۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۱۹۲۲۵۹

انتقاد کاخ سفید از افشای خبر جاسوس بودن آمریکایی مفقود شده در ایران

خبرگزاری رسا ـ کاخ سفید از خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس به دلیل افشای خبر جاسوس بودن بازرگان آمریکایی که چند سال پیش در ایران مفقود شد، انتقاد کرد.
رابرت لوينسون، آمريکايي مفقود شده در ايران
 
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبکه خبری پرس تی وی، دولت باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا از خبرگزاری آسوشیتدپرس به دلیل فاش کردن این حقیقت که بازرگان آمریکایی مفقود شده در مناطق جنوبی ایران در سال 2007 میلادی برای سازمان سیا کار می کرده است، انتقاد کرد.
 
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید اقدام خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس را بسیار غیرمسوولانه توصیف کرده و اعتراض دولت آمریکا را نسبت به این اقدام اعلام کرد.
 
خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنج شنبه فاش کرد که رابرت لوینسون، مامور بازنشسته اف.بی.آی (پلیس فدرال آمریکا) که در ماه مارس 2007 میلادی و در جزیره کیش ناپدید شد برای سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) کار می کرده و عملیات های جاسوسی غیرقانونی برای این سازمان انجام می داده است.
 
به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس، سازمان سیا مبلغ 2.5 میلیون دلار به خانواده لوینسون پرداخت کرد تا از افشای جاسوس بودن وی خودداری کنند.
 
کتلین هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز بدون تکذیب خبر منتشر شده به وسیله این خبرگزاری آمریکایی گفت: ما متاسفیم که آسوشیتدپرس تصمیم به انتشار خبری گرفته که هیچ کمکی به بازگشت لوینسون به خانه نمی کند.  
 
کاخ سفید در حالی از انتشار خبر جاسوس بودن مامور بازنشسته اف.بی.آی. انتقاد می کند که همواره تاکید می کرده است که لوینسون یک فرد عادی بوده و برای انجام تجارت شخصی به جزیره کیش سفر کرده بود.
 
پس از آن که خبرگزاری آسوشیتدپرس از ارتباط لوینسون و سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) پرده برداشت روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز فاش کرد که حتی پیش از این نیز خبرگزاری و از سال 2007 میلادی، زمان ناپدید شدن لوینسون در ایران، از وجود چنین ارتباطی خبر داشته است.
 
به گفته آسوشیتدپرس، سازمان سیا به منظور مخفی نگاه داشتن عملیات های لوینسون به وی گفته بود که هیچ بسته پستی به دفتر مرکزی این سازمان در شهر لانگلی واقع در ایالت ویرجینیا ارسال نکرده و هیچ کدام از اسناد مخفی را از طریق ایمیل به آدرس های اینترنتی دولت آمریکا نفرستد.
 
به همین دلیل لوینسون مجبور بود اطلاعات مخفی جمع آوری شده را به خانه شخصی آن یابلونسکی، تحلیلگر سازمان سیا در ویرجینیا ارسال و از طریق ایمیل شخصی وی دستورالعمل های جدید را دریافت کند.
 
هنوز اطلاعاتی در مورد ماهیت واقعی ربایندگان و مکان نگهداری لوینسون منتشر نشده اما هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا در سال 2011 میلادی گفت که واشنگتن اعتقاد دارد که وی جایی در جنوب غربی آسیا نگهداری می شود.
 
ایران همواره اعلام کرده است که هیچ اطلاعاتی در مورد رابرت لوینسون در اختیار ندارد اما مایل است که به دلایل انسان دوستانه در یافتن وی همکاری داشته باشد./990/ب903/د
ارسال نظرات