۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۲۱۱۶۰۷
امام جمعه قم:

ایجاد اختلاف در جامعه گناهی بزرگ است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی تاکید کرد: سخن چینی صفا و صمیمیت را در جامعه از بین می‌برد، اگر این صفا و صمیمیت نباشد وحدت و برادری نیز وجود نخواهد داشت، این هنر نیست که رابطه میان افراد را خراب کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمين سعيدي حجت الاسلام و المسلمين سعيدي امام جمعه قم و توليت آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه (س)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی، امام جمعه قم همزمان با چهارمین روز از ماه مبارک رمضان در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(ع) به شرح حدیث هدایا پرداخت و گفت: هدیه قبر چهار مورد است که باید آن را برای سفر آخرت آماده کرد.

وی ادامه داد: یکی از هدایای قبر پرهیز انسان از سخن چینی و دو بهم زنی است، پیامبر(ص) می‌فرمایند «سخن چینی سبب عذاب قبر می‌شود»، کسی که در دنیا سخن چینی و دو بهم‌ زنی ‌کند آثار آن را در قبر دیده و عذاب می‌شود.

تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) با بیان این‌که قبر بر خلاف ظاهری خاموش، ساکت و سرد دارای شعور و حرکت است، بیان داشت: قبر احساس، درک و شعور دارد که متناسب افرادی که در آن قرار داده می‌شوند واکنش نشان می‌دهد و انسان پس از مرگ این حقیقت را متوجه می‌شود.

وی افزود: اگر فرد مؤمن باشد قبر برای او وسیع شده و از او استقبال می‌کند، ولی اگر بدکار باشد برای او تنگ و فشرده می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی تصریح کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند «قبر هر روز حرف می‌زند و می‌گوید من خانه تنهایی، وحشت و یا باغی از باغ‌های بهشت و یا حفره‌ای برای آتش جهنم هستم».

امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنانش در تعریف مفهوم فرد سخن چین، گفت: سخن چین کسی است که سخن‌ مردم را میان یک‌دیگر منتقل می‌کند، یعنی سخن یک فرد را به دیگری و سخن او را به این شخص منتقل می‌کند، در حالی که افراد رضایت بیان سخنانشان در نزد دیگران را ندارند.

وی تصریح کرد: خدا میان مسلمانان برادری و وحدت قرار داده و کسانی که وحدت جامعه را از بین می‌برند مرتکب گناه بزرگی می‌شوند، در قرآن کریم نیز خدا افراد را از کارهای که به وحدت جامعه آسیب می‌رساند پرهیز داده است.

تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) با تأکید بر این‌که عملکرد سخن چین به سبب مخالف آن با وحدت مورد تأیید نیست، بیان داشت: سخن‌چینی سبب پرده‌دری،‌ ایجاد کینه، دشمنی و فاش شدن اسرار مردم می‌شود.

وی یادآور شد: سخن چینی صفا و صمیمیت را در جامعه از بین می‌برد، اگر این صفا و صمیمیت نباشد وحدت و برادری نیز وجود نخواهد داشت، این هنر نیست که رابطه میان افراد را خراب کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی با اشاره به رفتار و سخن برخی که میان افراد نزاع ایجاد می‌کند، تأکید کرد: این هنر نیست که مسؤولان نظام را پیش مردم خراب کنیم، چنانچه انسان‌های مومن، با لیاقت و با تقوا دیدند عده‌ای به بهانه‌های مختلف آبروی آنها را می‌ریزند، به صحنه نمی‌آیند و کسانی در صحنه مسؤولیت می‌پذیرند که به هیچ چیزی اعتقاد ندارند.

وی افزود: انسان سخن چین تخم فتنه را می‌پراکند، قرآن می‌فرماید «فتنه‌گری از کشتن بدتر است»، امام صادق(ع) نیز می‌فرمایند «سخن چین‌ها شقی‌ترین انسان روی زمین بوده و از جادوگرها بدتر هستند».

امام جمعه قم فروپاشی بنیان خانواده و خون ریزی را از جمله آثار سخن‌چینی دانست و گفت: سخن چینی تنها به معنای بیان سخن دروغ نبوده و شامل سخن راست هم می‌شود، فرد نباید هر سخن راستی را هر جا بگوید.

وی ادامه داد: سخن چینی خیر خواهی، امر به معروف و نهی از منکر به شمار نمی‌آید، چرا که آمر به معروف و ناهی از منکر باید به خود فرد تذکر دهد نه این‌ که کار او را به دیگران خبر دهد، امام علی(ع) می‌فرمایند «از سخن چینی بپرهیزد چرا که سبب کینه می‌شود».

تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) با اشاره به آیات قرآن کریم پیروی نکردن از سخن چین را وظیفه افراد خواند و اظهار داشت: نباید سخنان سخن چین را تأیید و استقبال کرد.

وی تصریح کرد: راه رهایی از سخن چینی نیز این است که فرد به ضرر، خسارت‌ و عاقبت این خصلت زشت توجه کند، امیرمؤمنان(ع) می‌فرمایند «بدترین انسان‌ها کسانی هستند که به سبب سخن چینی میان مردم دعوا راه می‌اندازند و احسان آن‌ها را فراموش می‌کنند».

امام جمعه قم در پایان تأکید کرد: بهشت برای سخن چین حرام شده است؛ البته سخن چینی تنها بیان سخن با زبان نیست بلکه گاهی با نوشتن صورت می‌گیرد، انسان سخن چین موجب قحطی و خشکسالی می‌شود که مردم از این پیامدها غافل هستند./993/پ202/ج

 

ارسال نظرات