۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۸
کد خبر: ۲۰۱۱۲۷
وزیر اقتصاد در برنامه گفت وگوی ویژه خبری:

نمی خواهیم در زندگی خصوصی مردم تجسس کنیم/ افزایش قیمت حامل های انرژی با شیب ملایم خواهد بود

خبرگزاری رسا ـ وزیر امور اقتصاد و دارایی با تاکید بر این که دولت بنای تجسس و ورود به زندگی خصوصی مردم را ندارد، از افراد غیر نیازمند خواست که به صورت داوطلبانه از ثبت نام در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها انصراف دهند.
علي طيب نيا علي طيب نيا وزير اقتصاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران، به تبیین ابعاد مختلف طرح هدفمندی یارانه ها در مرحله دوم پرداخت.

وی با تاکید بر این که سیاست های اقتصاد مقاومتی می تواند زمینه شکوفایی اقتصادی باشد، تصریح کرد: سال 93 سال شکوفایی اقتصاد خواهد بود.

وزیر اقتصاد با تاکید بر این که دولت در سال 92 چراغ نیمه خاموش تولید را روشن و تورم را به گونه معنا داری کنترل کرد و ما امیدواریم چراغ تورم را خاموش و چراغ تولید را پرفروغ تر کنیم، گفت: از مردم به خاطر تحمل دشواری های سالیان اخیر سپاسگذاریم و امیدواریم سال جدید سال نشاط و سرور باشد.

 

طیب نیا در ادامه با تاکید بر این که الزامات قانونی دولت را وادار به ورود به مرحله دوم هدفمندی یارانه ها کرد، گفت: قیمت حامل های انرژی با سایر کالاها در داخل و خارج کشور تفاوت بسیار جدی و معنا داری دارد و همین قیمت نازل اختلالاتی را در تولید و سایر عرصه ها ایجاد کرده و به مصرف بی رویه حامل های انرژی های دامن زده است.

 

مقام ارشد وزارت اقتصاد ایران با ارائه آماری در زمینه تفاوت قیمت های حامل های انرژی در ایران، منطقه و سایر کشورهای جهان، گفت: قیمت بسیار پایین انرژی در ایران سبب شده که میزان مصرف در مقایسه با دیگر کشورها بسیار افزایش یابد و بیهوده انرژی را هدر دهیم و همین مساله عامل قاچاق سوخت در کشور شده است.

 

حرکت به سمت قیمت های هدف ضروری و حیاتی است اما به دنبال شوک نخواهیم بود

طیب نیا یادآور شد: ما متوجه هستیم که نباید به دنبال شوک اقتصادی باشیم و نمی خواهیم در کوتاه مدت به دنبال قیمت های هدف حرکت کنیم و البته این حرکت قطعا ضروری و حیاتی است.

 

وزیر اقتصاد ایران تراز مال سازمان هدفمندی یارانه ها را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: ما نتوانسته ایم منابع درآمدی را در مسیر تولید و شکوفایی اقتصاد کشور بکار گیریم؛ البته اقشار کم درآمد که از افزایش قیمت حامل های انرژی متضرر می شوند باید به گونه ای مورد حمایت قرار گیرند و این مساله در قانون هدفمندی یارانه ها نیز به خوبی پیش بینی شده است.

 

 نسبت یارانه های نقدی با درآمدهای سالیانه کشور

وی با تاکید بر این که در سال 92 42 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم پرداخت شد، در حالی که درآمدهای حاصله 38 هزار میلیارد تومان بود و ما بقی آن از بودجه عمومی و جاری کشور جبران شد، گفت: این در حالی بود که هزینه های عمرانی کشور در این سال 13 هزار میلیارد تومان بود و اگر بخش قابل توجهی از این منابع در مسیر تولید و اشتغال بکار گرفته می شود شاهد وضعیت دیگری بودیم.


طیب‌نیا با بیان این که وزرات نیرو بیش از 20 هزار میلیارد تومان بدهی دارد، گفت: ما باید در زمینه تولید برق به صورت عاجل و فوری سرمایه گذاری های لازم را انجام دهیم والا در آینده نزدیک دچار مشکل جدی خواهیم شد.

 

وی با تاکید بر این که وضعیت بودجه دولت و کشور نیز با مشکل مواجه بوده و هست، توضیح داد: نسبت یارانه ها به کل تولید ناخالص ایران حدود سی درصد است و ما بیش از دو برابر بودجه کشور داریم یارانه پرداخت می کنیم.

 

وزیر اقتصاد در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره برنامه دولت برای اجرای مطلوب مرحله دوم هدفمندی یارانه ها با توجه به شرایط اقتصادی کشور، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر دولت در مقابله با تورم بسیار موفق بوده و در مقابله با رکود نیز توفیقات خوبی را داشته است.


طیب‌ نیا گفت: دولت مجموعه ای از تدابیر را در پیش گرفته است که از جمله می توان به افزایش قیمت های حامل های انرژی با شیب ملایم و تدریجی اشاره کرد که اثر نامطلوبی بر اقتصاد کشور نداشته باشد.


وزیر امور اقتصاد و دارایی ایران بیان کرد: قانون بودجه سال 93 به دولت اجازه می دهد که قیمت های حامل های انرژی را به حدی افزایش یابد که مبلغ بیست هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد و البته ما بنا داریم حدود یک سوم این رقم را دنبال کنیم.

 

 به افراد نیازمند واقعی یارانه خواهیم داد

وی گفت: تدبیر دیگر دولت تدبیر و امید که به روزهای اجرایی آن نزدیک می شویم تمرکز پرداخت ها به افراد نیازمند واقعی است. مجلس پرداخت یارانه نقدی را صرفا به افراد متقاضی نیازمند مجاز دانسته است و بنا براین دولت باید زمینه تحقق این اصل قانونی را فراهم کند.

 

وزیر اقتصاد بیان کرد: یکی از عواملی که می تواند در نیازمندی مردم مؤثر باشد برخوداری یا عدم برخورداری از مسکن و مجموع درآمدهای خانوار است.

 

پیش بینی می کنیم بخش قابل توجهی از مردم ثبت نام نخواهند کرد

وی با تاکید بر این که ما بنا را در وهله اول بر انصراف دواطلبانه گذاشته ایم، گفت: ما تشخیص را به خود مردم واگذار کرده ایم، خوشبختانه مردم به دولت اعتماد دارند و اعتقادم براین است که بخش قابل توجه دستاوردهای دولت در زمینه مبارزه تورم ناشی از رابطه صمیمانه دولت و مردم است.

 

طیب نیا با درخواست از مردم غیر نیازمند برای عدم ثبت نام در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها، خاطرنشان کرد: ما با شناختی که از مردم داریم پیش بینی می کنیم که بخش قابل توجهی از مردم برای کمک به کشور ثبت نام نخواهند کرد.

 

وی با تاکید بر این که خوشبختانه مراجع تقلید با پیام های خود به خوبی افراد غیر نیازمند را به انصراف تشویق کردند و ما از آنها تشکر می کنیم، ابراز داشت: پس از خود اظهاری مردم ما اطلاعات مردم را پردازش خواهیم و شناسایی های لازم را انجام خواهیم داد.

 

وزیر اقتصاد با تاکید بر این که بنای تجسس و ورود به زندگی خصوصی مردم را نداریم، تصریح کرد: البته این امکان برای دولت وجود دارد که شناسایی های لازم را انجام دهد.

 

افراد پر درآمد ثبت نام کنند دولت به وظیفه خود عمل خواهد کرد

وی اضافه کرد: دولت به هیچ وجه به دنبال قطع یارانه افراد کم درآمد و حتی طبقات متوسط نیست، بلکه بحث افراد پردآمد جامعه است که اگر انصراف داوطلبانه را انجام ندهند دولت این امکان شناسایی را در اختیار خواهد داشت.

 

طیب نیا بیان کرد: کسانی که انصراف می دهند ضرورتا افراد پر درآمد و غنی محسوب نمی شوند و ما می دانیم برخی از مردم به خاطر روحیه ایثاری که دارند از این کار صرفنظر می کنند.

 

وزیر اقتصاد درباره برنامه دولت برای تاثیر بعد از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها بر مؤلفه های اقتصادی کشور، گفت: برنامه های طراحی شده دولت با سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در زمینه سلامت انطباق کامل و خوبی وجود دارد.

 

وی بیان کرد: ما به دنبال بهبود خدمت رسانی به مردم در زمینه سلامت، بیمه، اصلاح شبکه حمل و نقل عمومی، ارتقای بحث محیط زیست و دیگر امور هستیم.

 

بسته های حمایتی دولت متوقف نخواهد شد

طیب نیا گفت: ما اعلام کرده ایم که شیب افزایش قیمت های حامل های انرژی ملایم خواهد بود، افزون بر این یک بسته سیاست های حمایتی را درنظر داریم که به موقع و زمان خود عملی خواهد شد.

 

وزیر اقتصاد تقویت توان تولید داخلی کشور منطبق با سیاست های اقتصاد مقاومتی را یکی از اولویت های مهم دولت در سال جاری دانست و گفت: ما امیدواریم رشد منفی سال 91 و نیمه اول سال 92 به رشد اقتصادی مثبت منجر شود.

 

سال 93 با همراهی و همکاری مردم به سال شکوفایی اقتصادی کشور بدل می شود

طیب نیا بیان کرد: دولت از تولید و مشکلات خانوارها غافل نبوده و نیست، تدابیر لازم برای حمایت از دهک های درآمدی پایین و بخش تولید اندیشیده شده است.

 

وی در پایان با درخواست مجدد از مردم برای همکاری با دولت در زمینه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، یادآورشد: امیدواریم با همراهی و همکاری مردم سال 93 سال رونق و شکوفایی اقتصادی برای مردم باشد و نشاط و امید بر جامعه ما مستولی شود و خستگی از جامعه و کشور ما رخت بربندد. /924/پ200/ج

ارسال نظرات