۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۲۱۳۴۲۹
کارشناس دینی مطرح کرد؛

اهمیت مکان راز و نیاز در احیای شب قدر

خبرگزاری رسا ـ مدیر اداره قرآن و حدیث آموزش عالی فقه در ارتباط با شهادت امام علی(ع) در شب قدر تصریح کرد: مصادف شدن شهادت امام(ع) با شب قدر ارزش این شب را دو چندان می‏کند و عزاداری در این شب برای مولای متقیان خود از عبادت‏های ارزشمند و سفارش شده است.
شب قدر کيمياترين دقايق
حجت‏الاسلام حسن اصل نژاد، مدیر اداره قرآن و حدیث آموزش عالی فقه در گفت‏و‌گو با خبرگزاری رسا در تبیین اهمیت شب‏های قدر گفت: شب قدر شبی است که قرآن در آن یکباره بر قلب نازنین پیامبر(ص) نازل شده است و در این شب ملائکه بر انسان و دنیا نازل می‏شوند و مقدرات هر کسی را به دست امام زمان(ع) عرضه می‏دارند.
 
وی در ادامه افزود: شب قدر به اندازه ای ارزش دارد که بهترین بندگان خدا مانند حضرت فاطمه(س) با تهیه اندکی غذا فرزندان عزیزش را به بیداری و شب زنده داری در این شب وادار می‏کرد.
 
حجت‏الاسلام اصل نژاد درباره چگونگی نام‏گذاری شب قدر ابراز داشت: وجه نام‏گذاری این شب به قدر بدین سبب است که مقدرات هر فرد در این شب نوشته می‏شود و سرنوشت یک‏ساله بشر در این شب رقم می‏خورد.
 
مدیر اداره قرآن و حدیث آموزش عالی فقه در ارتباط با شهادت امام علی(ع) در شب قدر تصریح کرد: مصادف شدن شهادت امام(ع) با شب قدر ارزش این شب را دو چندان می‏کند و عزاداری در این شب برای مولای متقیان خود از عبادت‏های ارزشمند و سفارش شده است.
 
وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در منقبت امام علی(ع) ابراز داشت: روزی پیامبر اکرم(ص) به سلمان فارسی فرمود اگر آنچه را که درباره شخصیت علی می‏دانستم را بیان می‏کردم همه کافر می‏شدید. ایشان بارها امام علی(ع) را با واژه‏ها و کلمات بسیار پر مغزی معرفی فرموده که درک آن برای بشر بسیار مشکل است، واژه‏هایی همچون «قسیم النار و الجنه» و «علی مع الحق» دلالت بر جایگاه ارزشمند امیرمؤمنان دارد.
 
این استاد حوزه درباره فلسفه مشخص نبودن شب قدر گفت: وقتی در روایات و احادیث ائمه اطهار(ع) دقت می‏کنیم و مفاهیم آن‏ها را با یکدیگر تطبیق می‎‏دهیم احتمال این‏که شب قدر شب بیست ‏و سوم ماه مبارک رمضان باشد بیشتر می‏شود؛ اما بی شک خداوند اثر شب قدر را در شب نوزدهم و بیست‏ و یکم را هم قرار می‏دهد، بنابراین نباید از این شب‏ها غفلت کرد.
 
وی در پایان درباره اهمیت انتخاب مکان برای راز و نیاز بیان داشت: بهترین مکان برای شب زنده داری در شب قدر جایی است که انسان خداوند را در آنجا بهتر احساس کند، ولی در روایات، مساجد و زیارتگاه‏ها بیشتر مورد تأکید واقع شده است و حرم حضرت فاطمه معصومه(س) در قم از بهترین مکان‏ها برای دعا و استغفار است./ 1329/ت302/س
ارسال نظرات