۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۲۰۶۲۶۷
مذاکره کننده ارشد کشورمان در گفت وگوی ویژه خبری:

در هیچ یک از موارد اختلافی به تفاهم نرسیده ایم/ در مذاکرات به دنبال سیاست بازی و کاسب کاری نیستیم

خبرگزاری رسا ـ مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان، با تاکید بر این که ایران و 1+5 در هیچ یک از موارد اختلافی به توافق نرسیده اند، گفت: ما در مذاکرات به دنبال سیاست بازی و کاسب کاری نیستیم و اگر به توافق نهایی نرسیم دنیا به آخر نمی رسد و ایران مسیر خود را دنبال خواهد کرد.
سيد عباس عراقچي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان شنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری، با سخت و دشوار توصیف کردن مذاکرات وین اتریش، علت به نتیجه نرسیدن آن را تشریح کرد.



وی یادآورشد: ما با موضوعات مختلف و متنوعی مواجه هستیم که درباره هر شاخه باید صحبت های متنوعی صورت گیرد، ما در مذاکرات گذشته دیدگاه های خود را بیان کردیم و آنها نیز دیدگاه های خود را بیان کردند.

 

وی با بیان این که احساس ما این بود از دور چهارم قادر خواهیم بود وارد نگارش متن شویم و سعی کنیم تفاهمات را روی کاغذ بیاوریم، گفت: وقتی در این دور مذاکرات انجام شد، مشخص شد که شاید مقداری برای نگارش متن زود است و برخی اختلافات باقی است و هنوز نیاز به بحث داریم.

 

معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: در سه روز گذشته مذاکرات مفصل و فشرده ای صورت گرفت و در تمام سطوح و قالب ها در سطح وزیر امور خارجه و خانم اشتون و چند جانبه و دوجانبه و سه جانبه مذاکره صورت گرفت، نتیجه ای که حاصل شد این بود که هنوز آماده نوشتن متن نیستیم.

 

هیچ پیشرفت ملموسی در نگارش متن نداشته ایم

وی اضافه کرد: نمی شود گفت متاسفیم. در هر مذاکره ای نمی شود انتظار داشت با چند جلسه با تفاهم رسید، مشخص شد هنوز زود است؛ ما در مورد متن هیچ پیشرفت ملموسی نداشته ایم، در قسمت شکلی به یک نگاه مشترک رسیده ایم مبنی بر این که عنوان متن چه باشد، روی مقدمه متن نیز مقداری کار شده و توافق ژنو نیز از این جهت کار ما را آسان کرده است.

 

وی تصریح کرد: درباره اصل توافق یک مقدار راجع به موضوعات و زمان بندی بحث شد، ایده هایی مطرح شد، در این خصوص نیز فضای مشترکی داریم، اما در قسمت اصلی و محتوا علیرغم این که در همه موضوعات مروری انجام شد، پیشرفتی نکرده ایم و این البته خیلی غیر طبیعی و عجیب نیست.

 

معاون وزیر خارجه با بیان این که اختلافات به قوت خود باقی است، اما دو طرف در ادامه مذاکرات جدی هستند، گفت: آخر خردادماه دور بعدی مذاکرات انجام خواهد شد، شاید قبل از آن نیز به صورت فوق العاده وقت ملاقاتی تنظیم شود.

 

عراقچی تاکید کرد: تلاش می کنیم در گام بعدی پیشرفت داشته باشیم اما تا الان اختلافات به قوت خود باقی است.

 

عراقچی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره این که مگر محور کار اقدام مشترک نیست؟ گفت: توافق ژنو کلیات بحث را مشخص کرده است، اما تبدیل آن به توافق کاری سخت است. توافق ژنو ادامه غنی سازی ما را با محدودیت هایی منطبق بر نیازمندی های ایران می پذیرد، الان یک کار ما تعیین میزان نیازها و نوع غنی سازی و میزان ذخیره سازی است.

 

وی افزود: درباره راکتور اراک توافق ژنو می گوید باید نگرانی های مربوطه رفع شود اما چگونگی رفع آن یک مساله است؛ ما معتقدیم با استفاده از تکنولوژی می توان نگرانی ها را کاهش داد و یا از بین برد.

 

حفظ ماهیت آب سنگین اراک جزو خطوط قرمز ایران است

عراقچی با بیان این که ماهیت آب سنگینی اراک باید حفظ شود و این جزو خطوط قرمز ما است، گفت: در این مورد اختلاف نظر است و درباره تغییرات جلسات مختلفی تشکیل شده تا به راه حل مشترک برسیم، اما هنوز باید روی آن کار کنیم.

 

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سؤال دیگر مجری برنامه مبنی بر گمانه زنی های موجود درباره ماهیت آب سنگین اراک و طرح آمریکایی ها در این باره و تقلیل آن به ده مگاوات، گفت: طبیعی است که در چنین شرایطی اصحاب رسانه و کارشناسان وارد گمانه زنی شوند، اما من توصیه می کنم که هم از گمانه زنی خودداری کنند و هم تحت تاثیر واقع نشوند.

 

عراقچی خاطرنشان کرد: این گمانه زنی ها بویژه گمانه زنی های خارجی برای جهت دهی به مذاکرات است، باید مراقب این بود و گرفتار این نوع گمانه زنی ها نشویم، گمانه زنی های داخل کشور نیز تا آنجا که من در جریان هستم هیچ کدام کمکی به این مذاکرات نمی کند.

 

وی افزود: ما با موضوعات مختلفی مواجه هستیم که درباره آن راه حل هایی وجود دارد، ممکن است درباره رفع نگرانی های درباره اراک ایده های مختلفی از سوی طرفین وجود داشته باشد و این امری طبیعی است و متخصصان هسته ای دارند روی این کار می کنند تا به مدلی برسند که پاسخگوی خواسته طرفین باشند.

 

 قدرت راکتور اراک کاهش نمی یابد

مذاکره کننده ارشد کشورمان تاکید کرد: اطمینان می دهم هیچ یکی از مدل هایی که الاان ارائه شده قدرت راکتور اراک را کاهش نمی دهد، و این که مطرح شده که قدرت نیروگاه از چهل مگاوات به ده مگاوات می رسد برایم یک مساله مضحک بود و آنهایی که این را رواج می دهند اهداف دیگری در پس ذهن شان دارند و نباید به آن اهمیت داد.

 

عراقچی درباره میزان اختلاف طرفین در مذاکرات وین اتریش، خاطرنشان کرد: اختلافات در همه موضوعات وجود دارد، بعضی از موضوعات خودشان به شاخه های متعددی تقسیم می شوند و در مورد هیچ کدام به تفاهم نرسیده ایم.

 

وی با تاکید بر این که توافق حاصل نمی شود مگر این که درباره همه موارد تفاهم حاصل شود، ابراز داشت: طبیعی است موضوع به موضوع نگارش کنیم اما در حال حاضر پیشرفت محسوسی در این باره نداشته ایم.

 

 خطوط قرمز طرفین در برخی امور با هم تلاقی دارد

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران فضای مذاکره را جدی دانست و گفت: دو طرف خواهان رسیدن به توافق هستند اما این کار دشواری است، خطوط قرمز طرفین هنوز در برخی جاها با هم تلاقی دارد و باید این را رفع کنند.

 

وی تاکید کرد: طرف مقابل ما تصمیم های سخت گرفتند تا به اینجا رسید، بازهم باید تصمیمات سخت بگیرند، باید ابزارهای تحریم و تهدید را کنار بگذارند و در مواجهه با ایران به این تصمیم برسند و این تصمیم سختی برایشان خواهد بود.

 

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: ملت ایران نه به زبان تهدید و نه به زبان تحریم جواب می دهد، بلکه تنها به زبان تکریم جواب می دهد،حقوق ما باید داده شود، البته حق ما بر اساس ان پی تی و حقوق بین الملل تفکیک ناپذیر است اما از آنها می خواهیم به اجرای حق ما احترام بگذارند و باید این کار را بکنند.

 

 ترجیج می دهیم توافقی که حقوق ملت را تامین نکند نداشته باشیم

عراقچی تاکید کرد: ما به دنبال تفاهم هستیم اما توافقی که حقوق ملت ایران را تامین کند و ترجیح می دهیم توافقی که حقوق ملت را تامین نکند نداشته باشیم.

 

وی با تاکید بر این که اصول بنیادین ما ثابت بوده و هست، یادآورشد: ما به دنبال سیاست بازی و کاسب کاری نیستیم که خطوط قرمز خود را عوض و یا کم و زیاد کنیم، خط قرمز اول ما تثبیت حقوق است که به هیچ وجه از آن کوتاه نخواهیم آمد.

 

عراقچی با بیان این که احترام به حقوق ایران در هر شرایطی باید وجود داشته است، اظهار داشت: غنی سازی باید در کشور وجود داشته باشد، مواد از کشور خارج نخواهد شد، با تحقق این خطوط قرمز ان شاءالله به توافق نهایی می رسیم و اگر هم نرسیم دنیا به آخر نرسیده و فاجعه ای رخ نخواهد داد.

 

وی بیان کرد: تا سی تیر فرصت گام اول است، اگر برسیم به توافق خیلی خوب است و نیازی به تمدید نداریم، اما اگر نرسیدیم به تلاش خود ادامه خواهیم داد و یک ششماهه دیگر وقت داریم، ما از این یکسال استفاده خواهیم کرد. البته ترجیح ما ششماهه اول است.

 

وی با تاکید بر این که مهم اصول ما است و بر آن پافشاری خواهیم کرد و به توافقی رضایت خواهیم داد که حقوق مسلم ملت در آن محترم شمارده شود، گفت: اگر به توافق نرسیم علت آن را به ملت شریف ایران خواهیم گفت و زیاده خواهی ها را برای مردم تبیین خواهیم کرد و طبیعتا مردم ایستادگی خواهند کرد.

 

مذاکره کننده ارشد کشورمان درباره اظهارات اخیر رییس جمهور مبنی بر این که زیر بار آپارتاید علمی و هسته ای نخواهیم رفت و این که آیا در مذاکرات شاهد زیاده خواهی طرف مقابل بوده اید؟ گفت: زیاده خواهی خصلت قدرت های بزرگ است، مقاومت در مقابله زیاده خواهی نیز خصلت مردم دلاور ایران است و مواجهه با زیاد خواهی طرف غربی و مقابله با آنها از سوی ما امری طبیعی است.

 

 اجازه نخواهیم داد با ایران به عنوان یک کشور استثناء برخورد شود

وی اضافه کرد: ما اجازه نخواهیم داد با ایران به عنوان استثنا برخورد شود، ما پذیرفته ایم که اعتماد سازی کنیم و در مسیر خود ممکن است محدودیت ها و نظارت های موقتی را قبول کنیم که البته هرگز کمتر از نیازهای ما نخواهد بود.

 

عراقچی بیان کرد: مسیری که ما انتخاب کرده ایم مسیر درستی است، مذاکرات گرچه سخت و کند اما درست است و می شود به تفاهم رسید به شرطی که در طرف مقابل حسن نیت و واقع بینی وجود داشته باشد.

 

غرب نمی تواند جلوی پیشرفت علمی و هسته ای ایران را بگیرد

مذاکره کننده ارشد کشورمان درباره بحث تحقیق و توسعه فناوری های هسته ای و رونمایی از سه اثر هسته ای مرتبط با عرصه پزشکی با حضور رییس جمهور و واکنش غربی ها در این باره، گفت: هیچ عاملی نمی تواند ما را محدود کند که در علم و فناوری پیشرفت کنیم و هیچ چیز ما را نباید در بحث تحقیق و توسعه وادار به توقف کند و این خط قرمز ما است و کسی قدرت این را هم ندارد که جلوی ما را بگیرد.

 

وی با تاکید بر این که آنها نمی توانند جلوی پیشرفت علمی و هسته ای ما را بگیرند، گفت: این مساله قابل مصالحه نیست و نمی توانیم هیچ محدودیتی را در مسیر پیشرفت علمی کشور بپذیریم.

 

برنامه دفاعی و موشکی ایران قابل مذاکره و مصالحه نیست

معاون وزیر خارجه درباره احتمال پیش کشیدن مسائل خارج از هسته ای در مذاکرات از سوی طرف غربی، گفت: برنامه ها و سیستم دفاعی کشور به هیچ وجه قابل مذاکره و مصالحه نیست.

 

وی یادآورشد: اما مفهوم دیگری به نام پی ام دی داریم که ابعاد احتمالی نظامی هسته ای ایران را شامل می شود، برخی ابهامات وجود دارد که در گذشته بعد نظامی داشته است که ادعای کذبی است. ما مشکلی با همکاری با آژانس نداریم، اما این که به اسم موضوعات مربوط به گذشته اهداف دیگری مطرح و دنبال شود و بازرسی از اماکن دیگری صورت گیرد مورد نگرانی ما بوده است.

 

عراقچی خاطرنشان کرد: ما این موضوع را جداگانه با آژانس بحث کرده ایم و آقای آمانو سال گذشته به همین جهت به ایران آمد و بر اساس توافق صورت گرفته موضوعات را دنبال می کنیم و آخرین موضوع، مساله چاشنی های انفجاری بود که ما به سؤالات آژانس پاسخ دادیم که بسیار هم روشنگرانه بود.

 

عراقچی درباره موشک های بالستیک وقصد گره زدن مسائل هسته ای با این موضوع از سوی آمریکایی ها و غرب، خاطرنشان کرد: ما اجازه نمی دهیم به بهانه سؤالات گذشته سؤالات و موضوعات دیگری مطرح شود.

 

معاون وزیر خارجه درباره دوماه باقیمانده ششماهه اول و احتمال به توافق نرسیدن در این مدت، گفت: تمدید ششماهه دیگر به یک سری مذاکرات نیاز دارد، هنوز نه ما و نه طرف مقابل وارد این مقوله نشده ایم، همه مصمم هستند تا قبل از این ششماهه توافق نهایی حاصل شود اما اگر حاصل نشد فاجعه ای رخ نداده است.

 

هیچ گاه به طرف های مقابل خود و نیات آنها خوش بین نبوده ایم

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که چقدر طرف مقابل در گفت وگوهای خود صادق هستند؟ خاطرنشان کرد: ما هیچ وقت به طرف های مقابل خود و به نیات آنها خوش بین نبوده ایم، ورود ما به مذاکرات همواره با نگاه بد بینی بوده است، البته به نتیجه امیدواریم اما به طرف های مذاکره با بدبینی نگاه می کنیم.

 

معاون وزیر خارجه با بیان یان که این یک اصل حاکم بر رویکرد ما نسبت به مذاکرات است، گفت: این که طرف مقابل جدی هستند یا نیستند گرچه بدبین هستیم اما تا الان نشانه ای از عدم جدیت آنها ندیده ایم و تمام تحرکات و حرکات آن را رصد می کنیم و زیر نظر داریم و با بدبینی هم رصد می کنیم.

 

وی تاکید کرد: اگر حرکتی را مبنی بر عدم صداقت و اراده جدی مشاهده کنیم، روی رفتار ما نیز تاثیر خواهد گذاشت و رفتار خود را مطابق با آن تنظیم خواهیم کرد.

 

انتظار داریم از 1+5 صدای واحد بشنویم

وی در پایان درباره سیاست مختلف شش کشور و این که آیا احتمال دارد در مذاکرات بعدی وزرا وارد شوند، این احتمال پیش بینی هم شده است، این شش کشور انتظار می رود با صدای واحد با ما صحبت کنند و با هم هماهنگ باشند.

 

عراقچی با بیان این که وظیفه این هماهنگی به عهده خانم اشتون است، تصریح کرد: ما یک نگرانی داریم و به خود ایشان هم گفته ایم،که درست است می خواهیم با خانم اشتون مذاکره کنیم اما هرگز حاضر نیستیم یک مذاکره را دوبار انجام دهیم و توافقی را انجام دهیم که یکی از اعضای طرف مقابل با آن مخالفت کند.

 

احتمال ورود وزرای خارجه به مذاکرات هسته ای

وی اضافه کرد: این حادثه در توافق ژنو رخ داد و یکی از اعضای گروه مقابل چنین بازی را شروع و توافق را در ژنو2 متوقف کرد، ما به خانم اشتون گفتیم این وظیفه شما است که هماهنگی را بین خود ایجاد کنید و حاضر نیستیم دوباره مذاکره کنیم.

 

وی یادآورشد: بین ژنو 2 و 3 ده روز طول کشید تا آن عضو را هماهنگ کردند و بعد از تامین نظرات ما به مذاکره برگشتند و این نگرانی را هنوز هم داریم و صراحتا به آنها اعلام کرده ایم، اما ممکن است وزرا نیز در مقطعی حاضر شوند و این را مسیر مذاکره مشخص می کند. /924/ز503/ج

 

ارسال نظرات