۰۵ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۱
کد خبر: ۲۱۰۸۷۷
در دیدار وزیر نیرو مطرح شد؛

تاکید مراجع تقلید و علما بر اصلاح الگوی مصرف و صرفه جویی در منابع

خبرگزاری رسا ـ مراجع تقلید و علما امروز در دیدار وزیر نیرو بر ضرورت صرفه جویی در مصرف آب تأکید کردند.
وزير نيرو وزير نيرو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو روز پنج‌شنبه در سفری یک روزه به شهر مقدس قم آمد و با مراجع تقلید و علما دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

وی در نخستین دیدار خود با حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده حضرت آیت‌الله سیستانی دیدار کرد.

 

در این دیدار وزیر نیرو با بیان این‌که در نیمی از دشت‌های کشور شرایط بحرانی وجود دارد، بر ضرورت صرفه جویی در مصرف آب تأکید کرد.

 

وزیر نیرو در ادامه به دیدار حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی رفت،‌ این مرجع تقلید در این دیدار با بیان این‌که در این وضعیت خطرناک باید از اسراف دوری کنیم، گفت: شکر نعمت آب این است که از آن استفاده‌ صد در صد صحیح و علمی کنیم، متاسفانه در سال‌های گذشته بعضی از برنامه‌های غلط باعث شده است که این نعمت خدادادی کم شود و ما الان در مملکتمان مبتلا به کمبود آب هستیم.

 

این مرجع تقلید همچنین تأکید کرد: وزارت نیرو هم باید توجه داشته باشد که به فقرا و محرومین و ضعیفان اجحاف و ظلم نشود و آنها را مورد ترحم قرار دهد.

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در دیدار وزیر نیرو، اسراف در مصرف آب را حرام دانست و ابراز کرد: اسراف در مسأله آب و برق حرام است و باید مردم نسبت به این مسائل و صرفه جویی در آن توجه لازم را داشته باشند.

 

این مرجع تقلید همچنین با اشاره به این‌که خشکسالی‌های اخیر باید در کشور اطلاع رسانی شود و به مردم آگاهی های لازم در این زمینه داده شود،‌ افزود: کسانی که در مصرف آب و برق اسراف می‌کنند باید در روز قیامت پاسخگو باشند.

 

وزیر نیرو در ادامه با حضور در حرم کریمه اهل بیت با حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) دیدار کرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی در این دیدار صرفه جویی را در هر شرایطی لازم و ضروری دانست و اظهار کرد: مراجع نیز درباره صرفه جویی و عدم اسراف نظرات خود را به صراحت بیان کرده‌اند.

 

وی همچنین با بیان این‌که نباید بدهی های ارگان های مختلف در حوزه آب و برق فزایش پیدا کند، گفت: این موضوع با عدالت سازگار نیست و نمی شود که مردم عادی هر ماه پول خود را در زمان مشخص پرداخت کنند و برخی از ارگان ها این گونه نباشند.

 

نخستین دیدار وزیر نیرو در بعد از ظهر با آیت‌الله یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صورت گرفت.

 

آیت‌الله یزدی در این دیدار بر ضرورت اصلاح الگوی مصرف در کشور تأکید کرد و گفت: برای اصلاح الگوی مصرف آب و منابع دیگر نیازمند اقدامات فرهنگی هستیم.

 

وی همچنین از مبلغان و رسانه‌ها درخواست کرد با استفاده از ظرفیت ماه مبارک رمضان در زمینه فرهنگ سازی اطلاح الگوی مصرف توصیه‌های لازم را به مردم ارائه کنند.

 

آیت‌الله شاهرودی نایب رییس مجلس خبرگان رهبری نیز در دیدار وزیر نیرو، بر ضرورت مطالعات عمیق و دقیق آبرسانی برای حل مشکلات آب در کشور تأکید کرد.

 

آخرین دیدار وزیر نیرو با حضرت آیت‌الله سبحانی بود، این مرجع تقلید در این دیدار با تأکید بر این‌که صرفه جویی باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود، گفت:‌ یکی از راه‌های جلوگیری از مصرف زیاد این است که حرمت اسراف برای مردم تبیین شود.

 

وی همچنین اسراف در مصرف آب را کاری حرام دانست و ابراز کرد: در زمینه درست مصرف کردن باید اطلاع رسانی صحیح صورت گیرد تا مردم دچار اسراف نشوند./927/پ202/ج

ارسال نظرات