۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۱۹۴۰۰۳

70 درصد از موقوفات بابل اختصاص به احیای عزای حسینی دارد

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره اوقاف و امورخیریه بابل در دیدار امام جمعه این شهرستان همزمان با هفته وقف، فعالیت‌های دینی، فرهنگی و عمرانی اداره اوقاف و امور خیریه بابل را تشریح کرد.
اداره کل اوقاف و امورخيريه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، جعفر صفری، رییس اداره اوقاف و امورخیریه بابل بعد از ظهر امروز در دیدار امام جمعه بابل گفت: برنامه مودت، آرامش بهاری، یاس نبوی، نشاط معنوی، ضیافت الهی مختص ماه رمضان، جشن ولایت و اکمال دین نبوی، بصیرت عاشورایی محرم، راه‌اندازی مراکز فرهنگی و قرآنی همه مراسم‌ها از برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی اوقاف بابل است.

 

این فعال فرهنگی، به طرح تربیت حافظان و قاریان قرآن قرآن در سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره کرد و گفت: در خصوص تربیت حافظان قرآن  سهمیه شهرستان بابل از این طرح یک‌هزار و400 نفر بوده که این طرح به صورت کامل در بابل اجرا شده است.

 

وی به تعداد موقوفات در شهرستان بابل اشاره و تصریح کرد: شهرستان بابل دارای 460 مسجد، تکیه و حسینیه، 99 بقعه،دو هزار و صد موقوفه و 36 هزار رقبه دارای سند استیجاری است.

 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه بابل ادامه داد: 70 درصد  موقوفات بابل طبق نیات واقفان اختصاص به احیای عزای حسینی دارد و در بعضی از اماکن  از ابتدای محرم تا پایان صفر به مدت 60 روز اطعام دهی انجام می گیرد که نشان از سرسپردگی مردم شهرستان به سالار شهیدان است.

 

وی اذعان داشت: نیات خوبی در شهرستان داریم که صرف خیرات و مبرات، دارو و درمان، خرج بیماران، آزادی زندانیان، تهیه جهیزیه و هزینه عتبات و عالیات و حوزه علمیه می‌شود.

 

صفری از اجرای بزرگ ترین مجتمع  چند منظوره اوقاف در بابل  به مساحت 20 هزار متر مربع خبر داد و گفت: با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد تومان مجتمع بزرگ اوقاف شهرستان بابل شامل یک سالن همایش بزرگ، کتابخانه دیجیتال، بیش از 20 مهمانسرا، سالن ورزشی، سالن بزرگ نمایشگاهی، استخر ورزشی در بابل ساخته خواهد شد.

 

وی ادامه داد: این مجتمع به نام مبارک حضرت سیدالشهدا نامگذاری شده و در سطح استان مازندران بی نظیر است.

 

رییس اداره اوقاف بابل  از اجرای 40 پروژه عمرانی اوقاف بابل در سال‌ 92 خبر داد و تصریح کرد: برخی پروژه‌های عمرانی صد درصد تکمیل و تعدادی تا70 درصد و تعدادی نیز 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

 

رییس اداره اوقاف بابل با اشاره به جایگاه بالای این سنت حسنه در بین مردم بابل خاطرنشان کرد: نیات خوبی در شهرستان بابل در امور وقفیات صورت گرفته که شامل صرف خیرات، دارو و درمان،خرج بیماران، آزادی زندانیان ، تهیه جهیزیه و هزینه عتبات و عالیات و حوزه علمیه می‌شود.

 

وی همراهی رسانه های و اصحاب  مطبوعات را برای تبیین فرهنگ وقف در جامعه ضروری دانست و گفت: رسانه ها یکی از همراهان و همیاران وقف هستند که ما را در زمینه فرهنگ وقف و آشنایی مردم با این سنت حسنه یاری می کنند.

 

صفری با اشاره به کسب رتبه اول کشوری از سوی گروه تواشیح شهرستان بابل خاطرنشان کرد: گروه تواشیح شمیم بهشت شهرستان بابل در سال 92 موفق به کسب رتبه اول کشوری شد.

 

این فعال فرهنگی، یکی از تلاش های اداره اوقاف و امور خیریه را شناسایی و رفع تصرف از موقوفاتی که از سوی برخی افراد متصرف شدند بیان کرد و گفت: با بررسی انجام شده بیش از 500 هزار رقبه متصرفی داریم که هنوز شناسایی نشده و با اوقاف قرارداد ندارند که اگر صد هزار از این رقبات احیا شود  بسیاری از نیازهای جامعه مرتفع می شود.

 

صفری افزود: اگرموفق به احیا موقوفات شویم می توان با آن اقداماتی همچون خرید کیف و کتاب برای محصلان، خرید مایحتاج تحصیلی، هزینه دارو درمان، آزادی زندانیان، خرید جهیزیه و مناسبت‌های دیگر شود.

 

رییس اداره اوقاف بابل به برخی از امور انجام شده در یک ماه اخیر نیز اشاره کرد و گفت: سازماندهی و تغییر در فضای داخل اداره اوقاف برای تسهیل پاسخگویی به مراجعه کنندگان، اعزام 220 طلبه حوزه علمیه خاتم الانبیاء با هماهنگی امام جمعه بابل به مشهد مقدس از دیگر اقدامات انجام گرفته در این یک ماه اخیر است.

 

وی با اشاره به این که تاکنون 500 مورد از نیات واقفان اجرا شد به تعمیر برخی مساجد تاریخی از سوی این اداره اشاره و خاطرنشان کرد: مبلغ 150 میلیون تومان برای تعمیرات مسجدکاظم بیک بابل درنظر گرفته شد که نیمی از این هزینه تا کنون به پیمانکار این پروژه پرداخت شد.

 

رییس اداره اوقاف بابل ، گسترش فضای امامزاده قاسم (ع)، بازسازی گلدسته و گنبد امامزاده را از اقدامات آتی این اداره برشمرد و ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن امامزاده قاسم در مرکز شهر بابل در حال بررسی طرحی برای ایجاد تسهیل در رفت و ادم و کاهش بار ترافیکی در اطراف این بقعه متبرکه هستیم.

 

وی در پایان بر اقدامات فرهنگی این اداره برای کارکنان در جهت افزایش معنویت در بین آنان خاطرنشان کرد: در کنار اجرای برنامه های فرهنگی در این اداره، هر ده روز کارکنان این اداره به صورت دسته جمعی با یکی از خانواده های شهدا و جانبازان دیدار می کنند./950/پ202/س

ارسال نظرات