۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۲۱۳۰۷۸
آیت‌الله غروی:

آیت‌الله محمدی گیلانی در حوزه می ماند در زمره مراجع محسوب می شد

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که مرحوم آیت‌الله محمدی گیلانی خود را وقف انقلاب، نظام و رهبری کرد، گفت: ایشان زمینه‌های بسیار خوبی در حوزه داشت، به گونه‌ای که اگر در حوزه می‌ماند اکنون از مراجع محسوب می‌شد؛ با این وجود تشخیص داد که باید به انقلاب و نظام کمک کند.
حجت الاسلام سيدمحمد غروي عضو جامعه مدرسين

آیت‌الله سید محمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به بررسی شخصیت علمی، انقلابی و اخلاقی مرحوم آیت‌الله محمدی گیلانی پرداخت و گفت: ایشان قبل از انقلاب از اساتید فقه، اصول و فلسفه حوزه علمیه قم بود.

وی ادامه داد: البته پس از پیروزی انقلاب اسلامی مقداری از تدریس‌های خود را در تهران ادامه می‌داد؛ ایشان از بزرگان همانند مرحوم آیت‌الله بروجردی، امام راحل و علامه طباطبایی استفاده‌های فراوانی در زمینه‌های فقه، اصول، فلسفه و تفسیر داشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که مرحوم آیت‌الله محمدی گیلانی از جایگاه علمی بالایی برخوردار بود، اظهار داشت: بنده سال 48 برای ادامه تحصیل به قم آمدم در خدمت ایشان شرح منظومه سبزواری را خواندم.

وی یادآور شد: مرحوم آیت‌الله محمدی گیلانی دارای شاگردان زیادی بوده و به تدریس کفایه، اسفار و درس‌های خارج در قم می‌پرداخت.

آیت‌الله غروی تصریح کرد: همچنین در آن زمان مجموعی از مباحثه کمپانی را با آیات مصباح یزدی، یزدی، مظاهری و دیگر علما داشت و این بزرگواران چندین سال در مسجد آبشار مباحثه می کردند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان داشت: مرحوم آیت‌الله محمدی گیلانی از اساتید مبرز و معتبر حوزه در فقه، اصول و مدرس رسمی فلسفه و در این زمینه‌ها از تبحر ویژه‌ای برخوردار بود، همچنین کتاب و نوشته‌های مختلفی در این باره دارد؛ ایشان بسیار خوب مباحث فلسفی و دیدگاه‌های مرحوم آخوند و ملاصدرا را تبیین می‌کرد و درس پر جاذبه‌‌ای داشت.

وی افزود: البته پس از پیروزی انقلاب اسلامی فرصت لازم برای مرحوم محمدی گیلانی پدید نیامد تا بتواند به صورت وسیع از اندوخته و تجارب علمی خود در حد مورد انتظار استفاده کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره نقش مرحوم آیت‌الله محمدی گیلانی پس از انقلاب اسلامی بیان داشت: ایشان از زمان شروع نهضت تا پیروزی انقلاب همواره یار امام بوده و امضای ایشان هم ردیف امضای سایر اعضای جامعه مدرسین بود.

وی یادآور شد: مرحوم آیت‌الله محمدی گیلانی از افراد همراه امام خمینی(ره) بوده و از مشی ایشان حمایت و دفاع می‌کرد؛ همچنین مورد توجه ویژه‌ای امام امت بود، ایشان از معدود افرادی بود که امام راحل نسبت به او شناخت داشته و حساب ویژه‌ای باز می‌کردند.

آیت‌الله غروی با تأکید بر این‌که مرحوم آیت‌الله گیلانی بعد از پیروزی انقلاب نیز به صورت کامل در خدمت نظام و انقلاب بود، اظهار داشت: به نظر بنده ایشان زمینه‌های بسیار خوبی در حوزه داشت، به گونه‌ای که اگر در حوزه می‌ماند اکنون از مراجع محسوب می‌شد؛ با این وجود تشخیص داد که باید به انقلاب و نظام کمک کند، از این‌رو در سنگرهای مختلف همانند مجلس خبرگان و دستگاه‌ قضایی سمت‌های مختلفی داشت.

وی یادآورشد: درگذشت آیت الله محمدی گیلانی ثلمه‌ و رخنه‌ای در اسلام و روحانیت بود و امیدواریم خدا این رخنه را پر کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که مرحوم آیت‌الله محمدی گیلانی خود را وقف انقلاب، نظام و رهبری کرد، بیان داشت: ایشان از نظر اخلاق، ادب، علم، بردباری و آرامش باطنی زبانزد بود.

وی در پایان گفت: مرحوم آیت‌الله محمدی گیلانی فردی متدین و با تقوا بود که نسبت به اسلام و مسائل فقهی با کسی مماشات نداشت./993/ت302/ج

 

ارسال نظرات