۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۶
کد خبر: ۱۸۰۳۰۲
کارشناسان روس توضیح می دهند؛

سرگیجه آمریکا در سوریه

خبرگزاری رساـ معاون اول رئیس سازمان سیا: پیروزی القاعده در سوریه باعث مشکلات بعدی برای آمریکا خواهد شد.
سرگیجه آمریکا در سوریه

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، رادیو صدای روسیه به نقل از معاون اول رئیس سازمان سیا گفت: سقوط احتمالی دولت بشاراسد تهدیدی جدی برای امنیت ملی امریکا محسوب می شود، زیرا در چنین شرایطی؛ سوریه به محلی برای مانور گروه های مختلف تروریستی مبدل می شود.


مایکل مورل که با یک شبکه تلویزیونی ایالات متحده گفتگو می کرد؛ پیروزی القاعده در سوریه را مستوجب مشکلات بعدی برای امریکا دانست.


صدای روسیه در ادامه گفت: این سخنان بدین معناست که مقامات ایالات متحده آمریکا بالاخره تصمیم گرفته اند که نگاهی واقع بینانه به سقوط حکومت بشاراسد داشته باشند.

یوگنی یرمالایف تحلیلگر روس در گفتگو با صدای روسیه گفت: مساله فقط به سوریه مربوط نیست. سیاست های آمریکا در منطقه به صورتی است که در نهایت، عملا در تمامی کشورها به ضرر خود ایالات متحده تمام می شود.


وی در ادامه افزود: مثلا از اوایل سال جاری، به دنبال اقدامات تروریستی و درگیری های مسلحانه در عراق، بیش از 4000 تن جان خود را از دست داده اند. شرایط در عراق چندان بهتر از لیبی نیست. هم اکنون جنگ میهنی به آرامی در این دو کشور جریان دارد و گروهک های مسلح تقریبا از هیچ کس فرمان نمی برند.


یوگنی یرمالایف گفت: تردیدی نیست اگر دولت مرکزی سوریه تاکنون سرنگون می شد، سرنوشت این کشور نیز بهتر از عراق و لیبی نبود. این نکته توجه را به خود جلب می کند که هر سه کشور مذکور مورد دخالت خارجی و فشار مضاعف از طرف ایالات متحده و متحدین او قرار گرفته اند. اگر این شرایط فقط در یکی از کشورهای نامبرده بوجود می آمد، می توانستیم بگوییم که اتفاقی است. اگر همان وضعیت در کشور دیگری هم اتفاق بیافتد، می گوییم که تصادفا وضعیت یکسان حاکم شده است. اما وقتی در هر سه کشور که حکومتشان با فشار سرنگون شده است، شاهد شرایط یکسان هستیم، دیگر صحبت از اتفاق در میان نیست.


صدای روسیه در ادامه خاطر نشان کرد: ظاهرا در میان نخبگان غربی الگوی جدیدی برای تشکیل دولت در کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی تعریف شده است. ماهیت این الگو، تشکیل وضعیت ناآرام و ساختار حکومتی ناکارآمد می باشد که دایما نگاهش به سوی غرب و حمایت های او باشد. اما تمامی این برنامه ها نهایتا به ضرر غرب تمام می شود زیرا منطقه به طور کل از کنترل غرب خارج می شود.


ویکتور نادیین رایفسکی تحلیل گر رادیو صدای روسیه نیز با این نظر کاملا موافق است و می گوید: سهم غرب در فروپاشی دول خاورمیانه و آفریقای شمالی و ساختار اجتماعی آن کاملا مشهود است. اما این شرایط کم کم به تهدیدی برای منافع غرب در منطقه تبدیل شده است. علاوه بر این، حوادث سوریه نشان می دهند که سیاست ایجاد شکاف در دولت حاضر، همیشه با موفقیت همراه نبوده است.


به گزارش صدای روسیه؛ سخنان مورل معاون اول سازمان سیا، نشان می دهد که غرب قصد دارد کم کم جلوی بی نظمی های حاصله در خاورمیانه و آفریقای غربی را بگیرد. وی با بر سر کارآمدن نیروهایی موافق است که بتوانند امنیت و ثبات منطقه را حتی در حد جزئی فراهم آورند و یا در کنار دولت به حفظ ثبات بپردازند. این گروه ها می توانند از آزادی نسبی برخوردار باشند، اما در صورتی که در سیاست های خود طرف غرب را نگه دارند.


صدای روسیه همچنین افزود: غرب در خاورمیانه و آفریقای شمالی به دنبال منابع انرژی است و سیاست های خود را بر این پایه استوار می سازد. اما ایالات متحده امریکا می خواهد که تا سال 2020 از یک وارد کننده در حوزه منابع انرژی به صادر کننده تبدیل شود. آیا ممکن است که بر این اساس، خاورمیانه و آفریقای شمالی اهمیت خود را برای آمریکا از دست بدهند؟


ویکتور نادیین رایفسکی در ادامه گفته هایش به اهمیت منطقه، جدای از نفت و گاز آن اشاره کرده و گفت: منطقه در چشم غرب از نظر ژئوپولتیکی اهمیت زیادی دارد. چین دائما مواضع خود را محکم تر می سازد. اقتصاد چین به جایگاه اول در تمام دنیا خواهد رسید و به عبارتی، اگر آمریکا رهبری خود را در اقتصاد جهانی از دست دهد، به دنبال آن رهبری سیاسی نیز از دست می رود و در آن زمان، غروب آمریکا امری اجتناب ناپذیر می شود. غرب می داند که چنین اتفاقی نه به نفع آمریکا و نه نخبگان غرب است. بنابراین حتی اگر ایالات متحده با گذشت مدت زمانی، نفت و گاز بسیار ناچیزی از منطقه دریافت کند، اما چین و سایر کشورهای آسیایی، همچون سابق به این منابع انرژی وابسته خواهند بود. به همین خاطر، پیش گویی ها راجع به از دست رفتن توجه غرب نسبت به منطقه کاملا بی اساس است.    
1409/1421/ح

ارسال نظرات