۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۲۰۳۳۴۵
وزیر ارشاد خبر داد:

حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری در دستورکار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خبرگزاری رسا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از وظایف جدیدی که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محول شده است حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری است تا نحوه حمایت و حفاظت و اعمال حقوق از یک سو و توازن و تعادل حمایت از این حقوق با منافع عمومی جامعه از سوی دیگر را مورد توجه قرار دهد.
علي جنتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ظهر امروز ششم اردیبهشت ماه در چهارمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط ، در توصیف راه دستیابی به جایگاه دوم علمی و فناوری و حمایت از حقوق مادی و معنوی نخبگان علمی، فرهنگی و هنری گفت: زمانی اهداف مذکور در قانون برنامه پنجم توسعه کشور محقق می‌شود که آفرینندگان و پدیدآورندگان آثار بدیع و اصیل علمی، ادبی و هنری فارغ از دغدغه سرقت و هرگونه سوءاستفاده از منافع مادی و اقتصادی اثرشان به آفرینندگی روی آورند.
جنتی با اشاره به آن‌که جهان امروز در عرصه آثار و تولیدات فرهنگی، هنری، سینمایی و موسیقیایی با بروز و ظهور اقتصاد هنری و صنایع مرتبط با آن مواجه است، اذعان داشت: آفرینش‌های هنری و حمایت از حقوق مادی و معنوی هنرمندان، متضمن به رسمیت شناخته شدن اقتصاد هنر و صنایع وابسته به آن است.

وی با بیان این‌که آفرینندگان و هنرمندان، جزو نخبگان هر جامعه بوده و نقش بی بدیلی را در تداوم حیات علمی، ادبی و هنری آن جامعه ایفا می‌کنند افزود: آثار و آفریده‌های هنری یک کشور سند هویتی، دینی، ارزشی و ملی آن کشور در جهان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش هنر و آفرینندگی هنری در ایجاد اشتغال، کارآفرینی و صادرات محصولات فرهنگی و انواع آثار هنری به جهان را بر کسی پوشیده ندانست و تصریح کرد: هنرمند و آثار او جزو استراتژی‌های بلندمدت کشورها در نیل رسیدن به اهداف بلند مدت توسعه ای می باشد.

وی با بیان این‌که وقتی سخن از حقوق مالکیت فکری می‌کنیم سه بخش را در نظر داریم ادامه داد: بخش نخست قواعد و ضوابطی است که ناظر بر ایجاد و تأسیس این حقوق می‌باشد، بخش دوم ناظر بر محدویت‌های وضع شده بر این حقوق است و بخش سوم مربوط به نحوه اعمال این حقوق از طریق اداری و قضایی برای حفاظت و حمایت از حقوق اعطایی است .

جنتی اشاره کرد که اکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درمرحله ای جدید از مأموریت خود قرار گرفته و افزود: یکی از وظایف جدیدی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محول شده است حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری است تا نحوه حمایت و حفاظت و اعمال حقوق از یک سو و توازن و تعادل حمایت از این حقوق با منافع عمومی جامعه از سوی دیگر را مورد توجه قرار دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشرفت فن آوری‌های نوین ارتباطی را موجب دسترسی بیشتر و راحت تر به آثار ادبی و هنری دانست و تاکید کرد: این امر گرچه خوب است اما موجب نقض هرچه بیشتر حقوق صاحبان آثار و دشواری احقاق حقوق آنان گردیده است به طوری که موجب از بین رفتن حاصل زحمات یک مولف در اندک زمانی می شود لذا لازم است سازوکار مناسبی در کنار تصویب قوانین جدید، ایجاد شود و به اجرای حقوق و حمایت و حفاظت از آن کمک کند.

وی با بیان این‌که تجربه اکثریت قریب به اتفاق کشورها، حکایت از این امر دارد که شکل گیری و قوام اقتصاد هنری و حقوق مالکیت ادبی ، هنری و حقوق مرتبط ، مرهون شکل گیری سازمان‌های مدیریت جمعی مولفین، مصنفین و هنرمندان است افزود: این سازمان‌ها دارای مهمترین کارکرد در عرصه تجاری سازی و شکل‌گیری اقتصاد هنری و تقسیم منافع حاصله از بهره‌برداری و استفاده از آثار و آفریده‌های هنری بین پدیدآورندگان و هنرمندان است.

جنتی مقابله با نقض حقوق مالکیت ادبی و هنری را از کارکردهای اصلی این سازمان‌های حرفه‌ای خواند و گفت: سازمان‌های مذکور در فرهنگ‌سازی احترام به حقوق مالکیت ادبی ، هنری و حقوق مرتبط نقش بسزایی ایفا می کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل سازمان‌های مدیریت جمعی مولفین، مصنفین و هنرمندان در لایحه قانون جامع مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط را امری مهم تلقی کرد و تصریح کرد: کار بررسی آن در واپسین روزهای سال 1392 در کمیسیون لوایح دولت به اتمام رسیده است و بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد پس از تصویب لایحه در هیات دولت و مجلس شورای اسلامی شاهد شکل گیری این سازمان‌ها با عضویت خود پدیدآورندگان و هنرمندان آن باشیم و اذعان داشت: امروزه ارزش مادی ومعنوی آثارفکری درعرصه ملی وبین المللی برهیچ کس پوشیده نیست و برهمگان روشن است که حمایت از حقوق مالکیت فکری موجب توسعه فرهنگی واقتصادی جوامع می شود./9667/پ202/ص

ارسال نظرات