۲۸ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۱
کد خبر: ۱۹۲۸۰۱
آیت الله سبحانی تأکید کرد؛

ضرورت تحقیق و پژوهش جمعی در حوزه علمیه / تغییر اصول در نوشته‌ها روشنفکری نیست

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی بر ضرورت تحقیق و پژوهش جمعی در حوزه علمیه تأکید کرد و خواستار پاسخ‌گویی به شبهات مطرح شده در شبکه های ماهواره ای علیه اسلام از سوی محققان و پژوهشگران حوزوی شد.
درس خارج اصول آيت الله سبحاني در مسجد اعظم قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید پنج شنبه شب در نخستین اجلاسیه مدیران و صاحب نظران حوزوی عرصه پژوهش که در مدرسه علمیه معصمومیه(س) برگزار شد، با بیان این که در قرآن 39 سوگند آمده است، گفت: سوگند به یک مطلب نشانگر قداست یا وجود اسراری در آن مطلب است.
وی قلم را یکی از الفاظی دانست که خداوند در قرآن به آن قسم خورده و ابراز کرد: مقام قلم در نزد خداوند بالا است از این رو به آن قسم خورده است.
این مرجع تقلید با بیان این که تمدن امروز بشر در گرو قلم است، اظهار کرد: اگر نعمت قلم به بشر داده نشده بود امروز در تمدن اولیه قرار داشتیم، چون افراد در گذشته آنچه را تحصیل می کردند نمی توانستند به نسل های بعدی منتقل کنند.
نوشته ها بر اساس مبانی اسلامی باشند
حضرت آیت الله سبحانی یکی از ویژگی های قلم را تحقیق و پژوهش دانست و افزود: شرط تحقیق و پژوهش این است که نوشته ها بر اساس مبانی اسلامی باشد؛ این که برخی اصول را در نوشته های خود تغییر می دهند روشنفکری نیست.
رییس مؤسسه امام صادق(ع) با بیان این که بر اساس نیازهای روز باید مطلب نوشت و پژوهش کرد، گفت: امروز جامعه با تهاجم فرهنگی رو به رو است و باید مطالبی را نوشت که به این مسائل توجه داشته باشد.
تحقیق و پژوهش باید بر طرف کننده نیازهای روز باشد
وی نوشتن در مورد مسائلی که مورد نیاز جامعه نیست را در درجه دوم و سوم، دانست و ابراز کرد: امام خمینی(ره) برای جواب دادن به کتاب کشف الاسرار درس خود را تعطیل کرد و این مسأله را نیاز جامعه آن روز می دانست.
این مرجع تقلید در ادامه با بیان این که امروز کشورهای عربی گرفتار قرائات سبعه شده اند، گفت: این کار هیچ فایده ای ندارد و چیزی جز مختلف کردن قرآن را به همراه نخواهد داشت.
حضرت آیت الله سبحانی پژوهشگران را به پرهیز از کارهای تکراری توصیه کرد و اظهار داشت: طلاب باید در عرصه تحقیق و پژوهش نوآوری داشته باشند چون کارهای تکراری مشتری ندارند.
ضرورت توجه به تحقیقات جمعی در حوزه
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه بر ضرورت تحقیق جمعی در حوزه علمیه تأکید کرد و گفت: تحقیق فردی خوب است اما تحقیق جمعی سبب می شود که کارها از اتقان بیشتری برخوردار باشند.
رییس مؤسسه امام صادق(ع) ادامه داد: معاونت پژوهش به مسأله تحقیق جمعی باید اهتمام ویژه ای داشته باشد.
حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به هجمه های شبکه های ماهواره ای علیه اسلام و مکتب تشیع، ابراز کرد: اگر این شبهات جمع آوری و از سوی افراد کارشناس پاسخ داده شود و در کتابی انتشار یابد، حرکتی مناسب در جهت خنثی کردن توطئه های دشمنان خواهد بود./927/پ202/ی
ارسال نظرات