۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۵
کد خبر: ۲۰۰۴۴۹
مدیر حوزه علمیه خواهران شهرکرد:

آموزش فرهنگ فاطمی باید همراه با استدلال باشد

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه خواهران شهرکرد با اشاره به این که باید برای آموزش فرهنگ فاطمی به فرزندانمان با استدلال برخورد کنیم، گفت: رفتارهای تقلیدی از کارکرد بالایی برخوردار نیستند؛ از این رو گاهی مشاهده می‌شود دختران و زنان جوان ما در مواجهه با سبک زندگی غربی دچار خلأ می‌شوند و از آن سبک پیروی می‌کنند.
ايام فاطميه

سعیده تارنگ، مدیر حوزه علمیه فاطمیه(س) شهرکرد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، ضمن تسلیت ایام فاطمیه گفت: مجالسی که برای شهادت حضرت زهرا(س) توسط بانوان برگزار می‌شود، بیشترین ظرفیت را برای ترویج فرهنگ فاطمی دارد چرا که افرادی که این مجالس را برگزار می‌کنند، هدف از برگزاری را تقرب به حضرت زهرا(س) و ابراز ارادت و ادب به محضر ایشان می‌دانند.

 

وی افزود: این مجالس که با نیت‌های پاک برگزار می‌شود، بهترین بستر برای آشنایی بانوان با سبک زندگی فاطمی است، چرا که بانوان شرکت‌کننده در این مجالس با آزادی تمام شرکت می‌کنند، آزادانه فکر می‌کنند و تصمیم می‌گیرند.

 

تارنگ با اشاره به این که در آسیب‌شناسی مجالس مذهبی بانوان گاهی جلوه‌هایی از تجمل‌گرایی دیده می‌شود که این امر با فرهنگ ساده‌زیستی حضرت زهرا(س) منافات دارد، یادآور شد: به ظاهر این مجالس برای تعلم خاطر در سوگ شهادت حضرت زهرا(س) برگزار می‌شود، اما گاهی تشریفات در نحوه پذیرایی و یا نوع پوشش، هماهنگی با روح مسائل دینی ما ندارد.

 

وی ادامه داد: این‌گونه اسراف‌ها با حماسه اقتصادی، اقتصاد مقاومتی و فرهنگ فاطمی سازش ندارد، به همین دلیل باید در این‌گونه مجالس ‌ساده‌زیستی اولویت رفتار قرار گیرد و با بی‌تکلفی از حضور مدرسان و مبلغان برتر و اندیشمند حوزه‌های علمیه برای آشنایی هر چه بیشتر مردم با فرهنگ فاطمی، استفاده شود.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران شهرکرد با تأکید بر این که ما باید از ظرفیت‌های موجود در مجالس مذهبی بانوان استفاده کنیم، بیان کرد: این‌گونه مجالس نباید صرفا به بیان مداحی، نوحه‌خوانی و دعاخوانی خلاصه شود، چرا که در بسیاری از مواقع مفهوم و تفسیر این ادعیه بیان نمی‌شود و صرفا به ظاهر امر اکتفا می‌شود و این در حالی است که با آشنایی هر چه بیشتر با ادعیه و کلام‌الله مجید می‌توانیم به سیره ائمه معصومین(ع) و به خصوص حضرت زهرا(س) آشنا شویم.

 

این مدرس حوزه علمیه خواهران بیان کرد: بر این اساس باید از استفاده آرایش‌های زننده در مجالس مذهبی بانوان جلوگیری کرد تا بانوان به حقیقت واقعی این مجالس آگاه شوند، چرا که در حال حاضر فرهنگ غلطی بین بانوان رواج یافته که برای هر مجلس مذهبی ظاهر و مدل لباس جدیدی را طلب می‌کنند، این در حالی است که در مبانی دینی ما فهم و معرفت انسان به ظاهر او نیست بلکه نسبت به آگاهی و آشنایی او با مباحث دینی و عمل به مباحث اسلامی سنجیده می‌‌شود.

 

وی ادامه داد: اگر خانواده‌ای با تربیت درست، سبک زندگی و نحوه پوشش و رفتار فاطمی را به فرزند خود آگاهانه آموزش دهد باعث ایجاد معرفتی در وی می‌شود که فرزند همان خانواده می‌تواند باعث تغییر و دگرگونی در دیگران شده و هدایت‌گری و رهبری عده‌ای را بر عهده بگیرد.

 

تارنگ با اشاره به این که باید برای آموزش فرهنگ فاطمی به فرزندانمان با استدلال برخورد کنیم، ابراز کرد: رفتارهای تقلیدی از کارکرد بالایی برخوردار نیستند، به همین خاطر گاهی مشاهده می‌شود دختران و زنان جوان ما در مواجهه با سبک زندگی غربی دچار خلاء می‌شوند و از آن سبک پیروی می‌کنند.

 

مدیر حوزه علمیه فاطمیه(س) شهرکرد در خصوص میزان علاقه‌مندی بانوان به فرهنگ اهل بیت(ع) به ویژه فرهنگ فاطمی، بیان کرد: علاقه‌مندی عموم مردم را به فرهنگ فاطمی می توان در روزهای عاشورا، تاسوعا و دهه فاطمیه دید که تمام افراد با سلایق و گرایشات مختلف در مجالس مذهبی حضور می‌یابند و ارادت خود را به ساخت این بزرگواران نشان می‌دهند.

 

وی ادامه داد: بنابراین بانوان ما بنا بر فطرت الهی خود تعلق خاطر ویژه‌ای به ائمه معصومین(ع) دارند، اما اگر در رفتار خود جلوه‌هایی از سبک غربی را نشان می‌دهند، این موضوع ناشی از نداشتن شناخت کافی نسبت به فرهنگ دینی ماست.

 

این مقام مسؤول افزود: باید برای آشنایی همه مردم و به خصوص بانوان با چهره‌های ویژه و برتر دینی در جامعه، نمونه‌هایی از زنان موفقی را که با الگوگیری از حضرت زهرا(س) به موفقیت‌های مختلفی دست یافتند، به صورت برجسته و مستند به مردم معرفی کنیم که در این زمینه رسانه‌های گروهی می‌توانند نقش بزرگی را ایفا کنند.

 

تارنگ گفت: پیروی از سبک‌های غربی نه تنها موفقیتی در پی ندارد بلکه آسیب‌های مختلفی را به بانوان وارد می‌کند که از آن جمله می‌توان به فروپاشی نهاد خانواده اشاره کرد؛ کسانی که از ائمه معصومین(ع) و قرآن الگوبرداری کنند به هیچ وجه گرفتار این مشکلات نخواهند شد چرا که حضرت زهرا(س) در تمامی ابعاد راهنمای ما خواهد بود./9457/ت302/ب

ارسال نظرات