۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۱۸۹۹۶۶
رییس مجلس شورای اسلامی:

اسلامی سازی علوم انسانی دغدغه اصلی ما است

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی در افتتاحیه دومین کنگره علوم انسانی اسلامی اظهار داشت: تنها ما مسلمانان نیستیم که دغدغه تحول در علوم انسانی را داریم اما وجه تمایز ما این است که دغدغه ما بر اساس مبانی دینی است.
سخنراني دکتر لاريجاني در افتتاحيه دومين کنگره علوم انساني اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی امروز در افتتاحیه دومین کنگره علوم انسانی اسلامی اظهار کرد: مسأله تحول در علوم انسانی یک موضوع شعاری و زمانی نیست و باید مداوم با آن مواجه بود و به خوبی شکافته شود و این کار با کمک افراد فاضل این موضوع دنبال شود.
رییس مجلس شورای اسلامی در تبیین وضعیت علوم انسانی در کشور گفت: در زمینه اهمیت علوم انسانی بحث‌های زیادی بین متفکرین انجام شده است و در سال های اخیر که رهبر معظم انقلاب به این موضوع توجه کردند، ذهن‌ها بیشتر درگیر آن شده است.
لاریجانی با بیان این که مشکل ترین علوم، علوم انسانی است و همین امر این موضوع را از سایر علوم ریاضی و طبیعی متمایز می‌کند، در بیان ویژگی علوم تربیتی گفت: در علوم تربییتی ما رفتار انسان را مورد مطالعه قرار می‌دهیم که هم از فهم برخوردار و هم صاحب اراده است لذا بررسی رفتار او سخت تر از علوم طبیعی است و در علوم اجتماعی، سیاسی و سایر علوم انسانی نیز همین طور است.
وی افزود: بر این اساس، هم نظریه پردازی و هم سامان دهی علوم انسانی نسبت به سایر علوم مشکل است.
رییس مجلس شورای داشتن نگاه عمیق به مسائل انسانی و جایگاه وی و حرکت جامعه را در همه علوم انسانی اثر گذار دانست و ابراز کرد: بر همین اساس، نباید از بیان آن ها خسته شویم و باید همت ما در پرداختن به این علوم بلند باشد.
لاریجانی با تأکید بر این که در ذات این علوم، جهان‌بینی و ارزش‌ها به دلیل ارتباط با انسان حتما مداخله پیدا می‌کند، گفت: اگر انسان را موجود الهی بدانید، تاثیر خود را در علم سیاست و اقتصاد می‌گذارد و مثلاً طبیعی است که فیلسوفی که انسان را موجودی قدرت طلب و خون ریز می‌داند نگاه دیگری به مباحث علوم انسانی دارد.
وی با بیان این که باید با توجه به جهان بینی اسلامی و قرآنی موضوع علوم انسانی را بیشتر بشناسیم، این کار را امری ستوده و لازم است دانست و اظهار کرد: موضوع علوم انسانی در طول تاریخ حساسیت متفکرین را برانگیخته است و این طور نیست که تنها ما امروز به آن حساس شده باشیم.
رییس بنیاد شهید مطهری به بیان تاریخچه‌ای از اهتمام متفکرین شرق و غرب به علوم انسانی پرداخت و تصریح داشت: بر این اساس، این که برخی تصور کنند حساسیت به تحول در علوم انسانی مختص ماست غلط است و از قدیم متفکرین روی آن حساسیت داشتند و این حساسیت باید باشد.
لاریجانی با تأکید بر اهمیت حساسیت بر پرداختن به علوم اسلامی ابراز کرد: این حساسیت برای ما باید بیشتر باشد زیرا ما لفظ اسلامی را همراه آن داریم  و مکتب وحی که الهی است پشتوانه آن است و باید با توجه، به این موضوع پرداخت.
وی افزود: این تلقی که ما باید در برخورد با علوم و تکنولوژی متاثر از مدرنیته مواظب باشیم و این ها را کنار بگذاریم نگاهی افراطی است البته نه به معنای این که غلط باشد و این هم یک مکتبی است اما باید دقت داشت کسانی که در زمینه مدرنیته به‌ویژه در ایدئولوژی نقادی داشتند، حرفشان کنار گذاشتن آن نبوده است.  
لاریجانی با بیان این که ما در شرایط جهانی زندگی می‌کنیم که با دیگران برخورد داریم، گفت: ما باید در مواجهه با این علوم دقت کنیم نه این که پرهیز داشته باشیم.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که سنت اسلامی ما به ما توصیه نمی کند که در اخذ علم پرهیز داشته باشیم، بیان کرد:  وقتی دین اسلام عنوان می‌کند که علم را از منافق بگیرید به این معنا نیست که ما باید از علوم دیگر مکاتب پرهیز کنیم بلکه به این معنی است که باید در اخذ این علوم دقت داشته باشیم.
رییس بنیاد شهید مطهری تأکید کرد: مسلمانان باید به پیشرفت های علمی در هر کجا که هست باید اخذ کنند اما در چگونگی اخذ آن دقت و توجه داشته باشند و این اخذ علم همواره حسن بوده است.
لاریجانی با بیان این که یکی از روش‌های اخذ علم کاری است که ابن سینا انجام داده است، بیان کرد: دانشمندان ما دراخذ علوم از دیگران محدودیتی برای آن قائل نبودند اما تلاش می‌کردند علومی را که اخذ می‌کنند به کمال برسانند.
وی افزود: نکته دیگری که در اخذ علوم از دیگران مهم است این است که مبنا در علوم اسلامی ما، اخذ علوم نافع و پرهیز از دریافت علوم لاینفع است.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که علوم نافع علومی هستند که نفعی برای جامعه اسلامی داشته باشند، تصریح کرد: شهید مطهری از کلمه اسلامی و تقسیم بندی این موضوع پرهیز داشتند و به جای این پسوندها باید محتوای کار غنی شود و سطح بالاتری را ببینیم.
رییس بنیاد شهید مطهری با اشاره به این که وقتی ما موضوع اسلامیت را مطرح می‌کنیم نوعی کمال را در آن می‌بینیم به تبیین مفهوم کمال در تاریخ علم و فلسفه پرداخت و تصریح کرد: نمی‌توانیم ادعا کنیم که نظام فلسفی را طراحی کرده ایم که تمام حقایق و فکر بشر را شکل داده باشد، بنابراین، در استخدام کلمه اسلامی در فلسفه باید با یک مسامحه به این کار بپردازیم.
وی افزود: ما در نظام سازی خود، با استفاده از مآخذ دینی نظامی را تدوین کردیم که در آن داعیه این را نداریم که می‌تواند همه حقایق را تبیین کند اما مکاتب و نظام‌های مختلفی متأثر از نظام اسلامی می‌توانیم داشته باشیم.
لاریجانی با بیان این که نظامی که ما تدوین کرده‌ایم، یک تئوری کامل و جامع و کاملاً متکی بر اسلام نیست،  گفت: مکتب وحی بسیار گسترده تر از این است که نظام ما به طور کامل بر مبنای آن باشد لذا با مسامحه باید این نظام را اسلامی نامید.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که زمینه رشد فکر بشری خیلی وسیع تر از این است که درون یک نظام قرار بگیرد، با بیان این که دو موضوع مهم در رشد مسائل انسانی فطریات انسان و عدالت در انسان شناسی است، تصریح کرد: بر اساس تفکرات قرآنی، موضوع فطرت عامل تکامل است و اگر مسئله فطرت هم در جامعه شناسی و هم در علوم سیاست و علوم دیگر خوب روشن شود از آن متأثر می‌شوند.
وی با بیان این که یکی از پایه های علوم انسانی، موضوع فطرت است، گفت: عدالت در تفکر دینی ما جایگاه بزرگی دارد و اگر  ریشه بحث عدالت را بشکافیم با تلقی که از فطرت است به آزادی و رقابت در اقتصاد می‌رسیم.
لاریجانی عدالت در تفکر اسلامی را اعم از حوزه اقتصاد دانست و بیان کرد: عدالت جدای از بحث تکوینی، در امر تشریعی نیز اعم از اقتصاد است.
وی افزود: اگر مبنای عدالت این است که بسترها و زمینه ها را برای به فعلیت رسیدن فطریاات انسانی ایجاد شود، طبعاً باید رقابت نیز وجود داشته باشد اماا انسان تنها منفعت طلب نیست بلکه بالقوه حق طلب و معنویت گرا نیز هست وقتی این مولفه‌ها به صورت متوازن رشد کند عدالت نیز رشد می‌یابد.
لاریجانی در اشاره به نکته دیگری در تدوین علوم انسانی اسلامی اظهار کرد: از نظر مکانیزم حرکت در جامعه اگر ما همه تفاوت‌‌ها را می‌بینیم، باید آن‌ها را سامان دهی کنیم و  دست به نظام سازی بزنیم و باید دقت داشت که نظام سازی مهم است و اولویت دارد اما کار ساده ای نیست و تأملات فکری عمیقی نیاز دارد و هر کسی نمی‌تواند به سادگی نظام سازی کند.
وی افزود: کسانی می‌توانند در مورد مبانی علوم انسانی حرف بزنند و در این حوزه نظام سازی کنند که در آن حوزه فرد برجسته‌ای باشند.
رییس بنیاد شهید مطهری تأکید کرد: یکی از اشکالات ما این است که روش‌هایمان متکی با سیستم‌های متعارف دنیا نیست و تأملات ما در سازمان علومی که در جهان در حال رشد است جانمایی نمی‌شود ما تحقیقات نسبتاً خوبی داریم که باید وارد مجرای مقالات علمی شود تا دیگران در جریان تأملات علمی ما قرار بگیرند.
وی افزود: تنها ما مسلمانان نیستیم که دغدغه تحول در علوم انسانی را داریم اما وجه تمایز ما این است که دغدغه ما بر اساس مبانی دینی است.  
رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ممکن است مبانی دینی ما غنی باشد و برای این نظام سازی، الهام بخش باشد اما این کار به سادگی امکان پذیر نیست و با برگزاری یک همایش به نتیجه نمی رسد و باید در آن ممارست و زمان طولانی داشت و مرتب باید پیشرفت‌ها را مورد ارزیابی قرار داد./956/پ201/ج
ارسال نظرات