۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۱۷۸۳۳۲
استاد اخلاق حوزه علمیه قم:

محبت اهل بیت بزرگ‌ترین سرمایه در شب‌های قدر است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: کسی که لبخند رضایت ائمه(ع) را می‌خواهد باید ادب شکرگزاری داشته باشد، یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های الهی که به بندگان خود اعطا می‌کند، محبت نسبت به اولیا، ائمه(ع) و انبیا است، بزرگ‌ترین سرمایه ما در شب‌های قدر محبت اهل‌بیت(ع) است.
حجت الاسلام حيدري کاشاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حجت‌الاسلام محمد باقر حیدری کاشانی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، پیش از ظهر هجدهمین روز از ماه مبارک رمضان در جمع زائران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) با اشاره به داستان‌های قرآن، گفت: قرآن کتاب داستان‌سرایی نیست.

وی ادامه داد: خداوند متعال می‌خواهد با بیان واقعیت‌های جهان در قالب داستان‌های انبیا و افراد دیگر برای مردم الگو قرار دهد تا افراد گرفتار اشتباه و خطا نشوند، داستان هر یک از پیامبران الهی که در قرآن آمده، می‌خواهد به ما بگوید که ما چگونه در شرایط سخت و دشوار زندگی از راه حق منحرف نشویم.

معنای نوح چیست؟

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به داستان‌ حضرت نوح(ع) در قرآن کریم، گفت: حضرت نوح(ع) شیخ انبیا بودند که در نهایت بندگی، 950 سال به فرموده قرآن زندگی کردند، ایشان را پدر دوم بشر می‌نامند، چرا که بعد از طوفان نسل انسان‌ها از حضرت نوح(ع) و تعداد اندکی از مؤمنان که سوار بر کشتی بودند است، در روایت‌ها تعداد مؤمنان همراه حضرت نوح(ع) از هشت تا هشتاد نفر بیان شده است.

وی افزود: نام مبارک حضرت نوح(ع) 43 مرتبه در قرآن کریم ذکر شده است؛ نوح به معنای بسیار نوحه‌گر است، کسی را که در مقام ذکر، راز و نیاز اهل نوحه و گریه باشد نوح می‌نامند، انسان باید در مقام بندگی اهل اشک باشد، اشک دل فرشی انسان را به عرش متصل می‌کند و طلب اذن گرفتن برای رسیدن به عرش الهی با اشک ریختن کسب می‌شود.

سلاح مؤمن،‌ اشک او است

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که گریه سلاح مؤمن است خاطرنشان کرد: ابزار جلب توجه خدا برای مؤمن اشک و گریه است، رمز رسیدن به توفیقات الهی از راه اشک و تواضع در برابر خداوند متعال است.

حجت‌الاسلام حیدری کاشانی مبارزه بی‌امان با مشرکان و ناامید نشدن از درگاه الهی را از ویژگی‌های مهم حضرت نوح(ع) دانست و خاطرنشان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم سلام ویژه‌ای به حضرت نوح ابلاغ می‌کند، در روایت آمده «منکران به خدا و حضرت نوح(ع) در زمان ساخت کشتی بارها آن را خراب کرده و پاره‌ چوب‌های آن را به سر و صورت این پیامبر الهی زدند،‌ ولی حضرت نوح(ع) با صبر کار ساخت کشتی را دوباره آغاز می‌کردند؛ در روایت آمده که محل ساخت کشتی صحن مسجد جامع کوفه بوده است و قبر ایشان نیز در کنار قبر مطهر امیر مؤمنان(ع) است.

شکرگزاری از ویژگی‌های بارز حضرت نوح

وی تصریح کرد: عبد شاکر بودن نیز مدال دوم افتخار برای حضرت نوح(ع) از سوی خدا متعال است، خدا در قرآن با چنین مضمونی می‌فرماید «اندک هستند، بندگان شکرگزار من، ولی اگر یک الگو برای شکرگزاری می‌خواهید به زندگی نوح توجه کنید»، ایشان بهترین الگو برای شکرگزاری بندگان هستند».

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: حضرت نوح(ع) برای هر کاری شکرگزاری می‌کردند، در روایت آمده «عنوان عبد شکور الهی به حضرت نوح(ع) عنایت شد، چرا که در آغاز هر کاری بسم الله الرحمن الرحیم و در پایان آن الحمدالله می‌گفتند».

اسم اعظم الهی در سخن امام حسن عسکری

وی افزود: امام حسن عسکری(ع) می‌فرمایند «نزدیکی بسم الله الرحمن الرحیم به اسم اعظم الهی از سفیدی چشم به سیاهی آن کمتر است»، «بسم‌الله الرحمن الرحیم» ذکر بسیار شریفی است که ما باید در زندگی خود همواره از این ذکر استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام حیدری کاشانی با بیان این‌که حضرت نوح(ع) در تمام ایام سال به جز عید قربان و فطر روزه بودند، گفت: ایشان به فرزندان خویش وصیت کردند، اگر می‌خواهید به خدا برسید از شرک، تکبر دوری کرده و با «لااله‌الاالله» و «سبحان الله و بحمده» مأنوس باشید.

وی ادامه داد: در قرآن کریم ذکر شکرگزاری هفتاد بار بیان شده است، برکات زندگی ما بستگی به شکر نعمت‌های خداوند متعال دارد، شکرگزاری افزون‌بر افزایش رزق و روزی، سبب وسعت روح می‌شود، امام جواد(ع) می‌فرمایند «هنوز لفظ شکرگزاری از ذهن فرد بر زبانش جاری نشده، بارش رحمت الهی آغاز می‌شود».

محبت اهل‌بیت بزرگ‌ترین سرمایه شیعیان در شب‌های قدر است

استاد اخلاق حوزه علمیه قم کفران نعمت را مهم‌ترین دلیل کم شدن روزی افراد خواند و اظهار داشت: از مهم‌ترین آثار شکرگزاری برکت و استمرار در نعمت‌ها است، امام علی(ع) می‌فرمایند «هنگامی‌ که نعمت‌های الهی به سوی شما آمد با شکرگزاری اندک آن‌ها را از خود دور نکنید، بلکه با شکر زیاد آن‌ها را جذب کنید»، فردی که ادب شکر در نعمت‌ها را داشته باشد از فزونی نعمت محروم نمی‌شود.

وی تصریح کرد: مصونیت از عذاب الهی نیز از دیگر آثار شکرگزاری است، عذاب الهی برای ناسپاس‌ها است، اگر انسان شکرگزار باشد خداوند برای او عذاب نمی‌فرستد، بسیاری از گره‌های کور زندگی مادی و معنوی به سبب عدم شکرگزاری است.

حجت‌الاسلام حیدری کاشانی در پایان تأکید کرد: کسی که لبخند رضایت ائمه(ع) را می‌خواهد باید ادب شکرگزاری داشته باشد، یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های الهی که به بندگان خود اعطا می‌کند، محبت نسبت به اولیا، ائمه(ع) و انبیا است، بزرگ‌ترین سرمایه ما در شب‌های قدر محبت اهل‌بیت(ع) است./993/پ202/ن

ارسال نظرات