۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۱۸۰۸۵۲

چند خبر کوتاه از آذربایجان غربی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری دوره تخصصی تربیت مربی تجوید قرآن در ارومیه، نوسازی و مرمت مساجد موقوفه تکاب، سطح بندی مداحان خوی، اجرای طرح «پرواز تا خدا»، اجرای 30 عنوان برنامه با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در آذربایجان غربی از اخبار کوتاه این استان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، خدیجه خیری، مسؤول موسسه قرآنی خیرالنساء ارومیه با اعلام این خبر گفت: دوره تخصصی تربیت معلم تجوید سطح دو ویژه بانوان در محل این موسسه در حال برگزاری است.


وی با اشاره به اینکه از آغاز سال 92 این پنجمین دوره تربیت معلم در این موسسه است، ابراز کرد: تا کنون دو دوره تربیت معلم مفاهیم سطح یک، دو دوره تربیت معلم روخوانی و روانخوانی و دوره تربیت معلم تجوید برگزار شده است.

 

وی با بیان اینکه کلاس‌های آموزشی حفظ قرآن، قرائت، تجوید و آموزش قرآن کریم به زبان انگلیسی در حال برگزاری است، اضافه کرد: این کلاس‌ها برای سه رده سنی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان برگزار می‌شود.


خیری تصریح کرد: از ابتدای ماه مبارک رمضان طرح قرآنی 1447 با محوریت حفظ جزء 29 در دو کلاس برای رده سنی 20 تا 30 سال در حال برگزاری است و قرآن‌آموزان خود را برای مسابقه قرآنی آماده می‌کنند.


مسئول موسسه قرآنی خیرالنساء ارومیه خاطر نشان کرد: بنا به درخواست والدین و اولیای قرآن‌آموزان در این موسسه کلاس‌های مشاوره خانواده با حضور کارشناسان در رابطه با حل مشکلات خانواده‌ها با تعلیم و تربیت جوانان و مشکلات و آسیب‌های اجتماعی که در جامعه وجود دارد، برگزار می‌شود.


اجرای طرح «پرواز تا خدا» در آذربایجان غربی


علی رزازی، مسؤول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان آذربایجان غربی اظهار داشت: طرح ویژه اعتکاف رمضانیه با عنوان «پرواز تا خدا» همزمان با هفته آخر ماه ضیافت الهی در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان به مدت 3 روز اجرا شد.


وی با بیان این که این طرح ویژه دانش آموزان فعال عضو اتحادیه برگزار شد، افزود: در این طرح اولیای دانش آموزان نیز مشارکت صد در صدی داشتند و  این امر نشان دهنده موفقیت طرح پرواز تا خدا در استان است.


این مسؤول محل برگزاری طرح را حسینیه اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان عنوان کرد و گفت: در این طرح مباحث تربیتی، فرهنگی، عقیدتی، آموزشی ویژه دانش آموزان شرکت کننده ارائه شد و مسابقات متنوعی نیز برای شرکت کنندگان به اجرا درآمد.


مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان آذربایجان غربی در پایان اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان را پرچمدار جنبش دانش آموزی در کشور و استان دانست و ابراز کرد: این نهاد با اجرای متوالی برنامه ها طی چند سال گذشته توانسته رضایت دانش آموزان و اولیای آن ها را جلب کند و به این ترتیب زمینه رشد و تعالی فکری دانش آموزان را فراهم سازد.


مساجد موقوفه تکاب نوسازی و مرمت ‌می‌شوند


حجت‌الاسلام عیسی برادری، رییس اداره اوقاف و امور خیریه تکاب با اعلام این خبر افزود: برای بازسازی و نوسازی مسجد روستای قره‌بلاغ بیش از 118 میلیون تومان اعتبار هزینه شده و در حال حاضر به بهره‌برداری رسیده است.


وی ابراز کرد: مسجد قوشه‌بلاغ پیش از این تخریب شده بود اما با هزینه‌کرد 80 میلیون تومان اعتبار به پیشرفت فیزیکی 60 درصد رسیده که تا دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.


وی در ادامه با اشاره به نوسازی و مرمت مسجد سارجه‌لو، اضافه کرد: اعتبار و هزینه‌های نوسازی، مرمت و بازسازی این مساجد از محل کمک‌های مردمی و درآمدهای سازمان اوقاف و امور خیریه تامین می شود.


رییس اداره اوقاف و امور خیریه تکاب با بیان این که از اوایل سال 92 احداث دو باب مسجد بین راهی حضرت فاطمه زهرا(س) و مسجد بین راهی اهل بیت(ع) در دست اقدام است، خاطرنشان کرد: مسجد اهل بیت(ع) با پیشرفت فیزیکی 70 درصد تا یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد اما عملیات احداث مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) به علت کمبود اعتبار در سالجاری متوقف شد.


وی یادآور شد: احداث مساجد بین راهی برای این شهرستان به دلیل وجود جاذبه‌های تاریخی، توریستی و برای رفاه مسافرانی که در ایام نوروز و تعطیلات تابستانی از این مکان‌ها بازدید می‌کنند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که می تواند فرصت مناسبی برای توسعه توریسم مذهبی در منطقه باشد.


اجرای 30عنوان برنامه با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در آذربایجان غربی

 

حجت الاسلام محمدباقر کریمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در تشریح برنامه های فرهنگی، هنری و دینی در راستای اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت در استان گفت: در سه ماه اول سالجاری بیش از 30 عنوان برنامه مختلف با هدف تکریم مقام شهدا و تعمیق فرهنگ ایثار و شهادت برای اقشار مختلف مردم در استان اجرا شده است.


وی برپایی نمایشگاه های مختلف با موضوع آزاد سازی خرمهشر با عنوان "لاله های ایثار" در شهرستانهای اشنویه و بوکان، برگزاری همایش رهروان ولایت، برگزاری یادوراه شهدا، اجرای مراسمات مختلف به مناسبت سالگرد عروج ملکوتی رهبر کبیر انقلاب، برگزاری مستمر جلسات فرهنگ ایثار و شهادت و دیدار باخانواده های شهدا را از جمله این برنامه ها عنوان کرد.


حجت الاسلام کریمی همچنین به برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع ایثار و شهادت در شهرستان چالدران ویژه کودکان و نوجوانان اشاره کرد و بیان داشت: برگزاری نمایشگاه عکس و پوستر به مناسبت ارتحال امام خمینی(ره) و شهدای 15 خرداد و تجلیل از مادران و همسران شهدا از برنامه های اجرایی در شهرستان سلماس است.


این مسؤول اهدای کتاب با موضوع ایثار و شهادت به مراکز فرهنگی، تجلیل از خانواده های شهید شاعر و ایثارگران و تجلیل از مادران شهید را عناوین برنامه های اجرایی با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ذکر کرد که در سه ماه اول سالجاری در شهرستانهای شاهین دژ، نقده و ماکو برگزار شده است.

 

سطح بندی مداحان خوی/ 200 نفر به دوره تخصصی راه یافتند

 

حجت الاسلام غلامرضا معصومی نیا، رییس اداره تبلیغات اسلامی خوی در گفت و گو با رسا اظهار داشت: در راستای ارتقای سطح دانش عمومی و تخصصی و همچنین ساماندهی فعالیت مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) در این شهرستان آزمون ارزیابی و سطح بندی مداحان اجرا می شود.


وی با بیان این که آزمون در مرحله شفاهی و مصاحبه های اختصاصی انجام می شود، گفت: در آزمون کتبی سطح بندی مداحان که اواخر خرداد ماه سالجاری برگزار شد دویست و پنجاه نفر از مداحان شهرستان خوی و شهرهای تابعه شرکت داشتند که دویست نفر موفق به کسب حدنصاب امتیاز قبولی و حضور در مصاحبه تخصصی شدند.


وی قرائت قرآن و ادعیه، تاریخ اسلام و مقاتل، احکام شرعی، شعر آیینی و نغمات در مدح اهل بیت(ع) را از جمله مواردی عنوان کرد که راه یافتگان به مصاحبه تخصصی آنها را در حضور اساتید قرآنی، حوزوی و دانشگاهی پاسخ می دهند.


این مسؤول خاطرنشان کرد: آزمون شفاهی شرکت کنندگان شهرستان چالدران که سی نفر از مداحان بودند بیست و سوم مرداد ماه انجام شد و آزمون داوطلبین شهرستان خوی نیز در حال اجرا است.


حجت الاسلام معصومی نیا، بیان داشت: پس از اتمام آزمون سطح بندی، مداحانی که نسبت به دیگران ضعیف تر هستند برای ارتقای سطح فعالیت خود در کارگاه های آموزشی شرکت کرده و پس از موفقیت در این کارگاه گواهینامه فعالیت دریافت می کنند.

 

وی یادآور شد: گواهینامه صادر شده برای فعالیت مداحان به امضای پنج نفر از اساتید برجسته علوم قرآنی، حوزوی، دانشگاهی و یک استاد در زمینه شعر و ادبیات می رسد.


حجت الاسلام معصومی نیا در ادامه به برگزاری گفتمان های دینی در سه ماهه دوم سالجاری اشاره کرد و افزود: از ابتدای نیمه دوم سالجاری پیش بینی شد ده عنوان گفتمان دینی با موضوعات مختلف فرهنگی و مذهبی در راستای بالابردن سطح بینش اعتقادی و بصیرت دینی اقشار مختلف مردم تا پایان شهریور ماه اجرا شود.


وی خاطرنشان کرد: به سبب اینکه گیرایی و اثر بخشی برنامه ها در ماه ضیافت الهی گفتمان های دینی سهمیه سه ماهه دوم سالجاری در این ماه اجرا شد.


این مسؤول احکام رمضان، آسیب شناسی مسائل اجتماعی جوانان، رفتارها و مهارت های زندگی جوانان را اهم محورهای گفتمان های اجرایی ذکر کرد.


رییس اداره تبلیغات اسلامی خوی در پایان تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان همچنین یک دوره آموزشی در قالب گفتمان دینی برای آسیب شناسی عزاداری های سنتی ویژه بانوان برای خواهران فعال جلسات سنتی بانوان در این شهرستان برگزار شد./936
/د101/ب

ارسال نظرات