۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۱۹۳۵۱۸

نگاهی به فتنه از صدراسلام تا امروز در کتاب تیغ دو دم

خبرگزاری رسا ـ سیره اجتماعی ـ سیاسی معصومین علیهم السلام، ظرفیتی بسیار در استخراج مباحث مرتبط با نیازها و ابتلائات امروز ما دارد و تنها کوششی درخور و نگاهی مسأله ‏شناس را می‏ طلبد، فتنه سال 88 بهانه ‏ای شد تا بخشی از تاریخ اجتماعی ـ سیاسی صدر اسلام که بیانگر نقش خواص در رویدادهاست، بازخوانی شود.
کتاب تيغ دو دم

 
به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «تیغ دو دم: نگاهی تاریخی ـ تحلیلی به فتنه از صدر اسلام تا روزگار معاصر» نوشته حجت‏‌الاسلام مهدی همازاده ‌ابیانه به سفارش دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی از سوی دفتر نشر معارف قم منتشر شد.

 

سیره اجتماعی ـ سیاسی معصومین علیهم السلام، ظرفیتی بسیار در استخراج مباحث مرتبط با نیازها و ابتلائات امروز ما دارد و تنها کوششی درخور و نگاهی مسأله ‏شناس را می‏ طلبد. فتنه سال 88 بهانه ‏ای شد تا بخشی از تاریخ اجتماعی ـ سیاسی صدر اسلام که بیانگر نقش خواص در رویدادهاست، بازخوانی شود. به همین منظور، مقالاتی که هدفش ارائه تحلیلی نو از حوادث مهم تاریخ صدر اسلام و ناظر مسائل مبتلابه جامعه فعلی ماست در این کتاب «تیغ دو دم» می ‏آید که پیش از این جداگانه در ماهنامه «راه» منتشر شد.

 

بخش اول، شامل دو مقاله در بررسی زمینه‏ های تاریخی ـ سیاسی حوادث زمان امیرالمؤمنین و امام حسن علیهما السلام.
بخش دوم، شامل دو مقاله در تشریح وضعیت خواص و شخصیت‏ های تأثیرگذار سیاسی صدر اسلام.
بخش سوم، شامل سه مقاله در تبیین حکم اولی و سیره معصومین علیهم السلام در برخورد با خواص فتنه ‏گر.

 

در ضمیمه هم یک مقاله درباره انقلاب مشروطه که ارتباط مضمونی وثیقی با سایر متن کتاب و شرایط جامعه دارد، گنجانده شده است.

 

چاپ اول این کتاب، بهار 1392، در 137 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 2000 نسخه و قیمت 3500 تومان از سوی دفتر نشر معارف و دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شده است.

 

گفتنی است دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی درباره فتنه 88 کتابهایی چون «نگاه از بیرون1: فتنه 88 از نگاه روزنامه‏‌نگاران خاورمیانه»، «نگاه از بیرون 2: فتنه 88 از نگاه تحلیلگران آمریکایی»، «اعتراف سبز: گزیده‏ای از نوشتار وبلاگ‏نویسان شورش سبز و مخالفان دکتر احمدی‌‏نژاد در رفع شبهه تقلب»، «فتنه 88 به روایت وبلاگ‏نویسان ارزشی» را در دست نشر دارد. این مرکز فرهنگی تاکنون چندین مستند در این باره ساخته است که مستندهای «ایران سبز» و «دختر لُر» (به کارگردانی محمدرضا دهشیری) و «ما بی‏شماریم» (به کارگردانی محمد محمدی‏‌سرشت) از جمله آنهاست./916/د102/ق

ارسال نظرات