۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۱
کد خبر: ۱۹۳۴۸۱

انتشار کتاب جامع التواریخ در سه جلد

خبرگزاری رسا ـ دوره سه جلدی جامع التواریخ (تاریخ ایران و اسلام) تألیف رشیدالدین فضل الله همدانی از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب منتشر شد.
کتاب جامع التواريخ

 

به گزارش خبرگزاری رسا  به نقل از میراث مکتوب، دوره سه جلدی جامع التواریخ (تاریخ ایران و اسلام) تألیف رشیدالدین فضل الله همدانی، به تصحیح محمد روشن از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب منتشر شد.

 

خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی (درگذشته 718 ق) طبیب، مورخ و دیوان‌ سالار و وزیر سلسله ایلخانیان، دارای آثار متعددی در زمینه‌های تاریخ، تفسیر، علوم قرآن، طبّ و آیین مملکت‌داری می‌باشد. در میان این آثار جامع التواریخ اهمیت ویژه‌ای دارد. البته این اثر تألیف مستقیم خود او نیست، بلکه توسط گروهی از محققان و مترجمان و زیر نظر وی آماده شده است.

این مجموعه، بخش تاریخ ایران و اسلام از جامع التواریخ رشیدالدین فضل الله است.

 

به گفته آگاهانه کارل یان دانشمند بزرگی که عمری پنجاه ساله بر سر تصحیح و طبع نشر جامع التواریخ و ترجمه آن به زبان آلمانی صرف کرد: «شایستگی درخشان رشیدالدین در زمینه های گوناگون و متفاوتی تجلی داشته است و امروز این را پس از آنکه اندک اندک با آثار متعدد او آشنا می‌شویم بهتر درمیابیم. او فیلسوف و متالهی بزرگ و عالم به فنون بلاغت و حکمت و لابد سیاست مداری خاطر متعلق بود زیرا اگر جز این بود نمی‌توانست مدت بیست سال بر مسند وزارت تکیه زند‍؛ اما بی گمان برجسته‌ترین کارهای او در زمینه تاریخ نویسی نمایان گردید.»

 

پیش از رشیدالدین ملت‌های گوناگون از مصریان کهن گرفته تا اروپای سده های میانه در چهارچوب نگرش‌های دینی و فرهنگی ویژه هر دوره ای تاریخ دنیای خویش را نوشته‌اند؛ اما افتخار تألیف تاریخ و فرهنگ‌های دولت‌های بزرگ قاره های آسیا و اروپا بی طرفی عالمانه برای نخستین بار تنها و تنها از آن مؤلف ما است. از این رو حق داریم که به مفهوم امروزی او را تاریخ نویسی جهانی به شمار می‌آوریم.

 

بخش ایران و اسلام از جامع التواریخ رشیدالدین فضل الله بازنویسی از تاریخ نامه طبری است. این اثر بر اساس معتبرترین نسخ تصحیح و در سه مجلد همراه با نمایه‌ها و شرح نسخه بدل‌ها به زیور طبع آراسته شده است.

 

گفتنی است دوره سه جلدی جامع التواریخ (تاریخ ایران و اسلام) تألیف رشیدالدین فضل الله همدانی تصحیح محمد روشن در 2261 صفحه، شمارگان 350 نسخه، قطع وزیری و به بهای صد و هفده هزار تومان از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب منتشر شده است./998/د101/ق

ارسال نظرات