۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۲۰۴۵۶۸
استاد حوزه علمیه:

نظام آموزشی حوزه های علمیه علم و ایمان را با یکدیگر پیوند می دهد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه های علمیه خراسان جنوبی با بیان این که نظام حوزوی و حوزه های علمیه اولین سازمان فرهنگی جهان اسلام است که برای گسترش علم و دانش همراه با ایمان در میان جویندگان علم تاسیس شد، گفت: هدف از ایجاد نظام آموزشی حوزه های علمیه پیوند علم و ایمان با یکدیگر بود.
نظام آموزشی حوزه های علمیه علم و ایمان را با یکدیگر پیوند می دهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، آیت الله محمد ابراهیم ربانی مهمویی، استاد عالی حوزه علمیه خراسان جنوبی، پیش از ظهر امروز در جمع طلاب حوزه های علمیه خراسان جنوبی با بیان این که یکی از مهم ترین وظایف هر فرد مسلمانی فراگیری علوم مختلف از جمله علوم دینی و آموزش آن به دیگران است، گفت: پیامبر اکرم(ص)بر اساس همین دستور خداوند مساجد را به عنوان اولین نظام آموزشی برای آموزش علوم مختلف به مسلمانان انتخاب کردند و پس از آن در دوران پس از پیامبر مکتب و حوزه ها ی علمیه از نظام آموزشی مساجد استخراج شد.

 

وی با بیان این که پیامبر اکرم(ص) همواره زنان و مردان را به فراگیری علم و خواندن و نوشتن دعوت می کردند، گفت: در زمان پیامبر علم آموزی از چنان اهمیتی برخوردار بود که دارندگان علم در نزد پیامبر و صحابه از احترام زیادی برخوردار بودند.

 

استاد عالی حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان این که پیامبر برای این که زمینه علم آموزی جوانان را فراهم کند از محل موقوفاتی که مردم برای مساجد اختصاص می دادند به علم آموزان کمک مالی می کردند، گفت: همین سنت پیامبر اکرم(ص) پس از ایشان در مراکز علم آموزی و امروزه در حوزه های علمیه دنبال می شود.

 

آیت الله ربانی با بیان این که حوزه های علمیه نخستین مراکز فرهنگی جهان اسلام هستند، گفت: هدف از تاسیس حوزه های علمیه علاوه بر نشر معارف دین و علم در میان جویندگان و طالبان علم این بود که ایمان آنها در کنار فراگیری علم تقویت شود زیرا علم بدون ایمان همیشه برای انسان سودمند نیست و علم بدون ایمان خطرناک ترین سلاحی است که در دست بشر وجود دارد.

 

وی با بیان این که امروزه متاسفانه نظام آموزشی غربی در کشورهای اسلامی به دنبال ایجاد حذف ایمان از محتوای علمی مدارس و مراکز علمی جهان اسلام است، گفت: طلاب و دانشجویان باید به این نکته توجه داشته باشند که مهم ترین ضربه دشمن به قشر علمی جامعه ترویج بی ایمانی در میان آنها است چرا که اگر ایمان از زندگی علمی حذف شود علم تنها وسیله سود جویی و رسیدن به منافع دنیوی قرار می گیرد.

 

استاد عالی حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان این که مدرک گرایی امروزه در تمامی سطوح و مراکز نظام اسلامی در حال رسوخ است، گفت: مدرک گرایی آفت تحصیل علم است و متاسفانه در حال حاضر در میان طلاب حوزه های علمیه هم رسوخ کرده که هرچه سریعتر باید نتایج این آسیب در میان طلاب تبیین شود.

 

آیت الله ربانی مهمویی با دعوت از طلاب به تهذیب نفس در کنار فراگیری علم، گفت: به علم زمانی می توان به چشم یک عنصر سودمند نگاه کردند که زمینه افزایش ایمان را در آدمی فراهم کند.

 

وی افزود: بهترین ملاک برای این که انسان بداند علمی را یادگرفته است یا نه مدرک نیست بلکه میزان سطح درک و فهم آدمی از علم است زیرا زمانی که انسان چیزی را درک کرد می تواند از آن برای رفع مشکلات مردم در جامعه استفاده کند.

 

استاد عالی حوزه علمیه خراسان جنوبی یادآور شد: تا زمانی که علم انسان را به ایمان رهنمون کند دشمن نخواهد توانست به اسلام و مسلمانان ضربه سختی وارد کند./968/پ202/ب 

ارسال نظرات