چرا به حسنین فرزندان پیامبر گفته میشود؟
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام نظری منفرد از اساتید حوزه علمیه قم همزمان با شب سیزدهم ماه محرم در دوره کوتاه مدت امام حسین(ع) شناسی که در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد به بررسی نسب این امام بزرگوار پرداخت و گفت: هیچ انسانی در این نظام هستی کپی نداشته و از نظر علم نیز ثابت شده است، حتی دو چشم افراد یا سر انگشتان با یکدیگر یکی نیستند و این از عجایب خلقت است که خدا دو انسان را همانند هم خلق نکرده است.
وی ادامه داد: انسانها از روحیه یکسان نیز برخوردار نیستند، وسیله ارتباط میان انسان با دیگران یا ولادت است و یا یک امری اعتباری همانند نکاح، میان ولادت نسب و ارتباط ازدواجی اصطلاحا از نظر منطق عام و خاص من وجه برقرار است، یعنی یک وقت نسب است ولی مصاهره نیست و یا مصاهره است ولی نسب نیست.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه امیرمؤمنان(ع) با حضرت زهرا(س) افزونبر نسبت فامیلی مصاهره نیز داشتند، اظهار داشت: حقیقت و ماهیت نسب این است که یک فردی از یک فرد متولد شود، اگر کسی از دیگری متولد شد این نسب برقرار است، البته در برخی از موارد شارع مقدس چیزهای مانند فرزند نامشروع را قید زده که ارث نمیبرد ولی موضوع نسب او بهم نخورده و نمیتواند با مادر خود ازدواج کند.
وی افزود: البته اگر فردی از دیگری شیر بخورد گفته میشود او فرزند رضاعی است، یا دو نفر با یکدیگر عقد اخوت ببندند میگویند اینها برداران ایمانی هستند و هر کدام احکام ویژه خود را دارند، ولی حقیقت نسب به این است که فرد از یک فرد دیگر متولد شده است.
حجتالاسلام نظری منفرد با اشاره به معانی مختلف رحم به بیان روایت اهلبیت(ع) در این باره پرداخت و یادآور شد: در انسانها فرزند تابع پدر است، همانگونه که در دریافت شناسنامه افراد لقب پدر را بر فرزند مینهند نه مادر.
وی تصریح کرد: البته یک اشکالی که پیش میآید این است که ما بر اساس آیه مباهله و روایت، امام حسین(ع) را فرزند پیامبر(ص) میدانیم، برخی از افراد میگویند اگر فرزند تابع پدر است برچه اساسی شیعیان حسنین(ع) را فرزندان رسولالله(ص) میدانند در حالی که این دو بزرگوار فرزندان امیرمؤمنان(ع) هستند و این اشکال را در قرون گذشته در قالب نظم عربی و شعر هم بیان کردند، عدهای نیز گفتند فرزند دختر مربوط به انسان نمیشود.
استاد اخلاق حوزه با رد برخی از اشکالات افراد مبنی بر اینکه فرزند تنها تابع پدر است، بیان داشت: جواب نخست این است که قرآن کریم این معنی را تخطئه میکند و ثانیا ما در اینباره شعر داریم که شعر وحی منزل نیست که ما آن را بپذیریم، قاعده عقلی و طبیعی را فرد میپذیرد ولی شعر را شاید بر اساس تخیل و توهم یا تعصب بیان شده باشد و نمیتواند برای فرد دلیل باشد، ثالثا انسان وقتی در نظام تکمیل قرار میگیرد متوجه میشود که فرزند تنها به واسطه پدر به وجود نمیآید، امروز ثابت شده که تنها مرد نمیتواند در وجود فرزند دخیل باشد بلکه زن و مرد باید زمینه متولد شدن فرزند را داشته باشند.
وی یادآور شد: اینکه امروز در عرف دنیا مشهور است که لقب فرد از پدر میگیرند یک عرف است و عرف نمیتواند سند یک امری باشد، ولی این عرف به گونهای نیست که ما فرزند را از مادر خارج کرده و به پدر منصوب کنیم، قرآن کریم نیز این موضوع را نمیپذیرد، آیه مباهله که به اتفاق مفسران درباره پنچ تن آل عبا(ع) نازل شده این امر را نشان میدهد که فرزند دختر نیز فرزند فرد به شمار میآید، در روز مباهله نبیاکرم(ص) حسنین(ع) را به عنوان فرزندان خویش آورد و اگر این بزرگواران فرزند نبودند پیامبر(ص) این حسنین(ع) را نمیآوردند.
استاد حوزه بیان داشت: در زمان حجاج بن یوسف یکی از شیعیان را دستگیر کرده و نزد این حاکم ظالم آوردند، حجاج پرسید تو شیعه هستی، فرد جواب داد بله، گفت حسنین(ع) فرزندان پیامبر(ص) هستند یا امیرمؤمنان(ع)؟ فرد جواب داد فرزندان نبیاکرم(ص) و امیرمؤمنان(ع) هستند، حجاج گفت اگر نتوانی یک آیه بخوانی که این موضوع را بیان کند اکنون تو را میکشم، فرد اسیر نیز آیه 84 و 85 سوره انعام را برای حجاج تلاوت کرد، در آیه 84 خدا نام انبیا را برده و از ذریه حضرت داوود(ع)، سلیمان(ع)، یحیی(ع)، عیسی(ع)، زکریا(ع)، را از ذریه حضرت نوح(ع) بیان میکند.
وی ادامه داد: انتساب حضرت عیسی(ع) به حضرت نوح(ع) از نظر مادر است و گرنه حضرت مسیح(ع) که پدر نداشتند، از اینرو میتوان گفت فرزند دختر فرزند است و در روایت با صراحت پیامبر(ص) از حسنین(ع) به عنوان فرزندان خود بیان کرده است، مانند روایت «حسن و حسین امام هستند هر چند قیام کنند یا قعود کنند»، همچنین در باب ارث نیز فرزند دختر از جد خود ارث میبرد، اگر فرزند دختر فرزند به شمار نیاید وجهی ندارد که فرد ارث ببرد.
آتش جهنم بر کدام یک از فرزندان پیامبر حرام شده است؟
این پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه نسب امام حسین(ع) یک نسب ویژه و کم نظیر است، اظهار داشت: فردی را نمیتوان پیدا کرد که پدرش امیرمؤمنان(ع) سید الاوصیا، مادرش حضرت زهرا(س) سیدة النسا، برادرش امام حسن(ع) حجت دوم خدا، جدش آخرین پیامبر رسولالله(ص)، جدهاش حضرت خدیجه(س) یکی از چهار زن برتر، عمویش جعفر طیار(ع)، خواهرش حضرت زینب(س) و فرزندانش 9 امام باشند این نسب در هیچ فردی جمع نشده و تنها در امام حسین(ع) جمع شده است.
وی یادآور شد: حضرت رضا(ع) برادری به نام زید داشتند که در زمان مأمون در بصره قیام کرد، هر چند مأمون غاصب بود ولی نباید تا زمانی که حجت خدا هست او قیام میکرد، مأمون او را دستگیر کرده و به احترام امام(ع) ایشان را بخشید و نکشت، امام رضا(ع) برادرش را خواستند و به او فرمودند «اینکه تو فرزند پیامبری تو را مغرور نکند، اگر شنیدی خدا آتش جهنم را بر فرزندان پیامبر(ص) حرام کرده مربوط به کسانی است که از حضرت زهرا(س) متولد شده باشند»، این نشان میدهد فرزندان بلاواسطه حضرت زهرا(س) دارای جایگاه ویژهای هستند.
حجتالاسلام نظری منفرد خاطرنشان کرد: وقتی خولی سر امام حسین(ع) را نزد ابن زیاد آورد گفت «به من طلا زیاد بده چرا که سید بزرگواری را به قتل رساندم کسی که از نظر پدر و مادر بهترین پدر و مادر را دارد»، این نشان میدهد که دشمنان هم این باور را داشتند که امام حسین(ع) از نظر نسب دارای جایگاه ویژهای بودند.
چرا پیامبر فرمودند «حسینن منی و انا من حسین»؟
وی با اشاره به استناد امام حسین(ع) نسبت به نسب خویش در تاریخ، گفت: امام(ع) در روز عاشورا در یکی از خطبههای خویش فرمودند «شما نسب من را بیان کنید؟ روی زمین فرزند دختر پیامبری غیر من نیست و اگر قبول ندارید که این روایت را پیامبر(ص) درباره من فرمودند چند نفر از صحابه مانند جابر بن عبدالله انصاری، انس بن مالک انصاری و دیگر افراد هستند بپرسید»، جدای از این خطبه امام(ع) در رجزهای خود نیز به نسبشان استناد کرده و میخواندند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روایت «حسین منی و أنا من حسین» نبیاکرم(ص) گفت: استفاده از عبارت «حسین منی» شاید به اعتبار این باشد که امام حسین(ع) احیاگر دین پیامبر(ص) هستند، و «أنا من حسین» شدت اتصال و ارتباط را میرساند./993/پ202/ی