۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۲۱۵۴۱۹
مدیر گروه آموزشی علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم بیان کرد؛

کتاب سال حوزه، یکی از عوامل تاثیرگذار در پیشرفت پژوهش های دینی

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مؤدب گفت: پژوهش های دینی در دهه اخیر به مراتب بهتر از گذشته است و شاید بتوان یکی از علت های این بهبودی مناسب را رقابتی دانست که کتاب سال بین محققان ایجاد کرده است.
حجت الاسلام سيد رضا مودب

 

حجت الاسلام سید رضا مودب، مدیر گروه آموزشی علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان این که پژوهش های دینی در دهه اخیر به مراتب بهتر از گذشته است، گفت: شاید بتوان یکی از علت های این بهبودی مناسب را رقابتی دانست که کتاب سال بین محققان ایجاد کرده است.

 

وی با بیان این که برگزیده شدن پژوهشگران برتر در همایش کتاب سال حوزه و داوری مناسب و انتخاب بهترین اثر باعث شده است که پژوهشگران راه های بهتر پژوهش را  پیدا کنند، ابراز داشت: پژوهش ها هم از نظر تعداد و هم از نظر اسلوب و شیوه های نگارش رشد مناسبی داشته است.

 

مدیر گروه آموزشی علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم با بیان این که هنوز نسبت به آنچه که باید باشد و درآینده انتظار می رود راه زیادی است، اظهار داشت: موضوعات فراوانی است که پژوهشی درباره آنان صورت نگرفته است و برخی پژوهشگران هنوز نظام فکری روشنی برای خود ندارند.

 

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون وجود برخی کتاب های سطحی و بازاری، بیان کرد: علت پیدایش این کتاب ها نیاز های کاذبی است که در جامعه وجود دارد البته غیر از کتاب هایی که با هدف تجاری وارد بازار می شوند باید سایر کتاب ها و مولفین آن را ارج بنهیم.

 

حجت الاسلام مودب با بیان این که برخی از کتاب ها مناسب سطح جامعه نیست، خاطرنشان کرد: برخی از کتاب های موجود روش مند نیست و برخی دیگر اصول نگارشی را رعایت نمی کنند و متاسفانه برخی از انتشاراتی ها نیز به دنبال نشر تجاری خود می باشند و این کتاب ها در یک سیستم داوری مناسب قرار داده نمی شود در حالی که موسسات مهم هرگونه کتابی را انتشار نمی دهند.

 

وی با بیان این که در عرصه مخاطب شناسی باید نگاه تخصصی به مخاطب داشت، ابراز داشت: به عنوان نمونه تعداد قابل توجهی از خوانندگان دانشجویان هستند که با توجه به رشته های تخصصی به کتاب های خاص خود نیاز دارند و با توجه به این مطلب مطالعات دینی باید در آینده موضوع بندی و نظام بندی شود و پژوهش های حوزه باید به سوی تخصصی شدن مخاطب رود که  اگر این اتفاق صورت گیرد خوانندگان بیشتری خواهیم داشت.

 

وی در پایان با اشاره به این که باید در کنار آموزش به پژوهش نیز توجه کرد، خاطرنشان کرد: در حوزه معاونت پژوهشی حوزه شکل گرفته است اما این معاونت باید به صورت مستقل در مراکز علمی حوزه و در مدارس شکل بگیرد و بایسته های پژوهش ایجاد شود و حوزویان دست به قلم شوند تا شاهد پیشرفت بیشتر در عرصه پژوهش باشیم./1330/ت302/ق

ارسال نظرات