۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۲۰۹۲۴۹
آیت‌الله جوادی آملی در دیدار مسؤولان برگزاری همایش علامه طباطبایی:

باید مراقب باشیم مبادا قلم به دستی به نام احیای علم، آن را احاطه کند

خبرگزاری رسا ـ حضرت‌ آیت‌الله جوادی آملی با بیان این‌که با فرهنگ ربوی نمی‌توان اقتصاد مقاومتی را محقق کرد، گفت: اقتصاد مقاومتی در سایه تلاش، کوشش و کار به دست می‌آید و توصیه رهبری و مراجع تقلید برای تحقق این مسأله نیز همین است.
 آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت‌ آیت‌الله عبدالله جوادی آملی امروز در دیدار دبیر و اعضای برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی، با بیان این‌که عالمان دینی بقیة‌الله هستند، گفت: بقیة‌الله از اسماء توقیفی نیست و آنچه صبغه الهی دارد و می‌ماند بقیة‌الله است.

وی با اشاره به این‌که قرآن از عالمان دینی به عنوان اولوا بقیه نام می‌برد، ابراز کرد: اولوا بقیه متولی بقاءاست؛ آن کسی باقی است که خدا کار او را به عنوان عمل صالح بپذیرد.

حضرت‌ آیت‌الله جوادی آملی با بیان این‌که مبارزه با فقر و فقرزدایی کاری عقلانی است، اظهار داشت: حضرت علی(ع) عاقلانه کار می‌کرد و به دنبال فقرزدایی بود؛ امروز کشورهای کفر و الحاد کم نیستند و به فقرا نیز کمک می‌کنند اما کار عقلانی همان است که حضرت علی(ع) فرمودند: اگر فقر را ببینم گردنش را می‌زنم.

استاد برجسته تفسیر قرآن با اشاره به روایات به تبیین جایگاه عالمان دینی پرداخت و گفت: خداوند آن جامعیتی که به وارثان خود داده در اختیار عالمان دینی نیز قرار داده است.

وی ادامه داد: عالمانی که در مسیر وراثت انبیای الهی و خاندان عصمت و طهارت(ع) عالم می‌شوند علم آنها ماندگار است و علامه طباطبایی از این گروه بود.

حضرت‌ آیت‌الله جوادی آملی در ادامه با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری همایش اندیشه‌های علامه طباطبایی، ابراز کرد:‌ نام این همایش را می‌توان همایش احیای علوم اسلامی گذاشت؛ این همایش باید این صبغه را داشته باشد که احیاگر علوم اسلامی باشد.

استاد برجسته تفسیر قرآن با تأکید بر این‌که ایران اسلامی به برکت احیای علوم اسلامی به موفقیت رسید، اظهار داشت: باید مراقب بود که مبادا قلم به دستی به نام احیای علم، علم را احاطه کند؛ با شمشیر نمی‌شود علم را زنده کرد بلکه باید با قلم علم را احیا کرد.

وی با بیان این‌که علامه طباطبایی جزء احیاگران علوم بود، گفت: علم را با برهان، منطق، استدلال و عمل صالح می‌شود احیا کرد.

حضرت‌ آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به این‌که جامعیت علامه طباطبایی از نوشته‌های وی مشهود است، افزود: علامه در بخش‌های گوناگون و روش‌های معرفتی هم روش تجربی و هم نیمه تجربی را بسیار غنی و قوی انجام می داد.

استاد برجسته تفسیر قرآن با بیان این‌که علامه طباطبایی خودش حرف‌ها را طراحی می‌کرد و سخنان متفاوتی را ارائه می‌داد، ابراز کرد: برخی از مراجع هم عصر علامه به این مسأله اذعان داشتند که سخنان وی برای خودش است و اساتید علامه چنین سخنانی را مطرح نمی‌کردند.

وی با اشاره به کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم علامه طباطبایی، گفت: تقریرات علامه طباطبایی از سوی شهید مطهری تحریر شد؛ شهید مطهری شارح نبود و محرر بود.

حضرت‌ آیت‌الله جوادی آملی وی با اشاره به فرق‌های میان شارح و محرر، اظهار کرد: شارح کسی است که مطلبی را شرح می‌دهد اما محرر کسی است که دست و پای مطالب را باز می‌کند؛ شهید مطهری محرر بود و هنوز کسی مانند وی نیامده است.

استاد برجسته تفسیر قرآن با اشاره به ویژگی‌های بارز علامه طباطبایی، خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی متوجه شد که عقل هیچ‌کاره و تنها روشنایی است؛ از چراغ کاری بر نمی‌آید و تنها راه را روشن می‌کند و این صراط است که باید شناخته شود.

وی با بیان این‌که عقل برای این است که بفهمیم دین چیست، افزود: کار عقل تشخیص صراط است نه تأسیس صراط.

حضرت‌ آیت‌الله جوادی آملی در ادامه با بیان این‌که با فرهنگ ربوی نمی‌توان اقتصاد مقاومتی را محقق کرد، گفت: اقتصاد مقاومتی در سایه تلاش، کوشش و کار به دست می‌آید و توصیه رهبری و مراجع تقلید برای تحقق این مسأله نیز همین است./927/پ202/ج

ارسال نظرات