۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۲۰۵۹۷۹
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

استقبال جوانان از اعتکاف نشانگر رویش های انقلاب اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی با اشاره به این که بیش از 75 درصد معتکفان این استان در سال جاری را جوانان تشکیل داده اند، افزود: استقبال جوانان از مراسم معنوی اعتکاف نشانگر رویش های انقلاب اسلامی ایران است.
حجت الاسلام زين العابدين روحاني نيا،‌مدير كل تبليغات اسلامي خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام زین العابدین روحانی نیا، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی صبح پنج شنبه با حضور در جمع معتکفان بجنوردی، آیین معنوی اعتکاف را فرصت مغتنمی برای خودسازی انسان دانست و اظهار کرد: ایام البیض موعد فراغت از دیگر امور زندگی و پرداختن به عبادت است؛ چند روزی که آدمی از اشتغالات روزمره فاصله می گیرد و با معبود خویش به راز و نیاز می پردازد.

 

وی با اشاره به این که معتکفان در این ایام شب و روز خود را وقف عبادت با معبود می کنند، افزود: خلوت نشینی غنیمتی است که با اعتکاف محقق می شود و انسان فرصت می یابد تا برای عبادت و انس و نیز تفکر در عظمت باری تعالی به دور از دغدغه های دیگر با خود خلوت کند.

 

حجت الاسلام روحانی نیا اضافه کرد: بهره بردن از این فرصت کم نظیر و غنیمت شمردن آن؛ انسان را در یافتن و پیمودن مسیر کمال و سعادت یاری می کند چرا که اعتکاف رجبیه از جمله اعمالی است که اجر معنوی بسیار بالایی دارد.

 

وی در ادامه با اشاره به این که بیش از 75 درصد معتکفان این استان در سال جاری را جوانان تشکیل داده اند، افزود: استقبال جوانان از مراسم معنوی اعتکاف نشانگر رویش های انقلاب اسلامی ایران است.

 

به گفته حجت الاسلام روحانی نیا لازم است مسؤولان و متولیان با قدر نهادن این استقبال جوانان و نوجوانان از مراسم اعتکاف، برای حفظ روحیه دینی و ایمان جوانان برنامه ریزی و تلاش کنند تا در سال های آینده علاوه بر افزایش شمار جوانان حاضر در مراسم اعتکاف، کیفیت برگزاری آن نیز افزایش یابد.

 

وی با اشاره به این که آیین معنوی اعتکاف یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است که به همت شماری از جوانان مؤمن احیا و پایه ریزی شد و سال به سال نیز بر رونق آن افزوده شد، اظهار داشت: برای رونق کمی و کیفی بیش از پیش اعتکاف می باید مسؤولان و برنامه ریزان فعالیت بیشتری داشته باشند.

 

حجت الاسلام روحانی نیا گفت: اعتکاف فرصت ویژه ای برای جبران عقب ماندگی ها و کاستی ها در رسیدن به کمال و رشد معنوی محسوب می شود تا کسانی که در طول سال بنا به هر دلیلی نتوانسته اند آن گونه که باید و شاید با معبود خود خلوت کنند؛ در ایام البیض به آرزوی خود برسند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی تصریح کرد: مراسم اعتکاف کوششی مقدس برای رهایی از روزمرگی و دل مشغولی های دنیوی در راستای رجعت به باری تعالی به شمار می رود و لازم است نهایت استفاده از این فرصت صورت گیرد.

 

وی با بیان این که اعتکاف گریز از لذت جویی و بریدن از دنیا و رسیدن به معبود است، افزود: خوشبختانه در سال جاری با وجود همزمانی اعتکاف با فصل امتحانات دانش آموزان و دانشجویان باز هم بیش از 10 هزار نفر در این مراسم معنوی در استان خراسان شمالی شرکت کرده اند که بیش از 75 درصد آنها را جوانان تشکیل می دهند.

 

گفتنی است، آیین معنوی اعتکاف از سحرگاه بیست و سوم اردیبهشت؛ همزمان با آغاز ایام البیض، با شرکت بیش از 10 هزار نفر در 120 مسجد شامل 85 مسجد روستایی و 35 مسجد شهری استان خراسان شمالی آغاز شده است.

 

به منظور برگزاری هر چه بهتر این آیین معنوی همزمان با آغاز ایام البیض و موعد آیین معنوی اعتکاف 150 روحانی مبلغ از حوزه های علمیه خراسان شمالی و نیز حوزه های علمیه قم و مشهد در قالب اجرای برنامه گفتمان دینی به مساجد محل برگزاری اعتکاف اعزام شدند.

 

اقامه نماز جماعت، برگزاری مراسم دعا، تشکیل حلقه های مختلف قرآنی، برگزاری سخنرانی مذهبی، کلاس اخلاق، توزیع جزوه های بایدها و نبایدهای اعتکاف، برگزاری گفتمان دینی، ختم قرآن، حلقه های معرفت و دعای ام داوود برخی از برنامه هایی است که با مدیریت و راهنمایی روحانیان اعزامی در مساجد برگزار می شود.

 

امسال مراسم اعتکاف در استان خراسان شمالی در هشت مسجد محوری بجنورد، سه مسجد در اسفراین، پنج مسجد در گرمه، دو مسجد در سنخواست، سه مسجد در راز و جرگلان، سه مسجد در مانه، شش مسجد در شیروان، سه مسجد در فاروج، دو مسجد در جاجرم و نیز در 85 مسجد روستایی در حال برگزاری است.

 

حدود 75 درصد معتکفان در خراسان شمالی جوانان هستند و همچنین از شمار کل معتکفان در استان حدود 60 درصد را خواهران و مابقی را برادران تشکیل داده اند./9314/پ202/ب

ارسال نظرات