۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۱۸۸۳۹۴

احضار مدیر آژانس امنیت ملی، به کنگره آمریکا

خبرگزاری رسا ـ رسوایی شدید شنود مکالمات رهبران سیاسی جهان آمریکا را به دست و پا زدن انداخته است.
جيمز کلاپر، مدير آژانس امنيت ملي آمريکا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، به گزارش صدای آمریکا؛ کنگره مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا را برای پاسخ گویی احضار کرده است.


چندی پیش ادوارد اسنودن اسناد محرمانه ای از سرویس های جاوسی آمریکا منتشر کرد که نشان می دهد، مکالمات 35 تن از رهبران سیاسی جهان توسط این آژانس ها شنود می شده است. به دنبال افشای این اطلاعات، آمریکا در جامعه جهانی، به ویژه در اتحادیه اروپا، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.


پس از این افشاگری ها، دولت آمریکا برای سرپوش نهادن بر این رسوایی بزرگ، عنوان کرده است که در حال بررسی احتمال صدور دستور توقف شنود مکالمات و گردآوری محرمانه اطلاعات متحدان کشورشان هستند.


در همین راستا، کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا جیمز کلاپر، مدیر آژانس امنیت ملی را برای ادای توضیحات احضارکرده اند تا به پرسش های نمایندگان کنگره در این خصوص پاسخ دهد.


همزمان آلمان می گوید در آینده نزدیک چند تن از مقام های امنیتی خود را به واشنگتن خواهد فرستاد تا پیرامون جزئیات شنود مکالمات تلفنی انگلا مرکل اطلاعات بیشتری به دست آورد.


گفتنی است آلمان در حال همکاری با برزیل است تا پیش نویس قطعنامه ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کند که شرایطی خاص را برای فرایند انتقال اطلاعات و دستیابی به اطلاعات محرمانه سران کشورها تعیین می کند./1415/1409/ح

ارسال نظرات