۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۱۹۵۷۰۰
عضو جامعه مدرسین:

دولت باید از پژوهش های قرآنی حمایت کند

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه بر ضرورت حمایت از تحقیقات و پژوهش‌های قرآنی تأکید کرد و گفت: متأسفانه تحقیقات قرآنی حوزه در خود حوزه ماندگار می‌شود در صورتی که این تحقیقات باید به دنیا عرضه شود.
آيت‌الله فاضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امروز در دیدار معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان این‌که پس از انقلاب اسلامی نسبت به قرآن حرکت‌های مثبتی انجام شده است، گفت: مجموعه‌های قرآنی امروز در کشور فراگیر شده و اقدامات در خور شأنی انجام داده‌اند.

وی با اشاره به این‌که حوزه علمیه نیز نسبت به گذشته در زمینه قرآن فعالیت‌های مناسبی انجام داده و در دهه اخیر چندین تفسیر قرآن منتشر شده است، ابراز کرد: البته این تفاسیر از نظر قوت علمی از اختلاف مرتبه برخوردار هستند اما نفس نوشتن تفسیر اقدامی ارزشمند است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با استناد به روایتی از پیامبر(ص) مبنی بر اهمیت تفسیر قرآن، اظهار کرد: پیامبر اسلام می‌فرمایند؛ دورترین علوم از عقول بشر تفسیر قرآن است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر ضرورت انجام کارهای تحقیقاتی قرآنی تأکید کرد و افزود: در این زمینه معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد باید اقدامات لازم را انجام دهد  هرچند کارهای پژوهشی در زمینه قرآنی انجام شده اما هنوز جای کار دارد.

وی در ادامه با اشاره آیه« فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ وَإِن تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُؤُوسُ أَمْوَالِکُمْ لاَ تَظْلِمُونَ وَلاَ تُظْلَمُونَ» گفت: در تمام ترجمه‌ها آمده که ربا خوار اعلام جنگ با خدا می‌کند در صورتی که حرب به معنای قتل است نه جنگ و معنای آیه این است؛ خدا می‌گوید ربا حرام است و اگر گوش ندهید و دوباره ربا خوردید بدانید که حکم شما از ناحیه خدا قتل است؛ در روایات نیز همین معنا آمده که اگر کسی برای بار سوم ربا خورد باید کشته شود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که باید به دنبال نوآوری در مسائل قرآنی باشیم، ابراز کرد: گروهی در معاونت قرآنی وزارت ارشاد باید تأسیس شود و نوآوری‌های قرآنی را در زمینه‌های مختلف را رصد و نه تنها در کشور بلکه در جهان اسلام عرضه کنند.

وی با اشاره به تحقیقات قرآنی، فقهی و اصولی حوزه علمیه، گفت: متأسفانه تحقیقات قرآنی حوزه در خود حوزه ماندگار می‌شود در صورتی که این تحقیقات باید به دنیا عرضه شود تا نظریات مختلف بر آن ارائه شود.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بر ضرورت حمایت از تحیقات و پژوهش‌های قرآنی تأکید کرد و ابراز کرد:‌ دولت باید از تحقیقات قرآنی حمایت و پشتیبانی کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان با بیان این‌که ارتباطات علمی حوزه علمیه با حوزه علمیه نجف باید گسترش پیدا کند، گفت: یکی از راه‌های تقویت همکاری حوزه ارائه تحقیقات و پژوهش‌های علمی حوزه به سایر حوزه‌های علمیه جهان اسلام است./927/پ202/ج

ارسال نظرات