۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۲۰۷۸۷۸
حجت الاسلام سید حسن خمینی:

یکی از دغدغه های امام روی کار آمدن افراد محرومیت چشیده بود/ دولت برای رفع محرومیت باید بیشتر تلاش کند

خبرگزاری رسا ـ تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) تاکید کرد: در جنگ فقر و غنا باید با هر نوع قانون، قرارداد، نظام و برنامه که احیانا به گسترش فقر و ایجاد شکاف طبقاتی و دوگانه فقیر و غنی می شود مقابله کنیم و این کار حکومت اسلامی است.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني، توليت آستان مطهر امام خميني(ره)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسن خمینی، نوه امام راحل(ره) صبح امروز شنبه دهم خرداد ماه در همایش کار و محرومیت در گفتمان حضرت امام (ره) که در مجموعه تلاش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال برگزاری است، با بیان این‌که یکی از کلیدواژه های مهم در مبانی امام بحث جنگ فقر و غنا است که به خصوص در سال های آخر امام(ره) بسیار مطرح می شد گفت: یک معنای ظاهری غلطی بر این تعبیر جنگ فقر و غنا متصور می شود و آن این است که به ستیز فقر و غنا برویم و فقر بر غنا پیروز شود و همه فقیر شوند.

حجت الاسلام خمینی با اشاره به این‌که کمونیست ها هم این تعبیر غلط را قبول ندارند گفت: به لنین گفتند تو که اینقدر طرفدار فقرا هستی چرا اینقدر خوش لباسی و او می گوید قرار نیست من مانند شما شوم قرار است شما مانند من شوید.

تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: مراد از جنگ فقر و غنا جنگ با سیستمی است که باعث پیدایش فقیر در مقابل غنی و ایجاد یک فشار عمیق اجتماعی می شود و جنگ با نظامی است که فقر در او مشروعیت دارد و پذیرفته شده است.

این استاد حوزه علمیه با بیان این‌که در نگاه اسلام فقرا محترم هستند اما فقر محترم نیست، مستضعفین محبوب هستند اما استضعاف پسندیده نیست اظهار داشت: همه تلاش ها برای این است که مستضعفین از فقر درآیند، در روایات ما فقر پسندیده نیست و همه باید تلاش کنند خود، خانواده و اطرافیان شان را از فقر خارج کنند.

وی با تاکید بر این‌که ستیز با غنا مطرح نیست بلکه ستیز با سیستمی مطرح است که در آن فقیر در برابر غنی تعریف می شود گفت: اگر سیستم فرهنگی، سیاسی و اقتصادی یک کشور لازمه اش این باشد که گروهی فقیر بمانند و گروهی از اغنیا به حساب بیایند این مذموم است اما اگر در جامعه ای همه به سوی غنا بروند یک جامعه ایده آل است.

حجت الاسلام خمینی افزود: در جنگ فقر و غنا هدف از بین بردن سیستمهای ظالمانه است و فاعل آن همه آزادی خواهان و متدینین و کسانی هستند که خصلت های انسانی شان را گم نکرده اند هستند.

نوه امام راحل(ره) با بیان این‌که در جنگ برای از بین بردن سیستمهای ظالمانه ممکن گروهی از انسان های همدل یک نهاد خیریه راه بیندازند و در حد توانشان کمک کنند اما وقتی بناست دولت ها و حکومت ها وارد شوند توقعات متفاوت است گفت: انتظار از دولت یک بنگاه خیریه نیست، دولت، حکومت و یک نظام در مقابله با فقر یک بنگاه خیریه نیست که تاسیس بنگاه های خیریه عام المنفعه بکند و چشمش را به حقایق ببندد.

وی با تاکید بر این‌که  در بلند مدت باید چشم انداز دولت ها این باشد که کار به جایی برسد که جامعه نیازی به خیریه نداشته باشیم اظهار داشت: این که پس از سال‌ها آمار کمک بگیران بیشتر شده باشد امتیاز برای دولت ها نیست، باید به جایی می رسیدیم که کمک ها به آن سوی مرزها می رفت.

متولی مرقد مطهر امام خمینی(ره)  با اشاره به این‌که این که در جامعه ای که آمار بی سوادی بالا باشد بسیار خطرناک است ابراز داشت: استضعاف جایی است که دیگران مانع دستیابی به امکانات می شوند اما فقر جایی است که ممکن است کسی هم مانع مستقیم نشده باشد اما کمک نکرده اند و عامل پیشرفت را فراهم نمی کنند.

حجت الاسلام خمینی با بیان این‌که در پیش از انقلاب مدعی بودیم نظام ستمشاهی نظام استکباری است یعنی مانع پیشرفت شده گفت: در جنگ فقر و غنا فرق نمی کند که فقر ناشی از استضعاف باشد یا نباشد، تعبیر امام(ره) در اواخر عمرشان استکبار و استضعاف نبود، این تعابیر برای آغاز دوران انقلاب بوده اما امام (ره) در اواخر عمر در داخل تعبیر جنگ فقر و غنا را داشتند.

این استاد حوزوی خاطرنشان کرد: در جنگ فقر و غنا باید با هر نوع قانون، قرارداد، نظام و برنامه که احیانا به گسترش فقر و ایجاد شکاف طبقاتی و دوگانه فقیر و غنی می شود مقابله کنیم و این کار حکومت اسلامی است.

وی با تاکید بر این‌که نخستین مستلزم این کار این است که شعارزده نشویم اظهار داشت: این کار جذابیت دارد و ممکن است عده ای از روی علاقه و با نیت مثبت کارهای شتابزده انجام بدهند اما اثری نداشته باشد مانند تزریق بی پشتوانه پول در جامعه که در موارد مختلف تجربه این را داشتیم و دیدیم اثری نداشته است و حتی ممکن است با نیت های اقتصادی یا سیاسی منفی شکل بگیرد.

نوه امام راحل(ره) با بیان این‌که یکی از موانع این کار درک ناصحیح از محرومیت است گفت: یکی از دغدغه های امام(ره) این است که کسانی بیایند سرکار که محرومیت را چشیده باشند چون کسی که این را لمس کرده باشد بهتر می تواند در این مسیر گام بردارد اگر با اندیشه و تدبیر همراه باشد و این یکی از مهمترین آرمان های انقلاب است.

حجت الاسلام خمینی با بیان این‌که حکومت در سرزمینی که در او عده ای فقیر و ندار باشند هیچ افتخاری ندارد اظهار داشت: اگر کسی مسؤولیت دارد و شب راحت می خوابد باید در حیثیت انسانی خودش تجدید نظر بکند.

وی با اشاره به این‌که اگر همه هویت انقلاب را در پیاده شدن اسلام بگیریم یکی از ارکان مهم دین ما توجه به محرومین و خروج از محرومیت است تصریح کرد: در دولت عزم جدی برای این مسأله وجود دارد و تدبیر و تجربه اش دیده می شود اما باید بیشتر تلاش کنند.

متولی مرقد مطهر امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: تشکل های کارگری بیش از هرکسی باید نسبت به قوانین حساسیت داشته باشند، ممکن است بعضا یک بند قانون چندین سال کار را جلو بندازد و باعث کم شدن فاصله طبقاتی شود./959/پ201/ج

ارسال نظرات