اخلاق مهم ترین عامل گسترش اسلام است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام سیدابوالحسن فاطمی، مدیر حوزه علمیه شهرکرد، پیش از ظهر امروز در نشست «اخلاق در زندگی» ویژه طلاب شرکت کننده در طرح ضیافت اندیشه حوزه های علمیه این استان به میزبانی حوزه علمیه امامیه شهرکرد، گفت: ماه مبارک رمضان، فرصتی مناسب برای اندیشیدن و تفکر کردن است.
وی با بیان این که در جامعه امروز از برخی مفاهیم دینی برداشت صحیحی صورت نگرفته است، گفت: دین را میتوان به سه بخش اخلاق، اعتقادات و احکام تقسیم کرد که امروز بیشتر مردم با بخش احکام دین در ارتباط هستند؛ بنابراین این نگاه خشک به دین، بسیاری از افراد را از دین گریزان میکند.
حجتالاسلام فاطمی، اصلیترین و عمدهترین بخش دین را «اخلاق» دانست و افزود: در جامعه ما به مسائل فقهی بیشتر از مسائل اخلاقی توجه میشود، حتی در آموزشهایی که به کودکان ما ارائه میشود، مباحث فقهی را عظیمتر از مفاهیم اخلاقی بیان میکنیم؛ بنابراین توجه صرف به این مباحث در مخاطب مقداری دلزدگی ایجاد میکند.
مدیر حوزه علمیه شهرکرد گفت: وقتی نخستین ارتباطی که با مسائل دینی برقرار میشود بایدها و نبایدها باشد، انسان بر اساس طبیعت خود در مقابل آن ها جبهه میگیرد؛ فراموش نکنیم عمدهترین عاملی که سبب گسترش اسلام شد همین اخلاق بود که در آیه 159 سوره آلعمران خداوند خطاب به پیامبر(ص) میفرماید: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ؛ پس به [برکت] رحمت الهى با آنان نرمخو [و پرمهر] شدى و اگر تندخو و سختدل بودى قطعاً از پیرامون تو پراکنده مىشدند پس از آنان درگذر و برایشان آمرزش بخواه و در کار[ها] با آنان مشورت کن و چون تصمیم گرفتى بر خدا توکل کن زیرا خداوند توکلکنندگان را دوست مىدارد«.
این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که در تبلیغ دین، توجه به اخلاق نکته مهمی است که باید بهویژه در ماه مبارک رمضان به آن توجه کنیم، گفت: در جامعه ما تا حدی اخلاق مغفول واقع شده و باید این رویکرد را برای تعالی دین تغییر داد.
وی در ادامه به موضوع رشد معرفت دینی اشاره و بیان داشت: برخی همان اعتقادات دینی دوران کودکی خود را تا دوره بزرگسالی توسعه ندادهاند، به اصطلاح جامه دینی خود را نو نکردهاند و معرفت دینی آن ها در همان دوره کودکی مانده است؛ بنابراین یک دیندار واقعی کسی است که افزون بر آگاهی و عمل به مسائل فقهی و احکام به اخلاق و اعتقادات نیز توجه دارد و جهت ارتقای همه جوانب دینی خود اهتمام میورزد.
حجتالاسلام فاطمی با بیان این که دیندار واقعی رویکردی متعادل نسبت به احکام، اخلاق و اعتقادات دارد، گفت: اگر هر کدام از این بخشهای عمده دین کمتر از دیگری رشد کنند، میتوان گفت، دینداری ما دینداری کاملی نیست.
این کارشناس دینی تأکید کرد: معرفت دینی ما باید به مرور زمان رشد کند، همانطوری که بزرگ میشویم، از جامه بزرگتر استفاده میکنیم، دینداری و معرفت دینی ما هم باید توسعه پیدا کند؛ بهعنوان نمونه اگر انسانی 50 سال رشد کند اما عقل او در همان دوران کودکی باقی بماند به یقین این فرد، انسان متعادلی نیست.
این مدرس حوزه علمیه افزود: همینطور اگر انسانی از لحاظ جسمی و عقلی رشد کند اما معرفت دینی او همان دانستههای کودکی باشد باز هم نمیتوانیم بگوییم این انسان یک دیندار واقعی است و خداوند بر اساس عقلانیت انسان به او ثواب میدهد؛ اگر روزها و شبها را عبادت کنیم اما معرفت دینی ما ضعیف باشد باز هم یک دیندار متعادل و واقعی نیستیم.
مدیر حوزه علمیه شهرکرد با بیان این که باید نگاه خودمان را نسبت به برخی از مفاهیم دینی اصلاح کنیم، گفت: در مورد موضوعات گوناگونی از قبیل توکل، زهد، ریا و عجب در عصر حاضر باید بازبینی داشته باشیم؛ به عنوان تعریف «زهد» در کتابهای اخلاقی صد سال پیش نسبت به امروز همخوانی چندانی ندارد.
این مقام مسؤول با اشاره به جمله معروف سیدجمالالدین اسدآبادی مبنی بر این که «به غرب رفتم، اسلام را دیدم اما مسلمان ندیدم؛ برگشتم به شرق مسلمان دیدم اما اسلام ندیدم»، تصریح کرد: ما مسلمانان باید در راه شناخت صحیح مفاهیم اسلامی و عمل به آن ها بیشتر تلاش کنیم و نقایص معرفت دینی خود را اصلاح کنیم.
این کارشناس دینی با بیان این که باید مفاهیم را از مصادیق جدا کرد، گفت: نگاهی که در عصر حاضر به دین داریم، آن نگاه مطلوب نیست، برخی کتب اخلاقی ما رویکردی بیروح و خشک دارند که باید این نگاه به دین تغییر کند؛ ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای اندیشیدن به دینداری خودمان است، کسی که میخواهد یک دیندار واقعی باشد باید معرفت دینی خودش را بالا ببرد./9457/پ202/ب2