استفاده از قدرت عمومی برای مقاصد شخصی نوعی فساد سیاسی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی شب گذشته 28 خرداد ماه در نشست بزم اندیشه که به همّت آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد، به تشریح فساد سیاسی در کشور و آثار آن بر اقتصاد ملی پرداخت.
نماینده مجلس در آغاز سخن خود تأکید کرد: در یک حکومت دینی مانند ایران نباید کار به جایی برسد که امروز در مورد فساد صحبت و برایش چاره جویی کنیم، با این وجود همین که به دنبال راه حل هستیم موجب امدادهای الهی می شود.
وی به بیان اهدافی که یک حکومت باید در جهت تحقق آن ها گام بردارد پرداخت و خاطرنشان کرد: از جمله وظایف و اهدافی که یک حکومت به ویژه حکومت دینی به دنبال آن است می توان به تقویت دین و اخلاق و تبیین ارزش های فرهنگی، تأمین و تحکیم عدالت و آزادی و حفظ استقلال کشور اشاره کرد؛ به عبارتی رسیدن به رستگاری ابدی،صلح و آرامش اهداف نهایی هستند که یک حکومت باید برای تحقق شان تلاش کند.
توکلی با تأکید بر این که در حکومت دینی اداره کشور باید به عهده انسان هایی دین دار و با تقوا باشد، تصریح کرد: امام علی(ع) نامه خود به مالک اشتر را با توصیه به تقوای الهی، اطاعت از خداوند، پیروی از کتاب خدا و واجبات و مستحبات دین آغاز می کنند؛ در واقع با تأکید بر این نکته که آغاز یک حکومت باید بر اساس تقوا صورت گیرد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در نامه امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر، موضوعاتی وجود دارد که صرف عمل کردن به سرفصل های آن انسان را به رستگاری می رساند؛ از جمله این سرفصل ها که می تواند منشاء فساد هم قرار بگیرد نحوه سپردن قدرت به افراد و نحوه برخورد حاکم با افراد و طبقات مختلف جامعه است.
وی به تشریح نکاتی دیگر از نامه امام علی(ع) به مالک پرداخت و ابراز کرد: امام علی(ع) در این نامه توصیه می کنند که یک مدیر و مسؤول در تصمیم گیری ها و موضوعاتی که به خداوند، اسلام و مردم مربوط می شود باید مراقب سه جریان باشد؛ نفس انسان،خویشان و اطرافیان نزدیک به او و افرادی که به هر دلیلی از جمله دلایل و گرایشات سیاسی به آن ها گرایش دارد، سه جریانی هستند که یک مسؤول نباید در تصمیم گیری ها به طرف آن ها متمایل و کشیده شود.
توکلی افزود: طبق کلام امام علی(ع) در این نامه،کسی که گرفتار این سه جریان شود به مردم ظلم کرده است و انسان ظالم، خداوند را به دشمنی می گیرد؛ از این رو به جای مردم، خداوند به دشمنی با او بر می خیزد و نفوذ کلام را از او می گیرد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که چنین شخصی تا زمانی که توبه کند، همواره در حال جنگ و دشمنی با خداوند خواهد بود، گفت: هیچ گناهی به اندازه حکومت کردن مبنی بر ظلم نمی تواند نعمت خداوند را تغییر و مجازات الهی را به خود جلب کند.
وی با بیان این که مقام،قدرت و پست های سیاسی نوعی پست ولایی محسوب می شوند، عنوان کرد: قدرت برای اهدافی خاص به دست مدیران سپرده می شود که این اهداف و حدود اعمال قدرت را قانون و قانون گذار مشخص می کند از این رو مقامی که از قدرت استفاده ای فراتر از این داشته باشد یک مقام و پست غیر ولایی و یک فساد سیاسی است؛در واقع فساد سیاسی زمانی شکل می گیرد که ما از قدرت عمومی برای مقاصد خصوصی استفاده کنیم.
عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار با بیان این که ملاک تصمیم گیری های کشور بر اساس مصالح عمومی است، تصریح کرد: اگر این ملاک تغییر کند، فساد شکل می گیرد و آنگاه منابع کشور در مسیر ناحق صرف می شود، نارضایتی و دلخوری مردم افزایش می یابد، مدت زمان انجام فعالیت های عمرانی و همچنین تعداد فعالیت های نیمه تمام نیز افزایش می یابد.
توکلی با بیان این که اولین اثر فساد سیاسی در یک حکومت از بین بردن شایسته سالاری است،گفت: نقض شایسته سالاری در قالب های مختلفی بروز می کند که می توان به رفیق بازی به معنای واگذاری سمت ها به شکل غیر رقابتی اشاره کرد؛ تبارگرایی و قوم و خویش بازی و همچنین پارتی بازی یا حمایت ویژه به معنای توزیع امکانات به صورت غیر قانونی در جهت جلب آرا نیز دو قالب دیگری هستند که منجر به نقض شایسته سالاری و در نتیجه کاهش بهره وری و تولید می شوند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ویژه خواری و تجارت نفوذ را نیز به عنوان دو قالب دیگر نقض شایسته سالاری برشمرد و خاطرنشان کرد: در ویژه خواری رقابت شرکتی به رقابت در عرصه جلب نظر مقامات تبدیل می شود و در تجارت نفوذ یک دلال به واسطه گری میان جریان نفوذ و شخص سوم (که اغلب دولتمردان هستند) می پردازد.
وی موارد مذکور را جزئی از فساد سیاسی دانست و در تشریح آثار فساد سیاسی در حکومت، گفت: فساد موجب تضعیف مشروعیت حکومت می شود، فساد اعتماد مردم به حکومت و اعتبار حکومت را از بین می برد، انحصارات را تقویت می کند، سرمایه گذاری را کاهش و تجمل گرایی به ویژه در مسئؤولان را افزایش می دهد که این تجمل گرایی موجب می شود مردم حتی اگر فقیر هم نباشند احساس فقر کنند.
توکلی ادامه داد: فساد سبک زندگی را تغییر و مصرف کالاهای لوکس و غیر ضروری را افزایش می دهد؛ در این زمان کالاهای لوکس به کالایی ضروری تبدیل می شوند در نتیجه مواد اولیه بیشتری برای تهیه آن ها صرف می شود و مواد اولیه برای تولید کالاهای ضروری کاهش می یابد که این موضوع قیمیت نهایی کالای اساسی را افزایش و به دنبال آن قدرت خرید مردم را کاهش می دهد؛ از این رو می توان نتیجه گرفت که فساد سیاسی با تأمین عدالت که جزو وظایف اصلی یک حکومت بود در تضاد است.
نماینده مجلس تأکید کرد: فساد سیاسی به آزادی مردم هم ضربه می زند، فساد باعث می شود انگیزه ی مردم در رأی دادن و انگیزه مسؤولان و سیاست مداران در رأی جمع کردن تغییر کند؛ آنگاه در انتخابات نخبه گزینی صورت نمی گیرد و نمایندگان با زد و بندهایی سیاسی انتخابات می شوند. /9312/پ201/ج