۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۱۹۱۷۹۴
صفار هرندی:

در حق واژه مقدس اعتدال ظلم می شود/ دانشگاه را نباید به محل جولان احزاب تبدیل کرد

خبرگزاری رسا ـ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام محیط دانشگاه ها را نباید به محلی برای جولان احزاب تبدیل کرد زیرا فعالیت های حزبی لطافت و شور جریان دانشجویی را از بین می برد و محیط دانشگاه را آلوده می کند.
صفار هرندي در دانشگاه دامغان دکتر صفار هرندي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، سید محمد حسین صفار هرندی در جمع دانشجویان دانشگاه دامغان شرکت کنندگان در همایش دانشجو و استکبار ستیزی که در محل خانه فرهنگ این دانشگاه برگزار شد، آرمان گرایی، عدالت خواهی، حق طلبی، آزادگی و آزادی خواهی، مخالفت با تبعیض و مبارزه با زیاده خواهی زورمندان و ظالمان در برابر مظلومان و مستمندان را خصوصیت های جنبش دانشجویی در کشورمان عنوان کرد.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: در بدو امر پس از پیروزی انقلاب و با واسطه آزادی های به وجود آمده دانشگاه ها به جولان گاه فعالیت جریان های سیاسی مختلف تبدیل شده بود که هر یک برای خود تبلیغ و یارگیری می کردند و بعدها با توجه به اسنادی که از دفاتر آنها کشف شد مشخص کرد اکثر این گروه ها به دنبال آن بودند که دانشجویان آرمان خواه ما را به مزدوران دشمن بدل کنند که خوشبختانه با انقلاب فرهنگی بساط آنها از دانشگاه ها بر چیده شد.

 

وی به شهادت رساندن سه تن از دانشجویان معترض به سفر نیکسون را خوش رقصی رژیم پهلوی در مقابل اربابان آمریکاییش دانست و اضافه کرد: جنبش های دانشجویی پیش از انقلاب اسلامی منشأ و دیدگاه های مختلف و متفاوتی داشتند اما همگی در 16 آذر علیه رژیم دست نشانده پهلوی و اقدامات مستبدانه سران خود فروخته آن شعار می دادند و یاد سه شهید این روز به عنوان نماد های مقابله با وابستگی را زنده نگاه داشتند.

 

حریت برجسته ترین ویژگی جنبش های دانشجویی است

مشاور فرمانده کل سپاه آرمان گرایی به معنای پایبندی به یک حرکت رو به تعالی را نخستین مشخصه تمام جنبش های دانشجویان مسلمان کشورمان برشمرد و تصریح کرد: البته در طول تاریخ کشور حرکت ها و گروه های دانشجویی با آرمان ها و شکل و شمایل مختلف و اعتقادات گوناگونی ظهور کردند که حریت برجسته ترین ویژگی این جنبش های دانشجویی بوده است.

 

وی به اهمیت تشویق دانشجویان به سیر مطالعاتی در هر یک از این جنبش ها اشاره کرد و گفت: جنبش های دانشجویی پیش از انقلاب به دو دسته تفکرات سوسیالیستی و کمونیستی و گروه های مذهبی با آرمان های دینی و اعتقادی تقسیم می شدند و هر دانشجوی جدید الورود بسته به اینکه چه جریان فکری او را جذب می کرد به یک فضای جدید و هدفمند وارد می شد که البته آرمان مشترک همه آنها مبارزه با رژیم مستبد پهلوی بود.

 

دانشجوی ایرانی اهل منطق و استدلال است 

صفار هرندی خاطر نشان کرد: دانشجو ایرانی در هر رشته ای که تحصیل کند اهل منطق و استدلال است، به همین دلیل فعالان جنبش های دانشجویی برای هر اتفاق به نظر ساده ای استدلال می کنند تا به بدیهیات برسند و اگر این دلایل و بدیهیات را از دانشجو بگیرند هویت خود را از دست رفته می بیند و اصطلاحا حرف بی منطق را به دیوار می کوبد چون با آرمان خواهی و حقیقت جویی او در تضاد است.

 

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: البته اقتضاء سن و سال دانشجو باعث می شود که او خود را متعلق به یک تفکر جامد و ایستا نکند و هیچ نیرویی او را زمین گیر ننماید، ازاین رو عدم تعلق به منیت ها و نفسانیات و بازگشت و اعتراف به اشتباهات دیروز و قدم نهادن در مسیر حق و حقیقت خصوصیت های ناشی از ویژگی آزادگی و آزادی خواهی جوانان دانشجو ما است.

 

وی تأکید کرد: البته جریانی در طول عمر انقلاب اسلامی نیز به دنبال رواج حزب گرایی به جای استدلال محوری بوده که نمونه آن را در موضوع انتخاب شهردار تهران در دوره اخیر شاهد بودیم، وقتی فردی به گزینه ای که با منطق و استدلال خود اصلح می داند رای می دهد، حزب و تشکیلاتی که این خانم عضو آن بود او را بایکوت می کند و حتی موضوع را به رسانه ها می کشاند و بی پروا اعلام می کند که فرد حق نداشته بر اساس فهم خود عمل نماید و مخالف خواسته حزب حرکت کند.

 

دانشجویان از تأکید بر آرمان ها غافل نشوند

صفار هرندی خاطر نشان کرد: بعد از انقلاب اسلامی تعداد دانشجویان فعال و حاضر در جنبش ها و نهاد های دانشجویی به مراتب بیشتر شده ولی ابتلای تفکر دانشجویی ما به آسانگیری و پخته خواری و این حسن که دانشجوی ما نظام جمهوری اسلامی را از خود می داند، موجب سوق داده شدن حرکت های دانشجویی به سوی کارهای سطحی و راحت طلبی شده است.

 

وی افزود: آسیبی که امروز دانشگاه، دانشجو و جنبش های دانشجویی ما را به شدت تهدید می کند این عقیده و تفکر اشتباه دانشجویان است که چون حکومت مروج آرمان های مد نظر ما است نیازی به تأکید بر آرمان ها نیست و در این شرایط نهادهای دانشجویی وظیفه ای برای خود متصور نیستند.

 

دولت اعتدال را در عمل نشان دهد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: اعتدال در گمان و اندیشه ما کلمه و مفهومی مقدس و به معنای پرهیز از هرگونه افراط و تفریط است؛ از این رو دانشگاه و دانشجوی ما نباید از سیاست جدا و بی اطلاع باشد و نه آنکه دچار سیاست زدگی شود.

 

وی با طرح این سؤال که آیا امروز واقعا حق کلمه اعتدال ادا می شود؟ تصریح کرد: قصد بررسی عملکرد دولتی که شعار خود را حرکت بر مبنای اعتدال عنوان کرده بود را ندارم، اما امیدوارم دولت یازدهم به نحوی عمل کند که حداقل نشانه هایی از اعتدال را ببینیم و باور کنیم.

 

صفار هرندی با اشاره به تغییر و تحولات اخیر آموزش عالی و برخی از دانشگاه ها گفت: این روزها در دانشگاه ها اتفاقاتی رخ می دهد که از فرط اعتدال دانشجو را پس می زند و ما معتقدیم این گونه در حق این مفهوم و واژه مقدس ظلم می شود./977/پ201/ج

ارسال نظرات