۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۴
کد خبر: ۲۰۴۱۵۴
رییس مجلس شورای اسلامی:

کشور هنوز دچار رکود اقتصادی است/ با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فاصله داریم

خبرگزاری رسا ـ‌ رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که کشور هنوز دچار رکود اقتصادی است، گفت:‌ خیلی از ساز و کارها باید تغییر کند تا چرخ تولید که رهبری فرمودند، روان شود.
 دکتر لاريجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در همایش بزرگداشت مقام معلم که عصر امروز با حضور مدیران و معلمان استان قم در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)‌ برگزار شد، گفت‌: از این‌که در نظام ما روز معلم را زمان شهادت یک معلم بزرگ قرار داده‌اند مشخص می‌شود که کار معلمی و تربیت انسان‌ها به قدر و منزلت یک شهید است.

رشد اقتصادی در گرو رشد فرهنگی است

وی در ادامه با اشاره به بیانات رهبری درباره اهمیت مسأله فرهنگ و اقتصاد، ابراز کرد: رهبری فرمودند که رشد کشور بدون رشد فرهنگی امکان پذیر نیست و مسأله اصلی فرهنگ است.

رییس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که اگر جامعه‌ای رشد فرهنگی نداشته باشد رشد اقتصادی نیز نخواهد داشت، اظهار کرد:‌ رهبر معظم انقلاب چندین سال است که بر مسأله اقتصاد و رونق اقتصادی تأکید می‌کنند و این امر را باید به فال نیک گرفت.

رونق اقتصادی با بخشنامه محقق نمی‌شود

لاریجانی با بیان این‌که رونق اقتصادی با بخشنامه محقق نمی‌شود، افزود: مسؤولان باید با برنامه ریزی درست در راه تحقق این مسأله تلاش کنند و تا تک تک افراد جامعه نسبت به این امر اهتمام نداشته باشند، کار پیش نمی‌رود.

وی ادامه داد: قانون و مقررات بسترها را آماده می‌کند و برای تحقق رونق اقتصادی باید اراده‌ها به سمت این موضوع حرکت کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی تحقق رونق اقتصادی را در گرو شرافت پیدا کردن کار در جامعه دانست و گفت: برای تحقق این امر باید فرهنگ کار و رشد فرهنگی را در کشور نهادینه کرد.

مدیران آموزش و پرورش تربیت فرهنگی را در جامعه گسترش دهند

لاریجانی در ادامه با بیان این‌که فرهنگ تربیت نباید پرده نشین باشد، افزود: مدیران آموزش و پرورش باید تربیت فرهنگی را در جامعه گسترش دهند.

تربیت از نگاه شهید مطهری

وی با اشاره به بیانات شهید مطهری در باب تربیت، خاطرنشان کرد: در نگاه شهید مطهری تربیت یعنی شکوفایی استعدادهایی که در انسان وجود دارد و یک معلم فرهیخته کسی است که بتواند استعدادها ار شکوفا کند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شهید مطهری در حوزه تربیت رجوع به فطرت می‌کند و نظریه ایشان در باب فطرت منبعث از فرهنگ قرآنی است.

لاریجانی تأکید کرد: در اسلام رشد انسان به سرکوب کردن نفس نیست، ‌تئوری اسلام اصلاح نفس است و این‌گونه نیست که همچون هندوها بر سرکوب نفس استوار باشد.

وی با بیان این‌که در نظام‌های سکولار تعلیم و تربیت باید جدای از دین باشد، افزود:‌ عبادت موجب سازندگی می‌شود و فهم بیشتر را به دنبال دارد.

مدرسه محیطی برای رشد علمی و فرهنگی دانش آموزان باشد

رییس مجلس شورای اسلامی تأثیر محیط بر تربیت انسان را مهم ارزیابی کرد و گفت:‌ مدیران آموزش و پرورش باید محیط رشد علمی و فرهنگی دانش آموزان را در مدارس فراهم کنند و تنها به صرف آموزش تکیه نکنند.

لاریجانی فلسفه تعلیم و تربیت را چند بعدی خواند و ابراز کرد: به خاطر همین مسأله است که معلمی شغل انبیا و کاری با اهمیت است.

وی بر ضرورت تکریم معلمان از سوی جامعه تأکید کرد و گفت: معلمی مسؤولیتی سنگین است چون یک معلم باید از همه نبوغ ذهنی خود استفاده کند تا یک انسان صاحب اراده را تربیت کند.

سهم آموزش و پرورش در بودجه کل کشور اندک است

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این‌که بودجه آموزش و پرورش در سال 93، 27 هزار میلیارد تومان است، ابراز کرد: سهم آموزش و پرورش در بودجه کل کشور یک سهم اندک است، بودجه آموزش و پرورش در سال 92 چیزی حدود 110 میلیارد تومان بودجه جاری بود و 15 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی بود.

لاریجانی با بیان این‌که وضعیت بودجه آموزش و پرورش مطلوب نیست،‌ اظهار کرد: سؤال این است که آیا دولت پولی دارد که به آموزش و پرورش بدهد یا نه؟ بنده شهادت می‌دهم که بیشر از این ندارد و ضع بقیه بخش‌های کشور نیز همین گونه است.

قانون اصل 44 در کشور کج اجرا شد

وی با تأکید بر این‌که قانون اصل 44 در کشور کج اجرا شد، ابراز کرد: این مسأله مشکلات زیادی را برای اقتصاد کشور به وجود آورد؛ ظاهرا برخی بخش‌ها از حالت دولتی در آمدند اما باطنا دولتی اداره می‌شوند و شبه دولتی شدند؛‌ مراد از اصل 44 این نبود.

مردم نسبت به سهام عدالت احساس مالکیت ندارند

رییس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نحوه توزیع سهام عدالت،‌ گفت:‌ کسانی که سهام عدالت را گرفته‌اند احساس مالکیت نسبت به آن نمی‌کنند؛‌ یک برگه در دست مردم داده‌اند که نه سودش معلوم است نه مردم مشارکتی در تولید دارند؛‌ هدف از سهام این بود که مردم خودشان اداره کنند نه این‌که عده‌ای نیابتاً برای مردم اداره کنند و سود آنرا تقسیم کنند و چیزی دست مردم نیاید.

لاریجانی ادامه داد: برخی از واحدهای بزرگ همچون سازمان تأمین اجتماعی شستا را به این طرف و آن طرف دادند این‌ها نیز از جنس دولتی هستند، درست است که باید خصوصی باشند اما مدیران آنها را وزرا می‌گذارند.

وی با بیان این‌که بار دولت در برخی جاها بلاوجه زیاد شده است، گفت:‌ از این رو سهم زیادی از نفت و مالیات صرف اداره همین امور می‌شود و آن جایی که باید مصرف شود، نمی‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از مواردی که رهبری در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ کردند چند بند آن مربوط به این است که اقتصاد کشور باید از نفت جدا شود، واحدهای دولتی واگذار و اقتصاد مردمی شود،‌ اما با این حرف فاصله داریم، دولت باید خیلی سریع تلاش کند که این سیاست‌ها تحقق پیدا کند و باید هم کجی‌ها را درست کرد و هم با مردم صریح صحبت کرد که این مسیر را داریم و از آنها نیز کمک خواست.

لاریجانی با بیان این‌که کشور هنوز دچار رکود اقتصادی است، گفت:‌ خیلی از ساز و کارها باید تغییر کند تا چرخ تولید که رهبری فرمودند، روان شود./927/پ201/ج

ارسال نظرات