۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۱۸۱۱۱۴
سخنگوی وزارت امور خارجه:

اسراییل برنده افزایش تنش‌ها در مصر است/ موضوع هسته‌ای باید در سطح شورای عالی امنیت تصمیم‌گیری شود

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی وزارت امور خارجه مذاکرات سازش را نقشه و توطئه اسراییل دانست و بر عدم غفلت از نقش انگلیس در طراحی‌های پشت صحنه کودتای 28 مرداد تأکید کرد.
نشست خبري سخنگوي وزارت امور خارجه نشست خبري سخنگوي وزارت امور خارجه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه، امروز سه شنبه بیست و نهم مرداد ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه، با ابراز تأسف و نگرانی از شدت گرفتن خشونت‌ها و درگیری‌ها در مصر افزود: ما خواهان آزادی بازداشت شدگان، خویشتن‌داری همه طرف‌ها، حل مسائل از طریق گفت‌وگو و توقف کشتارها، بازداشت‌ها و خشونت‌ها هستیم.

اسراییل برنده افزایش تنش‌ها در مصر است

وی در ادامه تأکید کرد: امیدواریم رهبران مصر از هوشیاری و درایت لازم برخوردار باشند و توجه داشته باشند که برنده افزایش تنش‌ها و درگیری‌ها اسراییل است.

عراقچی با اشاره به تماس‌های مقامات خارجی برای تبریک به ظریف، وزیر امور خارجه، گفت: اخضر ابراهیمی برای تبریک به وزیر امور خارجه تماس گرفته بود که محور اصلی بحث سوریه بود اما ظریف نگرانی‌های خود درباره مصر را ابراز داشت و بر ضرورت تلاش‌های بین‌المللی برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران در مصر تأکید کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را منطبق و منوط به نیازهای کشور در عرصه فعالیت‌های صلح آمیز دانست و اظهار داشت: برنامه هسته‌ای ایران به مسائل سیاسی ربطی ندارد.

وی توقیف نفت‌کش هندی در خلیج فارس را به‌دلیل دریافت هشدارهایی از سوی برخی کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس و طبق مقررات بین‌المللی دانست و با اشاره به این‌که این کشتی اقدام به آلودگی آب‌های خلیج فارس کرده بود، گفت: در پی تحقیقات صورت گرفته مشخص شد که این کشتی به‌دلیل نقص فنی آب‌های خلیج فارس را آلوده کرده است و منتظر تکمیل تحقیقات هستیم.

عراقچی همچنین بر عدم وجود جنبه سیاسی در توقیف نفت‌کش هندی در خلیج فارس تأکید کرد و هند را کشور بزرگ، دوست و نزدیک دانست و گفت: از شرکت مقامات هند در اجلاس عدم تعهد و مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری ایران خرسند هستیم.

به پیگیری‌ها درباره آزادی امام موسی صدر ادامه می‌دهیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود امام موسی صدر را شخصیت بزرگی در جهان اسلام دانست و با اشاره به این‌که جهان اسلام و بیداری اسلامی مدیون امام موسی صدر هستند، افزود: ناپدید شدن امام موسی صدر همواره یکی از دغدغه‌‎های ایران و مردم لبنان بوده و علیرغم تحولات لیبی کماکان به پیگیری‌های خود ادامه می‌دهیم.

وی در ادامه این مطلب با اشاره به این‌‎که دوستان ما در دولت لیبی در حال پیگیری این موضوع در شورای ملی انتقالی هستند، بیان داشت: از نظر ما این پرونده هنوز بسته نشده و باز است اما هنوز سرنخ قابل توجهی در این خصوص به‌دست نیامده است.

نباید از نقش انگلیس در طراحی‌های پشت صحنه کودتای 28 مرداد غفلت کنیم

عراقچی تأکید کرد: کودتای 28 مرداد اگرچه آمریکایی شناخته می‌شود اما نباید از نقش انگلیس در طراحی‌های پشت صحنه، خصومت و دشمنی ورزی و مسائل پیش از آن غفلت کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه نقش انگلیس در کودتای 28 مرداد را سبب عقب افتادن هسته‌های اسلام‌خواه و دموکراسی‌خواه ارزیابی کرد و اظهار داشت: فکر نمی‌کنم کسی بتواند مرتکبین این حادثه را ببخشد و امیدواریم انگلیسی‌ها اقدامات لازم را برای جبران هزینه‌هایی که به ایران تحمیل کردند، انجام دهند.

وی با بیان این‌که وزیر امور خارجه در تماس اخضر ابراهیمی با وی مجموعه تلاش‌های جمهوری اسلامی در برای کمک به حل مشکل سوریه را تشریح کرد، افزود: وی در این تماس بر راه‌حل مسالمت آمیز برای حل مشکل سوریه تأکید کرد و دیدگاه خود را درباره ضرورت شرکت ایران در کنفرانس مربوط به سوریه را بیان داشت.

شیعیان سراسر دنیا از حرم مطهر حضرت زینب دفاع می‌کنند

عراقچی خواهان توقف ارسال تسلیحات به گروه‌های تکفیری از سوی برخی کشورها شد و با محکوم کردن جنایت اتفاق افتاده در اطراف حرم مطهر حضرت زینب کبری(س)، تأکید کرد: شیعیان در سراسر دنیا اجازه نمی‌دهند که این وقایع اتفاق بیفتد و همواره از این حرم مطهر دفاع می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روابط بین ایران و آذربایجان را رو به رشد ارزیابی کرد و با بیان این‌که آذربایجان کشور همسایه، دوست و نزدیک ما است، اظهار داشت: وجود برخی اختلاف نظرها بین دوکشور را انکار نمی‌کنیم که باید از طریق گفت‌وکو حل و فصل شود.

وی در ادامه این مطلب با بیان این‌که موضوع کتاب‌های درسی آذربایجان مورد اعتراض برخی از مورخین ما قرار گرفته است، افزود: قرار است که این موضوع در جلسه‌ای مطرح و حل و فصل شود.

موضوع هسته‌ای حتما باید در سطح شورای عالی امنیت ملی تصمیم گیری شود

عراقچی تصمیم سازی و تصمیم‌گیری درباره موضوعات مهم کشور را وظیفه و ماهیت شورای عالی امنیت ملی دانست و با بیان این‌که اجرای آن تصمیمات برعهده نهادهای مرتبط با آن موضوع است، اظهار داشت: موضوع هسته‌ای موبوط به منافع کشور است و حتما باید در سطح شورای عالی امنیت ملی تصمیم گیری شود و باید مورد تأیید مقام معظم رهبری باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه توقف هواپیماهای ایرانی توسط عراق را اقدامی غیردوستانه و خلاف روابط همسایگی ارزیابی کرد و با اشاره به این‌که در این رابطه به دوستان‌مان در دولت عراق اعتراض کردیم، گفت: ما در عین حال فشاری که بر دولت عراق وجود دارد را درک می‌کنیم.

وی در ادامه این اقدام را موجب اثبات صحت گفته‌های ایران درباره انسانی بودن کمک‌های ایران به سوریه دانست.

عراقچی با اشاره به این‌که ما با عمان روابط نزدیکی داریم و عمان کشور حافظ منافع ایران در انگلیس است، ابراز داشت: سلطان عمان به‌دلیل برنامه‌هایی که به مناسبت عید سعید فطر در کشور خود داشتند، نتوانست در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری اسلامی ایران شرکت کند و یکی از مشاورین ارشد خود را برای شرکت در این مراسم به ایران فرستاد.

مذکرات سازش توطئه اسراییل است

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر این‌که مذکرات سازش نقشه و توطئه اسراییل است، گفت: مذاکرات سازش در بدترین موقعیت زمانی صورت می‌گیرد و همواره به رهبران فلسطینی توصیه کردیم که مراقب باشند.

درباره دبیرخانه جنبش عدم تعهد تصمیم گیری نشده است

وی با بیان این‌که آقایان روحانی و ظریف اشاره کردند که تغییر در سیاست خارجی، تغییر در شیوه‌ها و رفتارها است نه تغییر در اهداف و اصول جمهوری اسلامی، افزود: آقای روحانی بیشتر از دیگران تأکید بر پیگیری اصول و اهداف والای جمهوری اسلامی داشتند.

عراقچی گفت: درباره دبیرخانه جنبش عدم تعهد هنوز تصمیم گیری نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه به ربوده شدن نوراحمد نیکبخت در یمن اشاره کرد و با بیان این‌که اخبار تازه‌ای از محل نگهداری او نداریم، خاطرنشان ساخت: ویزای هیأت ایرانی برای پیگیری این موضوع صادر شده و به‌زودی به یمن عزیمت می‌کنند./956/پ201/ج

ارسال نظرات