۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۲
کد خبر: ۱۸۷۲۲۷
رییس مرکز اسلامی انگلیس:

شیعیان در حج بهانه به دست افراطی ها ندهند/ مهمترین پیام حج وحدت بین مسلمانان است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز اسلامی انگلیس گفت: مهمترین پیام حج وحدت بین مسلمانان در مقابل دشمنان اسلام است.
حجت الاسلام معزي رييس مرکز اسلامي انگليس
 
حجت الاسلام معزی، نماینده مقام معظم رهبری در انگلیس و رییس مرکز اسلامی این کشور در گفت‎وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا به تشریح برنامه های مرکز اسلامی انگلیس برای مسلمانانی که از این کشور اروپایی به سفر حج مشرف شدند پرداخت و گفت: همه ساله در کشور انگلیس گروههای مختلفی در قالب کاروانهای متعدد اقدام به اعزام مسلمانان به سرزمین وحی می کنند و برخی از آنها پیش از اعزام جلسات توجیهی برای آشنا کردن آنان با فلسفه حج و چگونگی انجام اعمال آن در مرکز اسلامی انگلیس برگزار می کنند.
 
وی افزود: البته به دلیل کمبود وقت سعی می شود بیشتر به فهرستی از مهمترین مطالب اشاره شود و علاقه مندان در صورت درخواست اطلاعات بیشتر به سایتهای معتبری که در این زمینه فعال هستند ارجاع داده خواهند شد.
 
 
نماینده مقام معظم رهبری در انگلیس خاطرنشان کرد: از نکات مهم قابل ذکر در این جلسات اشاره به اهمیت رفتار زائرینی است که پیروان اهل بیت به شمار می روند، چرا که این عده باید دقت بیشتری داشته باشند و با اعمال و گفتار خود بهانه ای به دست گروههای افراطی ندهند. 
 
 
رییس مرکز اسلامی انگلیس تاکید کرد: حضرت ابراهیم (ع) هم با بت درون مبارزه کرد و هم با بتهای بیرونی و امت اسلام نیز باید این جهات فردی و اجتماعی را از حج فرا گرفته و در زندگی خود و حیات جامعه اسلامی به کار بندند و رفتاری شایسته در مقابل هرگونه نابهنجاری داشته باشند. در واقع مهمترین پیام حج وحدت بین مسلمانان در مقابل دشمنان اسلام است.
 
 
حجت الاسلام معزی سپس به بیان برنامه های مرکز اسلامی انگلیس برای تبلیغ و ترویج سفر حج در بین مسلمانان انگلیس اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای مهم مرکز اسلامی انگلیس در طول سال، آموزش و تبلیغ مفاهیم دینی است. از جمله علوم بسیار مهمی که مسلمانان باید بیاموزند و به دیگران نیز آموزش دهند معارف و اصول دینی و اعتقادی است.
 
 
نماینده مقام معظم رهبری در انگلیس خاطرنشان کرد: مناسک حج نیز به دلیل اهمیت بعد اجتماعی و تأثیرگذاری آن در زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی مسلمانان از جمله مهم ترین ارکان دین به شمار می‌رود و از این رو آموختن آنها برای هر فرد مسلمان واجب و ضروری است و به همین دلیل در تمام ایام سال و در بسیاری از مراسم های مناسبتی و سخنرانیها به ابعاد این رویداد بزرگ و آثار آن اشاره می شود.
 
 
رییس مرکز اسلامی انگلیس تاکید کرد: از آنجا که تاریخ اسلام در سرزمین حجاز شکل گرفته است و با توجه به واقع شدن قبور پیامبر اکرم (ص) و ائمه بقیع در شهر مدینه، جذابیت بیشتری برای حضور در این سفر روحانی وجود دارد و به همین دلیل ذکر این مطالب فقط مختص به ایام حج نشده و در تمامی مناسبت های سال برای مسلمانان یادآوری می شود.
 
رییس مرکز اسلامی انگلیس در بیان دلایل عربستان سعودی در اعمال محدودیت و کاهش 20 درصدی سهمیه اعزام حجاج نیز گفت: صحن مسجد الحرام به دلیل عملیات ساخت و ساز در این مسجد گنجایش سابق را ندارد و به همین جهت عربستان سعودی در سال جاری 20 درصد از جمعیت حجاج را کاهش داده است. در انگلستان نیز کاروانها با 20 درصد کاهش صدور ویزا روبرو بوده و برای کسانی که در 5 سال اخیر به حج مشرف شده و داوطلب اعزام مجدد بودند نیز ویزا صادر نشد.
 
 
حجت الاسلام معزی گفت: مسلمانان در کشور انگلیس در اقلیت بوده و شاید به مرور زمان خود را تنها ببینند و در برابر هجمه های گوناکون احساس ضعف کنند اما با حضور در مراسم حج و دیدار با دریایی از مسلمانان کشورهای مختلف با انواع رنگها، زبانها و فرهنگها جان دوباره ای گرفته و به اهمیت رفتار خود در محل زندگی به عنوان یک مسلمان آگاه تر شده و به این حقیقت پی می برند که در مقابل مسلمانان دیگر نیز مسوول هستند.
 
 حجت الاسلام معزی سپس به تشریح برنامه های روز عرفه و مراسم روز عید قربان در مرکز اسلامی انگلیس پرداخت و گفت: روز عرفه برابر با نهم ذی الحجه، روز معرفت و زدودن قلب از غبار گناهان است و در کشوری مانند انگلیس که جنبه های مادی بر زندگی مردم غالب است برگزاری مراسم دعای عرفه جنبه معنوی بیشتری داشته و صفای باطنی به ارمغان می آورد، به همین دلیل مراسم دعای عرفه بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در این روز با حضور جمع کثیری از مسلمانان در مرکز اسلامی انگلیس برگزار شد.
 
وی افزود: نماز عید قربان نیز با وجود آن که این روز در انگلستان یک روز کاری به شمار می رود با شکوه بسیاری در مرکز اسلامی انگلیس برگزار شد، به نحوی که این اتفاق حتی برای غیر مسلمانان نیز چشمگیر بود.
 
 
نماینده مقام معظم رهبری در انگلیس در پایان خاطرنشان کرد: ابعاد اجتماعی همگرایی جامعه مسلمانان در حج و انعکاس حضور پر شور آنها تنها برای لبیک گفتن به دعوت حق از جای جای این کره خاکی برای همه انسانها اعم از مسلمان و غیر مسلمان بسیار شگرف بوده و در هیج عبادت و مسلک و آئین دیگری نمی توان نمونه آن را جستجو کرد./990/ت302/ک
ارسال نظرات