۲۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۱۸۴۵۸۴
امام جمعه موقت ساری:

امر به معروف و نهی از منکر مهم‌ترین ابزار در تنظیم رفتارهای اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت ساری، فریضه دینی امر به معروف و نهی از منکر را مهم ترین ابزار در نظم بخشیدن رفتارهای اجتماعی دانست و گفت: باید با قوت این فریضه در جامعه اسلامی نهادینه و اجرایی شود.
امام جمعه موقت ساري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام محمد قاسمی، امام جمعه موقت ساری، ظهر امروز در جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر مرکز استان با اشاره به اهمیت و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: اسلام آیین دیگر گرایی است و هرگز بی تفاوتی پیروان خود را درباره گرفتاری های دیگران روا ندانسته و امر به معروف و نهی از منکر یکی از نمونه های والای دیگر گرایی است.

 

حجت الاسلام قاسمی فریضه دینی امر به معروف و نهی از منکر را مهم ترین ابزار در نظم بخشیدن رفتارهای اجتماعی دانست و گفت: باید با قوت این فریضه در جامعه اسلامی نهادینه و اجرایی شود.

 

امام جمعه موقت ساری افزود: امر به معروف و نهی از منکر هم به معنای امر و نهی کردن نیست؛ بلکه منظور از امر به معروف و نهی از منکر احیای معروف و سالم سازی جامعه از منکرات است.

 

حجت الاسلام قاسمی با بیان این که عظمت اهداف انقلاب و گستردگی توطئه های دشمنان ضرورت گسترش فریضه امر به معروف و نهی از منکر را بیشتر می کند، ادامه داد: باید برای حفظ و صیانت از انقلاب اسلامی، ارزش ها و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان فریضه دینی امر به معروف را در جامعه گسترش دهیم.

 

وی در ادامه با ابراز نگرانی از پوشش برخی افراد در جامعه بیان داشت: بدحجابی در حال تبدیل شدن به بی‌حجابی است و برای این امر نیاز است گروه‌های اجتماعی برای مبارزه با بد‌حجابی فعال شوند.

 

حجت الاسلام قاسمی با تأکید بر این که برای احیای امر به معروف باید پشتوانه حمایتی و اثرگذار برای مجریان و دست‌اندرکاران تدارک دیده شود، گفت: تذکر کتبی بدون پشتوانه حمایتی اثرگذار نیست.

 

وی با بیان این که ثمره امر به معروف و نهی از منکر امام حسین(ع) هدایت و شناساندن حق و باطل به انسان ها بود، تصریح کرد: قیام حسینی جلوه بارزی از امر به معروف و نهی از منکر است.

 

حجت الاسلام قاسمی با اشاره به این که در آیین مقدس اسلام کمتر واجبی به پای امر به معروف و نهی از منکر می رسد، ادامه داد: بنا به فرموده امام علی(ع) همه کارهای نیک و جهاد در راه خدا برابر امر به معروف و نهی از منکر چون دمیدنی به دریای پرموج پهناور است.

 

امام جمعه ساری با اشاره به این که از نگاه آموزه های دینی امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همه است و همگان باید خود را در این مسأله مسؤول بدانند، ادامه داد: امر به معروف که می توان آن را ارشاد خواند و نهی از منکر را می توان انتقاد خواند واجبی عمومی است و برابر آنچه امروز مسؤولیت همگانی یا نظارت عمومی یا نظارت ملی می گویند قرار می گیرد.

 

وی با اشاره به این که این فریضه در انحصار هیچ فرد یا گروه یا مقامی نیست و اگر هم گروهی در آن پیش گام شود و خود را زمینه ای معروف را فرو گذارد و منکر را انجام دهد دیگران وظیفه دارند که همان ها را امر به معروف و نهی از منکر کنند، ادامه داد: بر این اساس کوچک ترین و ضعیف ترین فرد جامعه نیز باید امر به معروف و نهی از منکر را از دست ندهند.

 

امام جمعه موقت ساری با بیان این که یکی از شرایط اثرگذاری امر به معروف و نهی از منکر آن است که برای خدا و از روی خیرخواهی و دلسوزی بوده و از غرض ورزی و اظهار برتری جویی به دور باشد، ادامه داد: امام خمینی(ره) فرمودند شایسته است امر کننده به معروف و نهی کننده از منکر، در مراتب نهی از منکرش همانند پزشک مهربانی باشد که درمان کننده است و مانند پدر دلسوزی باشد که رعایت مصلحت شخص مقابل را می کند و این امر به معروف و نهی از منکر او از روی لطف و رحمت ویژه باشد.

 

وی در پایان گفت: هیچ کاری بدون صبر و بردباری به سامان نمی رسد و نتیجه دلخواه را انسان نمی دهد./950/پ202/س

ارسال نظرات