۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۰
کد خبر: ۱۹۴۲۴۳
نماینده ولی فقیه در دانشگاه قزوین:

استغفار سبب آثار و برکات بسیاری در زندگی انسان می‌شود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت قزوین گفت: استغفار با از میان برداشتن گناهان، سبب ریزش برکات و خیرات مادی و معنوی از سوی خداوند بر بندگانش می شود.
حجت الاسلام عبدالکريم عابديني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام عبدالکریم عابدینی، امام جمعه موقت قزوین، شب گذشته شانزدهم دی، در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم در حسینیه امامزاده اسماعیل قزوین، با بیان این‌که غیبت تنها بدگویی از یک شخص نیست، گفت: متاسفانه در جامعه شاهد رواج غیبت، استهزا و توهین به اقوام و ملیت‌های مختلف هستیم که مصداق ضایع نمودن حقوق، شخصیت و آبروی افراد است.

نماینده ولی فقیه در دانشگاه قزوین به شیوه رژیم گذشته جهت اختلاف و تفرقه افکنی بین مردم اشاره کرد و یادآور شد: دست‌های پشت پرده ای که گرداننده رژیم پیشین بودند، با تضعیف هر شهر از سوی شهرهای دیگر موجب وهن مردم شده و آن‌ها را به دست خودشان تحقیر می‌کرد.

وی در ادامه افزود: تحقیر مردم، شیوه فرعون برای به اسارت درآوردن مردمانی بوده که پس از ضعیف و حقیر دیدن خود، احساس می‌کردند از خود چیزی ندارند و در مقابل فرعون صاحب و مالک همه چیز است.

این استاد حوزه و دانشگاه  اظهار داشت: همیشه با ذره بین به دنبال خوبی‌های سایر جوامع بودن و تعریف کردن از آن‌ها و در مقابل سیاه نمایی و برجسته کردن مشکلات و معایب جامعه اسلامی، از نشانه‌های مغضوبین و شیوه ای نادرست است.

این کارشناس تفسیر قرآن در ادامه با بیان این‌که البته نمی‌توان گفت جامعه هیچ‌گونه بدی و ناپاکی ندارد، تصریح کرد: هر جامعه ای محاسن و معایبی دارد؛ اهل نفاق با برجسته کردن بدی‌ها و معایب، خواهان ترویج آن‌ها در جامعه هستند و در مقابل افراد با تقوا با تعظیم شعائر اسلامی به دنبال عزت بیشتر جامعه اسلامی هستند.

حجت الاسلام عابدینی با اشاره  به آیات و روایات مختلف، دفاع از آبرو و حرمت افراد را به هنگام شنیدن غیبت شان واجب دانست و ابراز داشت: اگر در مجلسی غیبت مسلمانی شد و شنونده توانایی دفاع از وی را داشت؛ ولی در غیاب وی از آبروی برادر ‌دینی‌اش دفاع نکرد، خداوند آن شخص شنونده را در هر دو دنیا ذلیل کرده و گناه آن غیبت را در دنیا و آخرت گریبان‌گیر وی می‌نماید.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: اگر شخصی توانایی دفاع از برادر مسلمانش را به هنگام شنیدن غیبت وی ندارد، نباید در مجلس غیبت وی بنشیند و مامور به ترک آن جلسه و ترک هم‌نشینی با آن افراد است.

امام جمعه موقت قزوین در پاسخ به این‌که اگر غفلتا غیبت شخصی را کرده، تکلیف ما برای رضایت گرفتن از فرد غیبت شونده چیست؛ بیان داشت: گاهی حلالیت گرفتن از شخص مفسده‌هایی در پی دارد و باعث ناراحتی مجدد آن شخص می‌گردد، بنابراین حلالیت طلبیدن واجب نیست.

این کارشناس دینی اضافه کرد: بنابر روایات و احادیث، کفاره این گناه این است که هرگاه به یاد فردی که غیبتش را کرده‌ای افتادید، برای او و برای خودت از خداوند طلب مغفرت و آمرزش کنید.

این استاد حوزه  و دانشگاه با بیان این‌که گناه مانعی برای دریافت رحمت و برکات الهی می‌شود، اظهار داشت: استغفار با از میان برداشتن گناهان، سبب ریزش برکات و خیرات مادی و معنوی از سوی خداوند بر بندگانش می‌گردد.

این کارشناس دینی در پایان گفت: ذکر خداوند از مواردی است که گوش و چشمی را که در اثر گناه و آلودگی توانایی تشخیص خوب از بد را ندارد، تقویت می‌کند./955/پ202/ب

ارسال نظرات