۱۲ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۱
کد خبر: ۲۱۱۸۲۴

چند خبر کوتاه از اداره کل اوقاف و امور خیریه همدان

خبرگزاری رسا ـ مسؤول روابط عمومی اوقاف همدان،‌ با بیان این‌که برگزاری مسابقه وقف و مردم در سال جاری در هشت شماره انجام می‌شود، گفت:‌ از دوازدهم تیرماه هر ماه، یک سؤال تصویری را برای مسابقه طراحی کرده و از طریق روزنامه ها و نشریات محلی، صداو سیما، سایت‌ها و بنرهای تبلیغاتی اطلاع رسانی می‌شود.
سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان حمیدرضا نوروزی، مسؤول روابط عمومی اوقاف استان با اشاره به استقبال خوب مردم استان از مسابقه وقف و مردم در طی چهار سال گذشته، اظهار داشت: در این دوره که پنجمین دوره مسابقه وقف و مردم است با موضوع و رویکرد تبلیغ و ترویج فرهنگ غنی وقف و وقف در راستای نیازهای روز جامعه است، سعی می شود تا مردم استان بیشتر با فواید وقف آشنا و از نیازهای روز جامعه در حوزه وقف با خبر شوند.

 

نوروزی با بیان این‌که در هر ماه یک مسابقه برگزار خواهد شد افزود: رویکرد این دوره آشنایی مردم با خدمات و منافع وقف و نیز ایجاد وقف های جدید در راستای نیازمندی های امروز جامعه اسلامی مان است.

 

وی با بیان این‌که برگزاری مسابقه وقف و مردم در سال جاری در هشت شماره انجام می‌شود، عنوان داشت:‌ از دوازدهم تیرماه  هر ماه، یک سؤال تصویری را برای مسابقه طراحی کرده و از طریق روزنامه ها و نشریات محلی، صداو سیما، سایت‌ها و بنرهای تبلیغاتی به اطلاع هم استانی های می رسد.

 

مسؤول روابط عمومی اوقاف همدان گفت: هدف اصلی ما در برگزاری مسابقه وقف و مردم، ارتباط محکم با مخاطبان است.

 

صد در صد اسناد وقفی استان همدان بازخوانی و بازنویسی شده است

 

حجت الاسلام رضا حاجی زین العابدینی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان اظهار داشت: صد در صد اسناد وقفی استان همدان بازخوانی و بازنویسی شده است.

 

وی با اشاره به اجرای طرح بازخوانی اسناد وقف در کشور گفت: در استان همدان به عنوان اولین استان از استان های گروه دوم همه اسناد وقف بازخوانی و بازنویسی شده و نیات واقفین احصاء و ثبت شده است.

 

وی با اشاره به این‌که 2 هزار و ششصد موقوفه انتفاعی ، منفعتی در استان وجود دارد افزود: نیات واقفین استان به صورت کلی به 3 گروه اجتماعی ، مذهبی و خیریه تقسیم می شوند که بیشترین نیات مذهبی است.

 

 حجت الاسلام حاجی زین العابدینی به ایجاد دفتر مشاوره وقف در ادارات اشاره کرد و افزود: در این دفاتر مشاوره لازم به واقفین داده می شود تا آنها موقوفات جدید را با توجه به نیازهای روز جامعه مانند ازدواج، مسکن جوانان، خوابگاه های دانشجویی، کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان و ... وقف کنند.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان این‌که تاکنون 700 نوع تنوع نیت در کشور به ثبت رسیده است، گفت: موقوفات مرحوم سیف الدوله ملایر دارای نیاتی چون علمی ، آموزشی و درمانی است.

 

حجت الاسلام حاجی زین العابدینی از انتشار اوراق وقفی به عنوان وقف دسته جمعی کشور خبر داد و افزود: در سال 92 دو استان تهران و فارس به عنوان پایلوت برای احداث 2 بیمارستان ویژه بیماران سرطانی انتخاب شدند که پروژه های مورد نظر در حال اتمام است.

 

وی افزود: طرح احداث بیمارستان یا کلینیک تخصصی در ملایر با توجه به نیات واقف خیراندیش مرحوم سیف الدوله و همچنین اجرای پروژه صنعتی در استان به سازمان اوقاف و امور خیریه ارائه شده است تا با انتشار اوراق وقفی که توسط بانک ملت به مردم اعطا می شود، اجرا گردد.

 

حجت الاسلام زین العابدینی در پاسخ به سوالی که برنامه اداره اوقاف برای سوق دادن درآمدهای وقفی به سمت ایجاد اشتغال جوانان چیست، گفت: یکی از برنامه ها تاسیس بزرگترین مجتمع تجاری در مسکن مهر ملایر است که در ایجاد اشتغال مستقیم موثر خواهد بود. همچنان که پروژه استخر سیفیه ملایر 38 شغل ایجاد نموده است.

 

وی افزود: در آینده به بخش صنعت هم ورود پیدا خواهیم کرد تا بتوانیم در ایجاد اشتغال نقش موقوفات را بهتر ترسیم نماییم.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان در بخشی از این گفت‌وگو در باره فعالیت های فرهنگی گفت: بقاع متبرکه باید به عنوان قطب فرهنگی مطرح شوند لذا اوقاف و امور خیریه بیشتر برنامه های فرهنگی خود را در بقاع متبرکه اجرا می کند.

 

وی با اشاره به برنامه های فرهنگی اوقاف و امور خیریه در طول سال افزود: طرح آرامش بهاری ویژه تعطیلات نوروزی برای آشنایی مسافرین نوروزی با بقاع متبرکه اجرا می گردد و طرح های ضیافت الهی ویژه ماه مبارک رمضان، نشاط معنوی ویژه غنی سازی اوقات فراغت جوانان ، طرح تربیت حافظان قرآن کریم از جمله طرح های فرهنگی است که در بقاع متبرکه و امامزادگان اجرا می گردد و در کنار آن خیمه های معرفت برای پاسخگویی به شبهات دینی و مذهبی برپاست.

 

حجت‌الاسلام حاجی زین العابدینی سوگواره یاس نبوی ویژه برنامه ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا(س)، بصیرت عاشورایی ، مهر تندرستی و مهر تحصیلی را از دیگر برنامه های اوقاف و امور خیریه برشمرد و افزود: در طرح مهر تحصیلی با آموزش و پرورش، حوزه های علمیه و دانشگاه ها جهت پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان، طلاب و دانشجویان مستعد و کم بضاعت تفاهم نامه امضا شده که در سال گذشته برای 1416 فرزند یتیم در ملایر لوازم التحریر تهیه شده است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان همچنین به طرح پیوند آسمانی جهت ترویج ازدواج آسان اشاره کرد و گفت: در این طرح نیز استان همدان در کشور رتبه برتر را کسب نمود.

 

وی همچنین به برگزاری 12 محفل انس با قرآن در استان اشاره کرد و گفت محافل انس با قرآن با حضور قاری مصری از 16 تا 19 رمضان در شهرستان های استان برگزار می گردد.

 

وی در پایان به مطالبات اوقاف و امور خیریه از شخصیت های حقوقی و حقیقی اشاره کرد و افزود: خوشبختانه روابط مردم با اطلاع رسانی های صورت گرفته در پرداخت اجارات موقوفات بهبود یافته و از ادارت نیز انتظار داریم مطالبات معوقه موقوفات را در دیون خود ثبت کنند تا اعتبارات آن از وزارت خانه ها تخصیص یابد.

 

حقوق بشر آمریکایی فاجعه حمله به هواپیمای ایران را به وجود آورد

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان در ادامه اظهار داشت: حقوق بشر آمریکایی باعث بوجود آوردن فاجعه حمله به هواپیمای مسافربری ایران در سال 67 شد.

 

وی افزود: این فاجعه نشان داد که ادعای حقوق بشر آمریکایی پوچ و بی معنی بوده و سردمداران شیطان بزرگ جز به منافع خویش به چیز دیگری مانند حقوق بشر فکر نمی کنند.

 

حجت‌الاسلام حاجی زین‌العابدینی اظهار داشت: حمله به هواپیمای مسافربری ایران جنایتی ضد انسانی بود که هرگز از صفحات تاریخ و ذهن ملت ما محو نخواهد شد و متاسفانه با گذشت سال ها پیگیری ایران در مجامع بین المللی دولتمردان آمریکا پاسخی در این مورد نداشته و بلکه از فرمانده ناو حمله کننده نیز تقدیر نموده اند.

 

ثبت 80 موقوفه در نهاوند

 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نهاوند با بیان این‌که مبحث وقف و جایگاه آن در جامعه اسلامی بسیار مهم و با ارزش است، گفت: کمک به فرهنگ سازی وقف باعث رونق اقتصادی و فرهنگی نهاوند می شود.

 

وی افزود: باید فرهنگ و ارزش وقف را به طور کامل شناخت زیرا گسترش و ترویج این فرهنگ آثار اجتماعی بسیار مطلوبی به همراه دارد.

 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نهاوند عنوان کرد: شهرستان نهاوند در حال حاضر دارای 80 موقوفه و 400 رقبه است که واقفان موقوفات را با نیاتی چون روضه خوانی و آموزشی، کمک هزینه جهیزیه، مسکن، اشتغال جوانان و مراکز خدماتی و بهداشتی و دیگر نیازهای ضروری مردم وقف کرده اند.

 

حجت‌الاسلام خزایی اظهار داشت: محرومیت ‌زدایی، توسعه جامعه و ایجاد عدالت اجتماعی از برکات وقف است اما با توجه به اینکه نیات موقوفات ایجاد شده، بیشتر در رابطه با محافل عزاداری برای امام حسین(ع) و نیز ایتام، در راه‌ ماندگان، نیازمندان و فقرا است می‌توان در این زمینه توجه بیشتری را معطوف کرد.

 

وی افزود: به دنبال انجام هر عمل وقف، آثار اجتماعی بسیار گرانقدری نصیب جامعه می شود چرا که وقف عمل خیرخواهانه و انسان دوستانه ای است و در نتیجه از خودگذشتگی انسان و دیگر خواهی در او ایجاد می شود.

 

حجت الاسلام خزایی بیان داشت: تبیین جایگاه وقف و فرهنگ‌سازی در این زمینه امری بسیار مهم و با ارزش است که در راه ترویج فرهنگ اسلامی و قرآنی بسیار موثر خواهد بود.

 

وی ادامه داد: ترغیب مردم خیر و نیکوکار به ایجاد وقف‌های جدید همسو با نیازمندی‌های روز جامعه و نیز ایجاد وقف مشارکتی مهمترین برنامه اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نهاوند در سال جاری است.

 

وی در پایان از پیشنهاد و درخواست اداره اوقاف این شهرستان برای ایجاد یک شعبه تخصصی به منظور رسیدگی به پرونده‌های موقوفات خبر داد و افزود: این پیشنهاد در جلسه با رئیس دادگستری شهرستان نهاوند مطرح و مورد بررسی قرار گرفته است./993/پ203/ب4

ارسال نظرات