۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۲۰۴۷۷۳
مدیر کمیته ناشران بین الملل:

میراث اسلامی در مکتب تشیع زنده است

خبرگزارری رسا ـ مدیر کمیته ناشران بین الملل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نشست تخصصی ما و میراث فکری دنیای عرب گفت: میراث اسلامی در مکتب تشیع زنده است و با توجه به مقوله مهدویت، این میراث به آیندگان می‌رسد.
محمدرضا وصفي  مدير کميته ناشران بين الملل نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد اطلاع رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، در نشست «ما و میراث فکری دنیای عرب» که در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد، «محمدرضا وصفی» رابطه ایران و دنیای عرب را رابطه‌ای امتناعی خواند و افزود: تفاوت در زبان و مذهب این رابطه امتناعی را ایجاد کرده است. این امتناع نه تنها در حوزه علوم انسانی، بلکه در سایر حوزه های دانشگاهی هم وجود دارد.

 

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: در مکتب تشیع، میراث اسلامی زنده است و با وجود مقوله مهدویت، این میراث به آیندگان خواهد رسید.

 

مدیر خانه کتاب نیز در این نشست ضمن بیان اینکه نخبگان ایرانی هنوز عمق جهان فکری عرب را درک نکرده‌اند، گفت: از نظر تفکری، جهان عرب توسعه بیشتری از ایران دارد.

 

 نجفعلی میرزایی با برشمردن ویژگی‌هایی چون درون‌گرایی، غرب‌گرایی و تفکر انتقادی در تولید اندیشه ایرانی، اظهار کرد: ما ایرانی‌ها در شناخت پتانسیل‌های فکری و فلسفی عرب ضعیف هستیم.

 

وی در پایان سخنانش، از لزوم شکل‌گیری یک ائتلاف ایرانی و عربی سخن گفت و افزود: برای ایجاد اتحاد در دنیای اسلام، شکل‌گیری این ائتلاف یک ضرورت تمدنی است.

 

در ادامه این نشست  نصرالله آقاجانی با بیان اینکه امروزه جغرافیا و زبان مدخلیتی در اندیشه دنیای اسلام ندارد، گفت: یکی از متفکرانی که بحث نسبت فکری میراث در دنیای عرب را مطرح می‌کند حسن حنفی است.

 

این عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام قم با معرفی کتابش با عنوان «اسلام و تجدد در مصر معاصر» بیان کرد: پروژه فکری حنفی بررسی میراث اسلامی و تجدد بود.

 

وی در پایان سخنانش از نوسازی میراث اسلامی سخن گفت و افزود: میراث باید با مبانی انسان امروزی منطبق شود.

 

موسی بیدج  نیز در این نشست سخنانش را با این پرسش آغاز کرد: چرا ما باید با جهان عرب باید ارتباط داشته باشیم؟

 

این مترجم در پاسخ به سؤالش، با مطرح کردن سابقه تاریخی در‌هم‌آمیختگی نژاد ایرانی و عرب گفت: ما فرهنگ و دین مشترک با اعراب داریم و همین موضوع، نیاز متقابل ما در دنیای معاصر را توجیه می‌کند.

 

بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت ماه در مصلای بزرگ امام خمینی رحمة الله علیه برپا است./998/د102/ق

ارسال نظرات