۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۱۸۲۷۷۹

چند خبر کوتاه از اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران

خبرگزاری رسا ـ جهانگیر الماسی، سید جواد هاشمی و علی نصیریان از پیشکسوتان عرصه سینما و تلویزیون نظرات خود را در رابطه با فرهنگ وقف بیان کردند.
سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، جهانگیر الماسی، بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به این‌که قدمت وقف به قدمت عمر انسان است، گفت: وقف ایجاد یک فرهنگ است، همان جا که قرآن در مقام رسیدن انسان به درجات رحمانی سخن می‌گوید از وقف و کارهای خیر حرف می‌زند.

روح انسان در سایه کارهای خیر همچون وقف پاک می‌شود

الماسی با تأکید بر این‌که انسان‌های گمنام با وقف،‌ در مقام انسانی سبقت می‌گیرند، گفت: روح انسان در سایه کارهای خیر همچون وقف پاک می‌شود.

این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: موقوفات در زندگی انسان‌ها همواره جاودانه‌اند و باید پاسدار آن باشیم.

فیلم «نشانی سوم» بر مبنای اعتقاد به تاثیر وقف در پیشرفت جامعه ساخته شد

سید جواد هاشمی با بیان این مطلب افزود: وقف، دستور الهی و یکی از اخلاقی‌ترین فعالیت‌های جامعه‌ای اخلاق‌مدار و معنویت محور است و خداوند جامعه‌ای را که فرهنگ وقف در آن جا افتاده است را دوست خواهد داشت، بارها پیش آمده با خیرینی که پول خود را صرف وقف و امور خیریه کر ده اند، صحبت کردم و همیشه آرامشی را در وجودشان حس کردم و آنها این آرامش را مدیون بخشش خود هستند.

وی وقف و بخشش را دو واژه مکمل هم دانست و افزود: خداوند در قرآن در مورد بخشش و وقف فرموده که اگر شما یک دانه ذرت را بکارید، خدا یک بلال به شما می‌دهد و این سخن خداوند، نشان دهنده پاداش واقفین است و او این را وعده داده است و وعده‌های خداوند دروغ نیست.

سید جواد هاشمی ادامه داد: بعضی افراد از روی تظاهر، اموالشان را وقف می‌کنند و بعضی دیگر با اخلاص و نیت پاک، به این کار حسنه اقدام می‌کنند، خداوند کسانی را که از ته دل دست به این کار می‌زنند، دوست دارد و پاداششان را در این دنیا و آن دنیا، چند برابر خواهد داد.

وی اضافه کرد: بعضی‌ها بی آنکه اسمی از آنها آورده شود، اموالشان را وقف می‌کنند که واقعا ارزش کارشان را با گمنامی، دو چندان می‌کنند و وقتی فرهنگ وقف در جامعه نهادینه شود خداوند نعمت‌هایش را چند برابر می‌کند.

کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون درباره ساخت فیلمی با موضوع وقف گفت: فیلم نشانی سوم، یکی از فیلم‌هایی است که نویسندگی و کارگردانی‌اش را به عهده داشتم و در طول هفته وقف ساختش را شروع کردیم و این فیلم 90 دقیقه‌ای برای تلویزیون ساخته شد که محور اصلی آن، پرداختن به موضوع وقف، دستاوردها و ثمراتش در پیشرفت کشورمان است.

این هنرمند سینما و تلویزیون ادامه داد: داستان این فیلم درباره پیرمردی است که تحول بزرگ در زندگی‌اش صورت می‌گیرد. او اموال زیادی دارد که دوست ندارد بعد از مرگش، از آن سوء استفاده شود و به همین دلیل، قبل از مرگش آن را وقف می‌کند.

سید جواد هاشمی با بیان این‌که نقش صدا و سیما در این جهت مهم است، گفت: برای ساخت این فیلم از سرمایه شخصی استفاده کردم، چرا که معتقدم رسالت هنری و کاری‌ام را باید این گونه ایفا کنم و هنرمندانی که دغدغه ایجاد فرهنگ وقف دارند، مطمئن باشند که خدا برکت این اقدام را به آن‌ها بر می‌گرداند و من به این موضوع اعتقاد دارم و دست به ساخت این فیلم زدم.

کارگردان و نویسنده سینما و تلویزیون در پایان افزود: مردم ما با فرهنگ وقف چندان آشنا نیستند و فیلم سازی یکی از وظیفه‌های سنگین جامعه هنری است، یکی از مقوله‌های دینی و مذهبی در دین اسلام، موضوع وقف است و می‌تواند دست مایه بسیاری از فیلم سازان ما به عنوان یکی از وظایفه اخلاقی این قشر قرار گیرد، همچنین ما می‌توانیم زندگی واقفین را در قالب کتاب و داستان بیاوریم و با توجه به ذائقه مخاطبان، از روی آن فیلم بسازیم.

نیات زیبای واقفان در قالب کارهای هنری باید ترویج شود

استاد علی نصیریان اظهار کرد: باید به سراغ نویسنده‌های فیلم نامه‌ها رفت تا زیرکانه این موارد را در فیلم نامه‌ها گنجاند زیرا کار موضوعی کردن و کار کردن بر روی موضوعی خاص در وادی هنر پسندیده و مورد قبول نیست و باید به صورت غیر مستقیم موضوعات را برای مردم عرضه کرد، درست مانند سریال زمین انسان‌ها که راجع به وقف نبود ولی در گوشه‌ای از این سریال، شخصیت سریال گفت: می‌خواهم بخشی از اموالم را وقف کنم که البته همین غیر مستقیم بودن، باعث شد سریال تاثیر بسیاری بر مخاطب بگذارد.

وی با بیان این‌که درخواست مستقیم از یک نویسنده برای نوشتن فیلمنامه‌ای در خصوص وقف درست نیست و جواب نمی‌دهد، گفت: غیرمستقیم بودن و اشاره داشتن به این قبیل موضوعات در کارهای هنری از تاثیرگذاری بیشتری برخوردار است و کار کردن در این قبیل موضوعات باید خود جوش باشد، به نحوی که مردم حس نکنند کار تبلیغاتی است زیرا به محض این‌که پای تبلیغ به هنر وارد شود مردم از آن کار دوری می‌کنند و از آن زده می‌شوند.

این استاد عرصه سینما با تاکید بسیار بر باور پذیری آثار تصریح کرد: در برنامه‌های هنری سوژه‌ای نو و بدیع را باید مسؤولان اوقاف وارد کنند.

نصیریان تماس مسؤولان اوقاف با هنرمندان از طریق برگزاری جشنواره‌هایی چون وقف چشمه همیشه جاری که رویکردی هنری دارد را کاری پسندیده دانست و گفت: مسایلی از این دست باید در ذهن مردم و هنرمندان رسوخ پیداکند، باید به مردم آموخت که برای اداره یک کشور همه کارها را نباید دولت انجام دهد، بلکه برخی مسایل باید توسط خود مردم انجام گیرد. /966/د101/ی

ارسال نظرات