۱۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۹
کد خبر: ۲۰۸۶۳۸
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران:

رهبری، حضور مردم و ایمان سه عنصر اساسی در پیروزی انقلاب و تداوم آن است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پنجاه و یکمین سالگرد قیام خونین 15 خرداد 1342 با اشاره به عناصر مهم پیروزی انقلاب و تداوم آن تا به امروز اظهار داشت: رهبری، حضور مردم و ایمان و عقیده، سه عنصر مهم و اساسی هستند که هم موجب پیروزی انقلاب اسلامی شدند و هم زمینه استقامت، اقتدار و تداوم آن را با وجود فشارهای دشمنان و مخالفان نظام و تحمیل جنگ هشت ساله فراهم کردند.
حجت‌الاسلام محمدعلي شهيدي رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ سید محمدعلی شهیدی، نماینده ولی فقیه و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پنجاه و یکمین سالگرد قیام خونین 15 خرداد 1342 که عصر امروز پنج‌شنبه پانزدهم خردادماه در گلزار شهدای 15 خرداد تهران برگزار شد، با بیان اینکه همه حوادث و انقلاب‌هایی که در تاریخ به وجود آمده است، نیاز به ریشه‌یابی دارد تا مشخص شود چگونه و با چه سیری خلق شده است، اظهار داشت: حادثه 15 خرداد به عنوان یک اتفاق بزرگ، تاریخی و استثنایی در تاریخ سیاسی کشور ایران از جنبه‌های مختلفی قابل بررسی و پژوهش است که باید مورد واکاوی عمیق قرار گیرد.
وی با طرح چند پرسش گفت: آیا رخداد 15 خرداد تنها در همان روز اتفاق افتاد و همان روز هم خاتمه یافت یا باید منشأ آن را در تاریخ انقلاب جستجو کرد و اینکه دستاوردها و نتایج آن در چه زمانی خود را نشان داده است؟ حتی یوم‌الله 22 بهمن نیز باید بررسی شود که آیا تنها در همان ایام بهمن 57 و با آمدن امام(ره) و سپس با پیروزی انقلاب در روز 22 بهمن اتفاق افتاد یا مبدأ و آغاز آن را باید از سال‌ها قبل جستجو کرد؟
حجت‌الاسلام شهیدی با بیان تاریخچه مبارزات اسلامی ایران، به ریشه یابی حادثه 15 خرداد پرداخت و افزود: منشأ قیام 15 خرداد 42 را باید در اوایل دهه 30 جستجو کرد که بعد از کودتای 28 مرداد 1332، بحران‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی گسترده‌ای علیه نظام شاهنشاهی، کشور را در بر گرفت و شاه می‌خواست با اجرای برنامه‌هایی این بحران‌ها را از بین ببرد، اما با وجود مرحوم آیت‌الله بروجردی امکان آن را نیافت.
 وی ادامه داد: پس از وفات آیت‌الله بروجردی شاه با ارسال پیام‌هایی به مرحوم آیت‌الله حکیم و مرحوم آیت الله خویی تلاش کرد مرجعیت عامه حوزه علمیه قم را به حوزه علمیه نجف منتقل کند تا شاید بتواند طرح‌هایش را در ایران اجرایی کند که اصلاحات ارضی، انجمن‌های ایالتی و ولایتی و انقلاب شاه و ملت (انقلاب سفید) از آن جمله بودند و هدف همه آنها حذف اسلام و قرآن از جامعه و نیز قوانین کشور بود. اما امام خمینی(ره) به عنوان مرجعی روشن‌ضمیر و آگاه شروع به مخالفت کرده و ضمن ارسال نامه‌هایی به شاه و دربار و هشدار به آنها، علما، مراجع و مردم را نیز از برنامه‌های شاه و اربابان او آگاه کرد.
نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از فاجعه دوم فروردین 42 در مدرسه فیضیه که طی آن بسیاری از طلاب و روحانیون قم بدست عمال رژیم شاه به شهادت رسیدند، به عنوان مقدمه‌ای برای قیام 15 خرداد یاد کرد و افزود: ثمره و نتیجه حوادث و رخدادهای سال 41 و قبل از خرداد 42 سرانجام به قیام عظیم 15 خرداد 42 منجر شد که طی آن پایه‌های نظام شاهنشاهی به لرزه درآمد و به عنوان نقطه عطف انقلاب و سرآغاز نهضت اسلامی ایران لقب گرفت.
وی با اشاره به گلزار شهدای 15 خرداد اظهار داشت: این مکان در گذشته یک قبرستان متروکه بود که پس از فاجعه 15 خرداد سال 42 و شهادت بیش از پانزده هزار نفر در یک روز، برخی از شهدا را رژیم شاه شبانه و مخفیانه در این مکان دفن کردند که نشان از مظلومیت این شهدای والامقام دارد.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به آیه شریفه «و لقد ارسلنا موسی بایاتنا ان اخرج قومک من الظلمات الی النور و ذکرهم بایام الله» گفت: از این آیه چنین برمی‌آید که ما وظیفه داریم ایامی چون یوم‌الله 15 خرداد را برای همیشه زنده نگه‌داریم و با متذکر شدن و یادآوری آن به مردم، در حفظ انقلاب‌مان کوشا باشیم.
حجت‌الاسلام شهیدی به عناصر مهم پیروزی انقلاب و تداوم آن تا به امروز اشاره کرد و ابراز داشت: رهبری، حضور مردم و ایمان و عقیده سه عنصر مهم و اساسی هستند که هم موجب پیروزی انقلاب اسلامی شدند و هم زمینه استقامت، اقتدار و تداوم آن را با وجود فشارهای دشمنان و مخالفان نظام و تحمیل جنگ هشت ساله فراهم کردند.
معاون رییس جمهور در ادامه با ذکر خاطره‌ای از دیدار اخیر رییس جمهور با یکی از جانبازان گفت: در این دیدار، جانباز سیدجلال روغنی که دو دست و یک پایش قطع و از دو چشم نابینا بود، به دکتر روحانی می‌گوید که از 17 سالگی جانباز شده است که خود نمونه بی‌بدیلی از فداکاری، ایثار و عشق به امام و شهادت در جوانان ما بوده است.
وی با اشاره به اینکه دشمنان نادان و ساده‌اندیش ایران اسلامی نمی‌فهمند در جامعه انقلابی ما چه می‌گذرد، تصریح کرد: آنها به دلیل اینکه نمی‌دانند ایثار و فداکاری چیست و امام حسین(ع) و فاطمه زهرا(س) کیستند و چه جایگاهی در فرهنگ اسلامی ما دارند، مدام تهدید کرده، ایران‌هراسی راه انداخته و گزینه‌های روی میز را به رخ ما می‌کشند، در حالی‌که ما گزینه شهادت، امام حسین(ع) و ابالفضل(ع) را داریم.
نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران به دشمنان و بدخواهان نظام هشدار داد: اگر می‌توانید و جرأت دارید یکبار دیگر سپاه، ارتش، بسیج و مردم و ایثارگران ما را امتحان کنید تا درسی ماندگار و تاریخی به شما بدهند و بدانید که انقلاب اسلامی ما تا همیشه زنده خواهد بود، زیرا وعده خداوند است که بندگان صالح خود را یاری خواهد کرد.
وی در پایان با اشاره به بیماری آیت‌الله مهدوی کنی، از ایشان به عنوان یک شخصیت برجسته و ستاره درخشان انقلاب یاد کرد و از مردم خواست تا برای سلامتی و شفای این یار دیرین امام و رهبری که سابقه مبارزات انقلابی ایشان در قبل از انقلاب و در خدمت به امام و رهبری تا به امروز بر همگان روشن است، دعا کنند.
گفتنی است، پنجاه و یکمین سالگرد قیام خونین 15 خرداد 42 و تجلیل از شهدای والامقام این روز، عصر امروز پنج‌شنبه پانزدهم خردادماه با حضور مسئولین کشوری و لشکری و جمع زیادی از خانواده‌های معظم شهدا و عموم مردم در گلزار شهدای پانزده خرداد تهران برگزار و مزار شهدای 15 خرداد سال 1342 غبارروبی و گلباران شد./9591/202/ع
ارسال نظرات