۰۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۲۰۷۷۳۰
با سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی؛

شانزدهمین اجلاسیه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ‌ شانزدهمین اجلاسیه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با سخنرانی حضرت آیت‌الله جوادی آملی و با حضور گسترده اساتید و فضلای حوزه برگزار شد.
شانزدهمين اجلاسيه اساتيد سطح عالي و درس خارج حوزه علميه قم شانزدهمين اجلاسيه اساتيد سطح عالي و درس خارج حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شانزدهمین اجلاسیه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم امروز در سالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و با سخنرانی حضرت آیت‌الله جوادی آملی برگزار شد.

بر اساس این گزارش در این مراسم، آیت‌الله مقتدایی عضو شورای عالی حوزه‌های علمی، آیت‌الله کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین عبداللهی عضو مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین آشتیانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی امام جمعه قم و حجت‌الاسلام نبوی معاون تبلیغ حوزه علمیه و دیگر اساتید حوزه علمیه قم حضور داشتند.

حجت‌الاسلام فرخ فال مدیر حوزه‌های علمیه در ابتدای این مراسم به ایراد سخن پرداخت، وی با بیان این‌که امروز اکثریت حوزه را طلاب حوزه آزاد تشکیل می‌دهند،‌ اظهار کرد: امروز 13 هزار نفر در مدارس علمیه سطح یک و مراکز تخصصی مشغول تحصیل علوم دینی هستند و حدود چهار برابر این جمعیت در حوزه آزاد مشغول تحصیل هستند.

وی با اشاره به این‌که طرح سامان‌دهی سطوح عالی پس از بحث و بررسی‌ها به تصویب رسید،‌ گفت: بر اساس این طرح طلاب سطوح عالی به صورت منظم و در یک سیر تکاملی به تحصیل می‌پردازند.

مدیر حوزه‌های علمیه استان قم با بیان این‌که دورس آزاد در گذشته مشکلاتی را به همراه داشت، افزود: طلبه‌ای که شش سال به صورت منظم درس خوانده وقتی وارد حوزه آزاد می‌شود دچار مشکل می‌شود.

در ادامه آیت‌الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه در سخنانی با بیان این‌که حوزه امروز منهای گذشته، حوزه نیست، گفت: حوزه گذشته منهای پیش بینی نسبت به آینده نیز نمی‌تواند حوزه پایداری بماند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به این‌که رهبری نیز با نام تحول از حوزه یاد کردند، افزود: باید با ویژگی زمان آگاهی نه زمان زدگی باید پیش رفت؛ حوزه‌ای که زمان زده باشد زمین می‌خورد و حوزه‌ای که تحت تأثیر فضاهای موجود قرار گیرد و تلاش کند رضایت وضع موجود را جلب کند و متناسب با نیازهای روز حرکت نکند موفق نمی‌شود.

وی تأکید کرد: حوزه باید نیازها را ببیند و متناسب با این نیازها برنامه ریزی کند و به گونه‌ای در شرایط موجود حل نشود که استقلال و هویت خود را از دست بدهد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی سخنران اصلی این مراسم نیز در سخنانی با بیان این‌که ما زمانی می‌توانیم در دل‌های مردم نفوذ داشته باشیم که نظام ارباب و رعیتی در بین ما نباشد، گفت:‌ این نظام گاهی بخش مادی دارد و نظامی که قرآن آنرا بیان کرده این است که کسی خواهد فکر خود را ارباب دیگران بداند.

حضرت‌ آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: ما می‌خواهیم نظام ارباب و رعیتی از بین برود و عالم ربانی تربیت شود؛ این‌که بگوییم نظم این است و باید اجرا شود نسخ شده است و آنچه نظرش حاکم است، وحی است.

وی با بیان این که حوزه باید جا پای انبیا بگذارد،‌ اظهار داشت:‌ ملائکه فراش حوزه‌های علمیه هستند و طالبان علم روی بال فرشته‌ها می‌نشینند و درس می‌خوانند؛ فرشته‌ها همان پرواز پیامبر(ص) را به ما می‌آموزند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه نیز در پایان این مراسم به ایراد سخن پرداخت،‌ وی مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه بیان کرد: مرکز خدمات تلاش می‌کند تا خدمات هدفمند و با توجه به رسالت‌های حوزه باشد از این رو برای ارائه خدمات طبقه بندی صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی با بیان این‌که خدمات باید شامل حال خانواده‌های طلاب نیز باشد، اظهار کرد: یکی از اقدامات مرکز خدمات این است که فرزندان و خانواده طلاب تحت پوشش قرار گیرند.

گفتنی است در شانزدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه از اساتید برتر با اهدای لوح تقدیر و یک سفر عمره مفرده تجلیل شد.

حجج اسلام والمسلمین سید محمد سعیدی، سید عباس سید کریمی، سید محمدمهدی احمدی، قادر حیدری فسائی، علی نظری منفرد و حیدر نظری میانجی از اساتیدی بودند که در این مراسم موردتجلیل قرار گرفتند.

همچنین در این مراسم از حجت‌الاسلام کمیل نظافتی که کلیه خود را به کودکی هشت ساله اهدا کرده بود، تجلیل به عمل آمد.

لازم به ذکر است همچنین در این مراسم از سامانه جدید اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم رونمایی شد./927/پ202/ج

ارسال نظرات