۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۲۰۵۶۳۰
عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین:

حضور عالمان شیعه، مانع از ظهور فرقه های انحرافی شد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) گفت: حضور عالمان شیعه در زمان غیبت صغری مانع از ظهور فرقه های انحرافی در بین شیعیان شد؛ چرا که آنها پرچمداران مذهب تشیع هستند.
حضور عالمان شیعه، مانع از ظهور فرقه های انحرافی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دکتر محمد حسین رجبی دوانی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین امروز در همایش تخصصی شیعه شناسی که با عنوان «خیریه البریه»، در محل حسینیه نصرت برگزار شد، گفت: اعتقادات و مبانی شیعه باید با رعایت حفظ مصالح اسلام بیان شود.

 

وی ابراز کرد: دشمنی های حکومت های جور و غاصب با امامان معصوم(ع)، مانع از ورود ائمه اطهار(ع) به مسائل سیاسی شده بود، از این رو اگر واقعه عاشورا رخ نمی داد، اسلام ناب محمدی به دست فراموشی سپرده می شد.

 

رجبی دوانی گفت: علت نامگذاری پیروان حضرت علی(ع) به شیعه جعفری به این دلیل است که فقه شیعه مرهون فرمایشات و نظرات امام صادق(ع) است؛ چرا که ایشان در عصر خود مبانی فقهی، اعتقادی و اخلاقی اسلام ناب محمدی را برای جامعه تببین کردند.

 

وی ادامه داد: عصر امامت، امام کاظم(ع) تا امامت حضرت ولی عصر(عج)، دوران انتشار و گسترش شیعه بود، از این رو دستگاه خلافت موضع گیری کرده، مانع از ارتباط ائمه معصومین(ع) با مردم شده، لذا ائمه اطهار(ع)، تحت نظر شدید بودند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) اظهار داشت: نخستین بار اختلاف بین مسلمانان در مباحث فقهی و احکام شرعی نبود، بلکه اختلافات بعد سیاسی داشت؛ چرا که در زمان عثمان، انحطاط عمیقی بین مسلمانان ایجاد شد که مقدمه دو دسته شدن مسلمانان را فراهم کرد.

 

این پژوهشگر حوزه­ تاریخ اسلام و تشیع ادامه داد: حضور عالمان شیعه در زمان غیبت صغری مانع از ظهور فرقه های انحرافی در بین شیعیان شد، از این رو است که حضرت مهدی(ع) به شیعیان سفارش می کردند به سراغ علما بروید؛ چرا که آنها پرچمداران مذهب تشیع هستند.

اطاعت از دستورات پیامبر اکرم(ص) لازمه پذیرفتن ولایت است

رجبی دوانی در پاسخ به این پرسش که چرا در حالی که مردم در واقعه غدیر خم با حضرت علی(ع) بیعت کردند، به ماجرای سقیفه بنی ساعده نیز راضی شدند، گفت: عدم فهم صحیح از مسأله ولایت از سوی مردم و نپذیرفتن جایگاه ولایت، سبب شد که مردم اعتراضی به واقعه سقیفه نداشته باشند.

 

وی با بیان این که اطاعت، لازمه ولایت است ادامه داد: مردم بارها فرامین پیامبر اکرم(ص)، را زیر پا گذاشتند، تا جایی که نبی اکرم(ص) بر بالای منبر اصحاب خود را نفرین کردند، از این رو وقتی در زمان حیات نبی اکرم(ص) از دستورات ایشان اطاعت نکردند، به طریق اولی بعد از شهادت ایشان نیز تابع اوامر نبی اکرم(ص) نبودند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع)، ترجیح دادن منافع قومی و قبیله ای بر مسائل دینی را دومین عامل نپیرفتن ولایت حضرت علی(ع) دانست و گفت: مهاجرین ولایت حضرت علی(ع) را نپذیرفتند؛ چرا که مدعی بودند باید فردی از قبیله قریش جانشین پیامبر(ص) شود، نه فردی از قبیله بنی هاشم؛ چرا آنها این گونه استدلال می کردند که چون پیامبر اکرم(ص) از قبیله بنی هاشم بود به همین دلیل جانشین او باید از قبیله قریش باشد.

 

رجبی دوانی اظهار داشت: حب نسبت به اهل بیت(ع) و لعنت فرستادن بر دشمنان ائمه اطهار(ع) از وظایف شیعه است، اما زمانی که پای مصالح اسلام به میان می آید باید بر اختلافات داخلی سر پوش گذاشته، دشمنان اسلام را ناامید کرد.

 

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) برای حفظ مصالح اسلام و جلوگیری از آسیب اسلام، سکوت می کنند، از این رو است که امام خمینی(ره) با اقتدا به فرمایشات مولای خود عنوان می کنند در موسم حج، می توان پشت سر عالمان وهابی نماز خواند، به همین دلیل اعتقادات و مبانی شیعه باید با رعایت حفظ مصالح اسلام بیان شود.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع)  با اشاره به این که واژه شیعه نخستین بار در لسان پیامبر اکرم(ص) آمده است، افزود: نبی اکرم(ص) بارها خطاب به حضرت علی(ع) فرموند: «انت و شیعتک هم الفائزون»، به همین دلیل مقام معظم رهبری عنوان می کنند من به شیعه بودن خود افتخار می کنم.

 

وراثت ائمه معصومین(ع)، لطفی از جانب خداوند است

حجت الاسلام جعفر مرادی، عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در عرصه امامت، در مقوله جنگ نرم با شبیخون فرهنگی مواجه هستیم؛ چرا که دشمنان اسلام، با گسترش عقاید باطل، افراد را به آئین خود جلب می کنند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: اهل تسنن، منابع تاریخی خود را که روایاتی دال بر حق بودن شیعه در آن ذکر شده است را تحریف می کنند؛ از این رو در چاپ های قدیم کتاب تفسیر درالمنثور، در ذیل آیه هفت سوره بینه، روایات متعددی از پیامبر در تمجید پیروان و شیعیان حضرت علی(ع) نقل شده است، در حالی که در چاپ های جدید حذف شده است.

 

حجت الاسلام مرادی احتراق حدیث و منع کتابت آن را از انحرافات صدر اسلام برشمرد و گفت: انحرافات موجود در زمان خلفای غاصب، مانع از ظهور اسلام ناب و شناخت آن می شد، به همین دلیل وراثت ائمه معصومین(ع)، لطفی است از جانب خداوند است؛ چرا که انحرافات موجود مانع از شناخت و معرفت مردم نسبت به ائمه معصومین(ع) شده بود.

 

وی با اشاره به آیه «وَأَنذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِینَ، و خویشان نزدیک را هشدار ده»، گفت: بیان خلافت حضرت علی(ع)، از سوی نبی اکرم(ص)، منحصر در واقعه غدیر نمی باشد، بلکه پیامبر اکرم(ص) از ابتدای رسالت خود، جانشینی و ولایت امام علی(ع) را بارها ذکر کردند./1309/پ202/ب

ارسال نظرات