۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۱۸۹۰۴۳
استاد حوزه:

حیا، دختران و جامعه را بیمه می‌کند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و روانشناس تربیتی کودک با بیان اینکه حیا، دختران و جامعه را بیمه می‌کند، گفت: وقتی دختران ما در جامعه آسیب نبینند به تبع آن جامعه نیز متحمل آسیب کمتری می‌شود.
حجت الاسلام عليرضا تراشيون

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید علیرضا تراشیون، کارشناس و روانشناس تربیتی کودک و نوجوان، در برنامه پرسمان تربیتی که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث تربیت دختران پرداخت و گفت: در روایات دینی یکی از ویژگی‌های تربیت دینی دختران بحث حیا است.

وی ادامه داد: در سنین کودکی و طفولیت توجه به این ویژگی در دختران پررنگ‌تر است و درجه اهمیتش بیشتر است، اگر در سن کودکی به این مهم نپردازیم ممکن است پس از بلوغ دچار مشکلاتی شوند و آسیب‌هایی برای آن‌ها ایجاد شود، حیا یک ویژگی است که کمک می‌کند دختران ما در محیط‌های اجتماعی ویژگی های زنانه‌شان حفظ شود و در آینده آسیب نبینند.

این کارشناس حوزوی ادامه داد: وقتی دختران ما در جامعه آسیب نبینند به تبع آن جامعه نیز متحمل آسیب کمتری می‌شود، یکی از آسیب‌هایی که در محیط اجتماعی به وسیله دختران پیش می‌آید و دامن‌گیر دختران و زنان ما می‌شود این است که توجه به حیای خودشان ندارند.

وی اظهار داشت: نکته اول این است که در بخش هم‌بازی‌های دختران باید دقت کنیم، هم‌بازی دختران در دوران خردسالی باید مثل خودشان باشد، نباید اختلاطشان با پسران زیاد باشد، اما ممکن است در سال‌های اول مثلا در 4 یا 5 سالگی و حتی در پیش دبستانی هم‌بازی آن‌ها پسر باشد و مشکلی پیش نیاید، اما رویه‌ای که ممکن است پیش بیاید این است که این به عادت و مدلی در ارتباط پیش بیاید.

این کارشناس تربیتی ابراز داشت: ما در محیط‌های پیش دبستانی و مهدها می‌گوییم فضاهای بچه‌ها مجزا باشد، ما باید بر اساس تربیت جنسیتی تربیت فرزندان را پی بگیریم، نکته دوم در حیا و حجاب دختران این است که خود مادر به بحث حجاب و حیا دقت داشته باشد، دختران الگوی خود را از مادرانشان می‌گیرند، وقتی مادر در محیط نامحرمان خیلی راحت با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند و با هم شوخی می‌کنند، این به فرزندش الگوی منفی می‌دهد.

حجت‌الاسلام تراشیون بیان داشت: نکته سوم درباره پوشش و حجاب زنان این است که برخی مادران و پدران بچه‌های کوچک را با لباس‌های نیمه پوشیده به مهمانی می‌برند، ما نمی‌گوییم این بد است اما اگر تبدیل به رویه شود هر چه جلوتر برود مشکلش بزرگ‌تر می‌شود و بچه هم از پوشیدن لباس و حجاب ابا می‌کند، حرف ما این نیست که از بچگی چادر سر بچه‌ها بکنید، اما باید لباسی که تن دختر می‌کنید پوشیده باشد.

وی در پایان اظهار داشت: ما وقتی از مو، چشم، پوست و ابروی دخترمان زیاد تعریف کنیم او دیگر حاضر نیست موهایش را زیر پوشش ببیند، این ذهنیت کودکانه در او هست که باید خود را به دیگران نشان دهد، باید نگاه متعادلی نسبت به زیبایی و رفتار فرزندمان داشته باشیم و هرگز نکاتی که ممکن است به آینده آن‌ها آسیب برساند را در ذهن او پررنگ نکنیم./9194/پ202/ی

ارسال نظرات