلق رسید، روزه باطل است.
وی ادامه داد: حکم اسپریها که از حالت گاز به حالت مایع تبدیل شده و به حلق میرسد نیز با هم متفاوت است که در اینجا اگر روزهدار بداند گاز اسپری تبدیل به مایع میشود و در هنگام روزهداری از آن استفاده کند، عمدی است و روزهاش قضا و کفاره دارد و اگر نداند و تبدیل به مایع شود، حکم عمد را پیدا نمیکند.
حجتالاسلام وحیدپور در ادامه استفاده از لوازم آرایشی برای زنان را در ماه مبارک رمضان، باطل کننده روزه ندانست، اما توضیح داد: آرایش زنان ارتباطی با روزه ندارد و روزه را باطل نمیکند اما اگر در معرض دید نامحرم قرار گیرند گناه است و هر گناهی مانع قبولی روزه میشود.
وی همچنین استفاده از لوازم آرایشی که مربوط به لب است را به صورت احتمالی مانعی برای روزه ندانست و اظهار داشت: اگر فرد روزهدار احتمال دهد که این مواد آرایشی در طول روز با آب دهانش مخلوط میشود و به حلق میرسد، نباید از آن استفاده کند که در صورت استفاده و رسیدن آن به حلق، روزه باطل است.
این عضو ستاد ترویج احکام، مسواک زدن پس از اذان صبح را دچار اشکال ندانست و گفت: مسواک زدن به شرط اینکه آب و خمیر دندان به حلق نرسند اشکال ندارد اما اگر مراقبت کرد و رسید عمدی محسوب نمیشود و اشکالی ندارد اما اگر مراقبت نکرد عمدی است و روزه را باطل میکند، این روزه قضا و کفاره دارد. /920/د102/ی
ارسال نظرات