۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۲۱۴۶۸۸
کارشناس و مبلغ حوزوی:

مهم‌ترین اثر شکرگزاری از نعمت‌های الهی دست یافتن به لذت پایدار است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و مبلغ حوزوی با اشاره به برکات و اثرات حمد و شکر گفت: اثر حمد و شکر این است که قلب و دل انسان خوش می‌شود و از زندگی و تمام عالم لذت تام و تمام را می‌برد.
مهم‌ترین اثر شکرگزاری از نعمت‌های الهی دست یافتن به لذت پایدار است
به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام حسن صدیقین، کارشناس و مبلغ حوزوی، پس از نماز ظهر و عصر در سلسله جلسات خود به مناسبت ماه مبارک رمضان با اشاره به این فراز از دعای ابوحمزه ثمالی که «یا غفار بنورک اهتدینا و بفضلک استغنینا و بنعمتک أصبحنا و أمسینا» گفت: باید به دنبال سلامت فکری، معنوی و روحی باشیم و از تمام نعمت‌های الهی سپاسگزاری کنیم.
 
 
وی به نخستین مرحله شکرگزاری انسان از نعمت‌های الهی اشاره کرد و گفت: نخستین مرحله این است که انسان بداند، نعمت الهی واقعا نعمت است، اما متأسفانه ما توجه به این‌که آنچه در دستان ما است و آن چه نعمت است، نداریم.
 
 
کارشناس و مبلغ حوزوی به نمونه‌ای از نعمت‌های الهی اشاره کرد و گفت: توجه کنیم که خلقت نیز نعمت است، افرادی هستند که اصلا خلقتشان را نعمت نمی‌دانند و می‌گویند ای کاش اصلا به دنیا نیامده بودیم و اصلا خدا ما را در این عالم هستی به وجود نمی‌آورد، این مهم است که ما هستی‌مان را رحمت بدانیم.
 
 
وی در تبیین دومین مرحله از شکرگزاری نعمت‌های الهی ادامه داد: نکته بعد این است که قدر نعمت‌هایی را که شناختیم، بدانیم، قدر و منزلت هستی خود که نعمتی از نعمت‌های الهی است را بدانیم، اگر قدر نعمت‌های الهی را دانستیم دومین مرحله شکرگزاری را به جا آورده‌ایم.
 
 
حجت‌الاسلام صدیقین ادامه داد: سومین مرحله از شکرگزاری نعمت‌های الهی سپاس‌گزاری انسان از تمام رحمت‌ها و مواهبی است که خداوند متعال به انسان بخشیده است، اثر حمد و شکر این است که قلب و دل انسان خوش می‌شود و از زندگی و تمام عالم لذت تام و تمام را می‌برد.
 
 
وی بیان کرد: اثر شکرگزاری از نعمت‌های الهی بر انسان این است که محدودیتی برای انسان در عالم واقع نمی‌شود، همین زندگی و همین محدودیت‌هایی را که در زندگی می‌بیند، رحمت به حساب می‌آورد و قلب و دل خود را خوش می‌کند و از زندگی لذت می‌برد.
 
 
کارشناس و مبلغ حوزوی با بیان این‌ حدیث از پیامبر(ص) که «من لم یبدأ بحمد الله فهو أبتر» ابراز کرد: پیامبر(ص) در این حدیث می‌فرمایند اگر آغاز کارها با شکر و حمد ذات پاک خداوند نباشد، کارهای انسان ناقص و ابتر و بدون دنباله می‌ماند و گرهی در کار می‌افتد.
 
 
وی به برخی از نعمت‌های الهی اشاره کرد و افزود: باور به خداوند نعمت است، وجود چهارده معصوم(ع) نعمت است، وقتی نماز می‌خوانیم دلمان شاد شود، زیرا نماز خود نوعی از نعمت‌های الهی است اما متأسفانه برخی هنگام نماز تازه به یاد بدهکاری‌ها و گرفتاری‌های خود می‌افتند.
 
 
حجت‌الاسلام صدیقین ادامه داد: طهارت یافتن و پاک شدن انسان نوعی نعمت است، وضو، غسل و تیمم نیز برای انسان نعمت است، هستی انسان یک نعمت است، نباید به خدای متعال بی‌اعتماد شویم، بلکه از خداوند سلامت فکری، سلامت خلقی، اخروی و دنیوی بخواهیم./914/پ202/ب4
ارسال نظرات