۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۱۸۹۱۶۰
کنکاشی در پرسش‌های رهبر معظم انقلاب؛

حقوق همسایه با ساخت فیلم‌های آموزنده برای مردم تبیین شود

خبرگزاری رسا ـ دبیر انجمن معنویت نوین با بیان این‌که رسانه‌ها عامل مهم بی‌خبری همسایه‌ از همسایه شده‌اند از فیلم سازان خواست تا تحت نظر کارشناسان دینی با ساخت سریال حقوق همسایگان را بیان کنند.
سبک زندگي اسلامي

حجت‌الاسلام داریوش عشقی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به پرسش «چرا حقوق همسایگان در دنیا امروز به صورت کامل از سوی افراد رعایت نمی‌شود»، اختلاف سلائق افراد را از مهم‌ترین عوامل عدم رعایت حقوق همسایگان دانست.

وی گفت: در دنیا امروز هر چند فاصله همسایگان با یک‌دیگر اندک شده و محیط‌های بسته شدند ولی به سبب گرفتاری، مشکلات و درگیری‌هایی که افراد در محیط خانه دارند سر زدن به یک‌دیگر کم شده است.

دبیر انجمن معنویت نوین با اشاره به وجود تنوع ابزارهای سرگرم کننده همانند رادیو، تلویزیون و همانند آن،‌ اظهار داشت: در گذشته ارتباط رسانه‌ای و ابزار سرگرم کننده مناسبی وجود نداشت و تقریبا بیشتر وقت افراد به گفت‌وگو با یک‌دیگر سپری می‌شد.

رسانه‌ عامل مهم بی‌خبری همسایه از همسایه است

وی افزود: اکنون تلویزیون، رادیو، تلفن، موبایل و ماهواره اوقات فراغت و غیر فراغت افراد را پرکرده است، به گونه‌ای که افراد برای گفت‌وگو و ارتباط با یک‌دیگر به ویژه همسایگان فرصت ندارند، حتی در گذشته نوع بازی کودکان همانند بازی فوتبال در محل‌ها بهانه‌ای برای برقراری ارتباط همسایگان با یک‌دیگر بود.

حجت‌الاسلام عشقی تصریح کرد: اکنون بازی‌های کودکان نیز فردی شده و کودکان از صبح تا شب تنها به بازی‌های کامپیوتری و همانند آن مشغول هستند که این خود عامل در دوری همسایگان با یک‌دیگر می‌تواند باشد، در گذشته اگر یک کودک توپی داشت کودکان دیگر به سبب آن توپ هم که شده بود با این کودک بازی کرده و سبب ارتباط همسایگان با یک‌دیگر می‌شدند ولی اکنون بازی‌های فردی کودکان چنین خصوصیتی ندارد.

با تغییر زمان اصول و ارزش‌ها تغیر نمی‌کند

دبیر انجمن معنویت نوین با بیان این‌که امروزه حساسیت والدین نسبت به تربیت کودکان از گذشته بیشتر شده است، بیان داشت: بسیاری از خانواده‌ها تنها یک فرزند دارند که گاهی این تک فرزند از سوی چند کودک همسایه مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرد، از این‌رو خانواده‌ها تلاش می‌کنند که محیط بازی کودک را خانه قرار دهند تا کودک از ارتباط با دیگر کودکان و آزار آن‌ها در امان باشد.

استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این پرسش که «آیا می‌توان در زندگی آپارتمان نشینی امروزی نیز حقوق همسایگان را رعایت کرد؟»، اظهار داشت: هر چند محیط تغییر می‌کند ولی اصول و ارزش‌ها تغییر نمی‌کند.

وی بیان کرد: شاید بتوان گفت در بخشی از زندگی آپارتمان نشینی امروزی حفظ حقوق همسایگان راحت‌تر از گذشته باشد، یکی از حقوق همسایگان سرزدن به یک‌دیگر و با خبر شدن از حال آن‌ها است که در زندگی آپارتمان نشینی راحت‌تر می‌توان این سنت خوب را با انجام جلسات روزانه، هفتگی و ماهانه انجام داد.

پارک کردن ماشین جلوی درب دیگران نوعی همسایه آزاری است

دبیر انجمن معنویت نوین در ادامه سخنان روایت پیامبر(ص) «جبرئیل به قدری من را به رعایت حقوق همسایگان سفارش کرد که من تصور کردم همسایه از همسایه ارث می‌برد» را مورد اشاره قرار داده و به بررسی حقوق همسایگان در اسلام پرداخت، گفت: یکی از حقوقی که اسلام درباره همسایگان بیان کرده است حفظ حریم و آرامش آن‌ها است.

وی ادامه داد: حتی اسلام به همسایگان تأکید کرده که خانه‌های خود را به گونه‌ای بسازند که سبب آزار دیگران نشود، برای مثال خانه‌های خود را به گونه‌ای نسازند که یک پنجره مسلط به حیاط و خانه همسایه داشته باشد.

حجت‌الاسلام عشقی با بیان این‌که رعایت سکوت در طول روز به ویژه زمان استراحت از حقوق همسایگان است، اظهار داشت: در زندگی امروز پارک کردن ماشین در جلوی درب منزل دیگران، ایجاد سر و صدا با صدای آژیر و بوق از عوامل همسایه آزاری به حساب می‌آید.

وی افزود: رعایت آسایش، آرامش و حل مشکلات مالی از دیگر حقوق همسایگان است، برای مثال افراد باید در مهمانی‌های که برگزار می‌کنند نسبت به حقوق همسایه توجه داشته و از ایجاد سر و صدا نامناسب دوری کنند.

فیلم سازان با نظارت کارشناس دینی با ساخت سریال حقوق همسایگان را بیان کنند

دبیر انجمن معنویت نوین با اشاره به این‌که فرهنگ آپارتمان نشینی نمی‌تواند عامل رعایت نکردن حقوق همسایگان و بی‌خبری از آن‌ها باشد، به بررسی معیار همسایه در اسلام پرداخت و گفت: اهل‌بیت(ع) معیار همسایه از دیدگاه اسلام را بیان کردند ولی می‌توان گفت همسایه اصولا به گروهی گفته می‌شود که فرد با آن‌ها ارتباط داشته و در رفت‌وآمدهای روزانه او را دیده و با آن‌ها احوال‌پرسی می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فیلم سازان می‌توانند با ساخت سریال و فیلم تحت نظر کارشناسان و نخبگان افزون‌بر بیان حقوق همسایگان در اسلام مشکلات بی‌توجهی به حقوق همسایگان را نیز بیان کنند، نباید مسائل دینی را به گونه‌ای به مردم بیان کرد که نتوانند با زندگی امروز تطبیق دهند، بلکه باید مسائل دینی برای نمونه حقوق همسایگان را با مدل آپارتمان نشینی امروز برای مردم بیان کرد.

شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، دو پرسش‌ از این پرسش‌ها مربوط به موضوع دروغ بود.

گفتنی است، پرسش‌های زیر بخش از پرسش‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:

چه کنیم که طلاق و فروپاشى خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟

را در بعضى از شهرهاى بزرگ، خانه‌هاى مجردى وجود دارد؟ این بیمارى غربى چگونه درجامعه‌ى ما نفوذ کرده است؟

چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌هاى ادارى ما کم است؟

تولید کیفى در بخش‌های مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟

حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات می‌کنیم؟

علت پرخاشگرى و بى‌صبرى و نا بردباری در میان بعضى از ماها چیست؟

بعضى‌ها با داشتن توان کار، از کار می‌گریزند؛ علت کار گریزی چیست؟

آیا ما در معاشرت‌های روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگونیم؟

آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟

طراحى لباسمان چقدر متناسب با نیازهاى ما و عقلانى و منطقى است؟

آپارتمان‌نشینى چقدر براى ما ضرورى است؟ چقدر درست است؟

چرا صله‌ى رحم در بین ما ضعیف است؟

چرا در برخى از بخش‌های کشورمان روى آوردن جوان‌ها به مواد مخدر زیاد است؟

چرا پشت سر یکدیگر حرف می‌زنیم؟

چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟

تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟

آپارتمان‌نشینى چقدر براى ما ضرورى است؟

چه کنیم که ریشه‌ى ربا در جامعه قطع شود؟

چرا برخى از حرف‌های خوب، ایده‌هاى خوب، در حد رؤیا و حرف باقى می‌ماند؟

وجدان کارى در جامعه چقدر وجود دارد؟

انضباط اجتماعى در جامعه چقدر وجود دارد؟

چقدر به قانون احترام می‌کنیم؟ علت قانون گریزی در برخى از مردم چیست؟

علت پرخاشگرى و بى‌صبرى در میان بعضى از ماها چیست؟

چرا در برخى از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟

در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟

نوع معمارى در جامعه‌ى ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهاى ماست؟

الگوى تفریح سالم چیست؟

حد زاد و ولد در جامعه‌ى ما چیست؟

چرا در زمینه‌ى فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطى به طور کامل نیستیم؟

علت کار گریزی چیست؟

چرا فرهنگ کار جمعى در جامعه‌ى ما ضعیف است؟

چه کنیم که زن در جامعه‌ى ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی‌اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی‌اش محفوظ بماند؟/993/ت302/ی

ارسال نظرات