۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۱۷۸۹۴۰
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

خانواده خاستگاه صدور اخلاق، انسانیت و عاطفه و دلسوزی به جامعه است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کانون گرم خانواده خاستگاه اصلی اخلاق، انسانیت، عاطفه و دلسوزی است، گفت: باید این چشمه‌های جوشان را از دل خانواده به درون جامعه سوق دهیم.
حجت الاسلام و المسلمين احمد مبلغي

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشستی با حضور خانواده‌های کارکنان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی قم، افزود: کانون خانواده یک کانون خاص و در نوع خود بی نظیر است، در این کانون عناصری پیدا می شود که در غیر خانواده نمی‌توان آن‌ها را به صورت کامل، منسجم و مستمر مشاهده کرد.


وی با تاکید بر این که در کانون خانواده، صفت‌های اصیل انسانی به صورت تراکمی و استمراری گرد آمده اند، گفت: مهربانی و عاطفه، محبت و لطافت، دلسوزی و خیرخواهی و انسانیت و صمیمیت به صورتی لذت بخش در محیط خانوادگی موج می زنند.

کارکردهای مهم عواطف انسانی

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به این که تجمع کم نظیر یا بی نظیر صفت های انسانی در خانواده، برجای گذارنده کارکردهایی مهم و کم نظیر است، گفت: یکی از این کارکردها پشتیبانی "اخلاق مناسبات" بین اعضای خانواده است؛ به این معنا که چنین عواطفی در کانون خانواده، موجد و تقویت کننده مناسبات سالم و اخلاقی بین افراد خانواده است و چنین مناسبات سالمی را به زحمت در بسیاری از فضاهای بیرونی می توان یافت.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تصریح کرد: یکی دیگر از کارکردهای این عواطف تلطیف درون انسان برای قبول معنویت است. وی گفت: اصولا صفت های انسانی، فرد را به خداوند نزدیک تر می کنند؛ یعنی انسان باصداقت و باعاطفه، به خداوند نزدیک تر است تا بی صداقت و بی عاطفه و نیز کسی که عمل همراه با احساس شکرگذاری نسبت به مردم را دارد، بهتر و بیشتر می تواند به شکر گذاری از خداوند دست زند (من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق) و نیز کسی که روحیه اخلاقی سخاوت را دارد به خداوند نزدیکتر است.

وی گفت: البته این به آن معنا نیست که فراهم بودن صرف عاطفه انسانی تقرب به خدواند را فراهم می آورد؛ بلکه سخن این است که فراهم آمدن بستری از این صفت های انسانی شرط لازم برای تقرب است در نتیجه، صفت های انسانی نه تنها گسسته از معنویت نیستند که بر عکس با آن ها مرتبط هستند به این معنا که احساسات درون خانواده، تلطیف کننده روح انسان است واین روح تلطیف شده بیشتر می تواند به خدا برسد.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: گاهی ما تصور می کنیم اهل بیت (ع) چون با خداوند بودند، دیگر تصور وجود عاطفه انسانی در آن ها بی معنا است، که باید گفت اتفاقا آنها عاطفه انسانی را بیشتر از ما داشته اند و عاطفه های آن ها به صورت مواج در صحنه های مختلف خود را نمایان کرده است.

وی گفت: مگر امام حسین (ع) در روز عاشورا وقتی یک مصیبتی بر فرزندان یا اصحاب ایشان وارد می شد گریه های بلند یا طولانی سر نمی دادند؟ یا پیامبر (ص) عواطفی ویژه با احساساتی بسیار لطیف نسبت به حسنین (ع) یا دختر خود فاطمه (س) نشان نمی دادند؟

وی با اشاره به اینکه تفاوت های بسیاری میان "عاطفه انسانی" و "حب به خداوند" از جنبه های مختلف وجود دارد، گفت: البته در عین حال این دو، نوعی هم سنخیتی را از حیث خاستگاهی و تا حدودی از حیث جوهره با یکدیگر دارند. وی ادامه داد: در ادبیات دینی نیز این هم سنخیتی نسبی به نوعی انعکاس یافته است مثل لزوم ذکر خداوند به مثل ذکر آباء و.....


انسانیت نهفته در خانواده را به جامعه سرازیر کنیم

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: کانون خانواده می‌تواند خاستگاه صدور اخلاق، انسانیت و عاطفه و دلسوزی به جامعه باشد. وی گفت: مشکل این است که این صفت‌ها، در خود خانواده احتکار می شوند؛ یعنی همانجا تولد پیدا می کنند و همانجا مصرف می شوند اما هیچگاه نکوشیده ایم فرصت های مربوط به خانواده را در خدمت بهسازی جامعه و اخلاق آن قرار دهیم.

وی افزود: پیامبر اسلام (ص)، وقتی آمدند، پدیده برادری را در جامعه ایجاد کردند این برادری در اصل وضعیتی خانوادگی است، صفتی است برای دو نفر یا بیشتر که در خانه هستند ولی نکته اینجاست که برنامه ریزی پیامبر (ص) چگونه متمرکز بر شکل دادن مدلی در جامعه است که برگرفته از آن وضعیت خانوادگی است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: واژه اخوه در (انما المومنون اخوه)، ادبیات جامعه بالاصاله نیست، ادبیات خانواده و صفت مربوط به چند نفری است که در یک خانواده هستند، بنابراین می توان صفت های درون خانواده را به سمت جامعه هدایت کرد تا جامعه هم اولا انسانی و سپس خدایی شود.

وی اظهار داشت: باید کوشش، برنامه ریزی، تلاش ما و همه نگاه های ما معطوف به این باشد که چگونه می توان راهی باز کرد تا این چشمه جوشان عاطفه و انسانیت و این صفت های در حال تجربه شدن و بازتولید شدن در محیط خانوادگی را از این محیط به سمت جامعه سرازیر شود و ابعادی اجتماعی پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: به همین خاطر، ما احتکار صفت‌های خانوادگی را در دل خانواده داریم و گاه بدتر، این صفت‌ها را علیه خانواده دیگر به کار می گیریم، یعنی به خاطر خانواده، به دیگران ظلم می کنیم.

وی گفت: در حقیقت دو مشکل در کار ماست یکی این که نظریه اسلامی "چگونگی حفاظت از خانواده با مؤلفه های انسانی آن" را در دست نداریم آنچه داریم نگاه های نوعا ارتکازی و جسته و گریخته و کم رمق است و دیگر برنامه بهره گیری از خانواده را در جامعه نداریم بلکه بر عکس به جای آن که از خانواده در اجتماع بهره گیریم از اجتماع جهت تضعیف خانواده احیانا بهره می گیریم. مگر نه این است که پیامبر (ص) کلیشه های در فضاهای اجتماعی به نفع وضعیت تربیت خانوادگی بر اساس احساس و عاطفه در هم می شکست مثل پایین آمدن حضرت از وسط سخنرانی برای مردم از منبر برای آن که حسن (ع) در میان جمع زمین نیافتد .

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: از این رو باید فرهیختگان حوزه و دانشگاه برای این مقوله فکری کنند./916/د102/ن

ارسال نظرات