۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۲۰۹۰۵۴
حجت الاسلام عرفان:

محرومیت های معنوی سبب دوری انسان از مقام بندگی می شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم محرومیت های معنوی را مهم ترین بخش از محرومیت های کیفری عنوان کرد و گفت: گرفته شدن توفیق زیارت و حال عبادت و زیارت از مواردی است که خداوند به سبب گناه و خطا از انسان سلب می کند که این محرومیت ها سیلی خداوند است در برابر خطاهای روزانه که انجام می دهیم.
حجت الاسلام عرفان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حسن عرفان استاد اخلاق و مدرس حوزه علمیه قم شب گذشته در مراسم شام میلاد حضرت علی اکبر(ع) در جمع نمازگزاران مسجد جامع نجف آباد، دنیا را دار تفاوت ها و تفاضل ها عنوان کرد و گفت: یکی از موارد مورد توجه که باعث بیداری انسان می شود، موضوع محرومیت ها در دنیا است.

وی با بیان حدیثی که در آن بلاها به میزان مساوی و نعمت ها و رحمت ها بنا به مأموریت افراد در دنیا تقسیم می شود، بیان داشت: انسان به میزان مأموریتی که در دار دنیا بر عهده  دارد، از رحمت ها و نعمت های الهی برخوردار می شود، ولی در مورد مصائب و بلاها بندگان همه در یک درجه قرار دارند با این که ممکن است بیشتر اوقات خود متوجه این امر نباشیم.  

حجت الاسلام عرفان محرومیت های موجود در عالم دنیا را دارای اقسام مختلفی بیان کرد و افزود: محرومیت های خودساخته یکی از انواع محرومیت ها است همانند تنبلی بعضی افراد، و یا ریاضت هایی که بعضی مرتاضان هندی و یا راهبان مسیحی به خود می دهند، از این نوع محرومیت ها به شمار می آید.

وی در ادامه بیان داشت: این نوع محرومیت خودساخته توسط خود شخص به وجود می آید که خود شخص، بسیاری از مواهب الهی را از خود دور می کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم درباره نوع دیگری از محرومیت های خودساخته که شایسته انسان است، گفت: زمانی که شخص برای رسیدن به کمال و مقامات معنوی و زهد اسلامی از بسیاری از نعمت ها دست می کشد و دلبستگی نسبت به دنیا را در خود از بین می برد، نوعی محرومیت خودساخته از نوع شایسته است.

وی محرومیت های تکلیفی که خداوند در دستورات الهی برای بندگان خود قرار داده است، از جمله حرمت شرب خمر و بسیاری از موارد دیگر را از جمله دیگر محرومیت ها در زندگی دنیایی دانست.

حجت الاسلام عرفان مهم ترین نوع محرومیت ها که از جانب خداوند برای بندگان قرار داده شده است را محرومیت های کیفری عنوان کرد و بیان داشت: با توجه به روایات معصومین حدود 40 مورد از این محرومیت ها بیان شده است که خداوند به سبب خطا و گناه بسیاری از مواهب از انسان گرفته می شود.

وی از جمله محرومیت های کیفری که به عنوان محرومیت های فقهی و حقوقی از آن یاد می شود، بحث قتل عنوان کرد و گفت: سبب از میان رفتن ارث از مقتول به قاتل می شود و یا محرومیت هایی که به سبب ازدواج به وجود می آید، از دیگر موارد محرومیت های فقهی و حقوقی است.

استاد حوزه علمیه قم محرومیت های معنوی را مهم ترین قسم از محرومیت های کیفری عنوان کرد و افزود: گرفته شدن توفیق زیارت، و حال عبادت و زیارت از مواردی است که خداوند به سبب گناه و خطا از انسان سلب می کند که این محرومیت ها سیلی خداوند است در برابر خطاهای روزانه که انجام می دهیم.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) درباره عدم توفیق برای نماز شب گفت: امام صادق(ع) عدم توفیق در نماز شب را از علل دروغ گفتن دانستند که سبب زنجیر شدن انسان در برابر عبادات می شود.

حجت الاسلام عرفان از دیگر موارد محرومیت های معنوی را محروم شدن از علم عنوان کرد و بیان داشت: با توجه به حدیثی از حضرت علی(ع) که فرمودند وقتی خداوند بخواهد بنده ای را ذلیل کند، توفیق علم را از او می گیرد و نمونه عینی این توفیق علم را می توان به نشستن پای منبرهای معارف دینی تعبیر کرد.

وی محرومیت از رزق مادی و معنوی را از دیگر موارد عنوان کرد و افزود:‌ گاهی انسان فکر می کند رزق مادی به سبب زرنگی یا دروغگویی است که به دست او رسیده است، در حالی که رزاق واقعی خداوند است و در بسیاری از روایات مواردی چون زنا، قطع صله رحم از موارد قطع رزق بیان شده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم محرومیت از اجابت شدن دعا را از دیگر موارد محرومیت به سبب گناه انسان بیان داشت و گفت: در دعای کمیل این مورد به زیبایی بیان شده است آنجا که آمده «تحبس الدعا» که انسان به واسطه گناهان دعایش حبس و زندانی می شود.

وی محرومیت از عقل و تفکر در مواقع ضروری را از دیگر موارد محرومیت دانست که بر اثر گناهان خداوند بعضاً قدرت تعقل و تفکر را از انسان می گیرد چنان که در تاریخ آمده است بسیاری از کسانی که به جنگ با امام حسین(ع) رفتند دچار دیوانگی شدند.

حجت الاسلام عرفان در پایان با ذکر اهمیت فوق العاده محرومیت ها در زندگی انسان گفت: محرومیت های معنوی در زندگی همه انسان ها اتفاق می افتد و باید در هر لحظه به دنبال علت یابی درباره این محرومیت ها باشیم و نگوییم خداوند ما را عذاب نمی کند که همین سخن نشان از عدم درک درست ما نسبت به وقایع پیرامون دارد./1306/پ201/ب 

ارسال نظرات