۰۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۱۹۰۹۷۶
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان:

اهل نجات کسانی‌اند که مودت فی القربی دارند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه مودت را عشق توأم با اقتدا دانست و با تأکید بر این‌که کسی اهل نجات است که دارای مودت فی القریی باشد نه محبت فی القربی، گفت: برخی می‌گویند علی(ع) را دوست داشته باش، هرکاری خواستی انجام بده، اگر اینطور است، روایاتی که در جلد دوم اصول کافی به‌عنوان علائم شیعه آمده چه می‌شود؟
حجت‌الاسلام والمسلمين حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان شامگاه پنج شنبه هفتم آذرماه در حسینیه امام صادق(ع) واقع در خیابان ناصرخسرو تهران اظهار داشت: امام سجاد(ع) دوساله بودند که امیرمؤمنان(ع)، صاحب ولایت کبری الهیه و ارکان هدایت به شهادت رسیدند که عظیم‌ترین مصیبت از نظر معنوی بود.

وی با بیان این‌که پس از شهادت امیرمؤمنان(ع) پادشاهی معاویه که یادگار نحس پادشاهی نفر دوم ثقیفه بود آغاز شد، گفت: علما و حوزه‌های علمیه باید زحمت بکشند کلمه "خلیفه" را در ایران از آنها که پس از رحلت پیامبراکر(ص) همه چیز را غارت کردند، سلب کنند و کلمه پادشاه، ملک یا حاکم بر آنها بگذارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به این‌که تنها کسی را که پیامبراکرم(ص) به لفظ خلیفه خود خطاب کرد، امیرمؤمنان امام علی(ع) بود، گفت: هشتاد و پنج روایت در کتاب‌های غیرشیعه مبنی بر این‌که پیامبراکرم(ص) چه در مکه و چه در مدینه به امیرمؤمنان(ع) خطاب می‌کردند «انت خلیفتی من بعدی»، نقل شده است، بدان معنا که ایشان خلافت را پس از خودشان منحصر به علی(ع) کرده‌اند.

این واعظ برجسته ادامه داد: پیامبراکرم(ص) در روایات دیگر مقام خلافت‌شان را برای یازده امام پس از امیرمؤمنان(ع) بیان فرموده‌اند و در کتب غیرشیعه مانند ینابیع الموده موجود است.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: امام سجاد(ع) پنجاه سال در آتش حوادث تلخ بودند اما این حوادث ایشان را از هیچ مسؤولیتی در عبادت خدا، خدمت به خلق و دین و ترویج فرهنگ اسلام بازنداشت، از یک تکلیف عقب نماندند و با نشاط تکلیف الهی را ادا کردند.

این واعظ برجسته با بیان این‌که برخی در مجالس عروسی که شرکت می‌کنند، در اوج شادی هستند اما نمازشان را نمی‌خوانند، تأکید کرد: باید با درس گرفتن از امام سجاد(ع)، در کوران حوادث، کم پولی‌ها، سختی‌ها و گرفتاری‌ افراد بد شدن، یک تکلیف الهی‌تان تعطیل نشود و عبدالله بمانید.

 حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان فسق را بیرون آمدن از چارچوب انسانیت دانست و گفت: امام علی(ع) امیر مؤمنان و معاویه و یزید امیر فاسقان هستند.

وی به کتاب "صوره العداله الانسانیه" نوشته جرج جرداق اشاره کرد و گفت: این کتاب بسیار مهم است اما امیرمؤمنان(ع) را در چارچوب یک شخصیت حکیم و عالم زمینی بررسی کرده نه شخصیت عرشیِ آسمانیِ الهی.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان این‌که جرج جرداق عاشق امیرمؤمنان(ع) بوده اما تثلیثی است، افزود: تثلیثی‌ها می‌گویند عالم خدا دارد و بر این اصرار دارند که خدا ترکیبی از پدر، پسر و روح القدس است اما در عین حال می‌گویند خدا واحد است بدان معنا که یک مساوی با سه و سه  مساوی با یک است و می‌گویند از چرایی آن سؤال هم نپرس، تحلیل هم نداشته باش.

این واعظ برجسته با اشاره به دیدارهایش با رؤسای بزرگ مسیحیت در اوکراین، میلان ایتالیا و در تفلیس گرجستان با رییس بزرگ ارتدکس‌های جهان و در واتیکان با وزیر فرهنگ پاپ، گفت: به آنها گفتم شما که می‌گویید خدا ترکیبی از پدر، پسر و روح القدس است، اینها متحد الذات هستند که یکی می‌شوند؟ اگر مختلف الذات‌اند که قطعا هستند، چطور حقیقت واحد هستند؟ بدان معنا که می‌گویید یک مساوی با سه و سه مساوی با یک است، چطور قبول کنیم؟ می‌گویند در این مسأله تحلیل نداریم، سؤال هم نباید کرد، چطور قبول کنیم؟ عقلی؟ فطری یا ریاضی؟

وی با بیان این‌که یکی از اساتید مهم دانشگاه لندن کتاب پانصد صفحه‌ای درباره امیرمؤمنان(ع) نوشته است، ابراز داشت: یک آیه قرآن و روایت در این کتاب نیست اما در مقدمه آن نوشته شده می‌خواهم ازنظر عقلی علی(ع) را بررسی کنم که آیا با ویژگی‌هایی مانند علم و تقوا که داشته عقل به ما اجازه می‌دهد که او را نفر چهارم قرار بدهیم؟

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان مودت را عشق توأم با اقتدا دانست و با تأکید بر این‌که کسی اهل نجات است که دارای مودت فی القربی باشد نه محبت فی القربی، اظهار داشت: برخی می‌گویند علی(ع) را دوست داشته باش، هرکاری خواستی انجام بده درحالی‌که شیعه علی(ع) به ربا نخوردن، بی حجاب نبودن، روابط نامشروع نداشتن و ظلم نکردن به خانواده از دیگران متمایز می‌شود، اگر اینطور است که اینها می‌گویند پس روایاتی که در جلد دوم اصول کافی به‌عنوان علائم شیعه آمده چه می‌شود؟

این واعظ برجسته با بیان این‌که اگر اینطور باشیم با جرج جرداق و دانشمند انگلیسی که امیرمؤمنان(ع) را دوست داشته‌اند، چه تفاوتی داریم؟، ادامه داد: روزنامه‌های لندن خبر داده‌اند که از هر سه بچه‌ای که متولد می‌شود، قطعا یکی‌شان حرام زاده است./956/پ202/ی

ارسال نظرات