۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۲۱۵۵۱۷
سعید جلیلی در مشهد:

بمباران غزه، بمباران ویرانه‌های نظم نوین جهانی است/ نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد

خبرگزاری رسا ـ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم می‌بینیم به رژیم آمریکایی که در برابر کشتار کودکان، زنان و مردان بی‌گناه، علاوه بر سکوت، حمایت نظامی نیز انجام می‌دهد، نمی‌توان پای هیچ ورقه‌ای به او اعتماد کرد.
سخنراني سعيد جليلي در جمع مردم مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دکتر سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شب گذشته در ششمین یادواره سرداران شهید نظر نژاد، شریفی و ابراهیمی که در مجتمع شهید هاشمی نژاد مشهد برگزارشد، با بیان این‌ که جلسات این‌گونه، پیام‌های زیادی می‌تواند داشته باشد، گفت: حضور در این محله عزیز در این شهر مقدس برای من یادآور خاطرات بسیار زیادی است، شهدای عزیزی که امشب به یاد آنان جمع شده‌ایم، اسطوره‌هایی هستند که امروز نه برای این محله، شهر و کشور بلکه برای جهان اسلام و جهان آزادگی مایه افتخار هستند.

وی با طرح این سؤال که چرا ما از عزیزانی مثل شهید بابا نظر، ابراهیمی و شریفی به‌عنوان اسطوره یاد می‌کنیم، ادامه داد: در تاریخ تمام جنگ‌ها، فرماندهان، سربازان و کسانی بوده‌اند که برای جنگ و کشور خود جنگیده‌اند اما چرا ما به شهدای خود اسطوره می‌گوییم؟

جلیلی بابیان این‌که این شهدا در زمین و زمانی خاص، کار بزرگی را انجام داده‌اند، عنوان کرد: 70 سال پیش و بعد از جنگ جهانی دوم، برخی قدرت‌ها به مدد پیروزی‌هایی که کسب کرده بودند، مناسباتی را برای نظمی که به اعتقاد آنان باید برجهان حاکم می‌شد، تعریف کردند که بر اساس آن، چند کشور دارای حقوقی بودند که دیگر کشورها اجازه داشتن این حقوق را نداشتند.

وی به معاهده NPT اشاره کرد و بیان داشت: در این قانون به‌صراحت آمده است که چند کشور محدود حق داشتن بمب هسته‌ای را دارند و دیگر کشورها چنین حقی ندارند همان‌طور که در خصوص حق وتو نیز چنین امری صادق است و تنها چند کشور این حق را در انحصار خود قرار داده‌اند.

نظم حاکم برجهان حاصل منطق استکباری است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به بمباران اتمی ژاپن و اعتقاد سیاست‌مداران و برخی مردم این کشور بر این‌که این بمباران اتمی حق آنان بوده اشاره کرد و ادامه داد: نظمی که همین امروز بر جهان حاکم بر مبنای منطق استکباری قدیمی است، این‌که امروز مردم بی‌گناه بمباران می‌شوند و کسانی که مدعی نظم جهانی و حقوق بشر هستند از جنایت‌کار این جنگ حمایت می‌کنند، نشان‌دهنده این منطق برتری آنان است.

وی اظهار داشت: اگر در تاریخ کسانی همچون هیتلر وجود داشته‌اند که به اسم نژادپرستی جنایت‌هایی را انجام می‌دادند، امروز همین جنایت‌ها به اسم حقوق بشر و دموکراسی صورت می‌گیرد.

جلیلی با طرح این سؤال که این چیزی که امروز در غزه شاهد آن هستیم چیست، بیان داشت: این جنایت در حقیقت بمب باران دیوار اعتمادی است که برخی برای نظام سلطه و آمریکا قائل هستند.

وی به اشغال عراق توسط آمریکا و خروج آنان از این کشور اشاره کرد و گفت: کشوری اراده می‌کند و کشور دیگری را اشغال می‌کند، یک‌میلیون نفر را کشته و زخمی می‌کند و پس‌ازآن می‌گوید من باید از این کشور خارج شوم زیرا هزینه‌هایش برای من زیاد شده است.

اهمیت ایستادگی امام (ره) در مقابل نظام سلطه در چیست؟

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی بابیان این‌که در چنین فضا و نظامی، امام (ره) پیدا شد با همراهی چنین سربازانی در مقابل نظامی که مدعی سلطه برجهان بود ایستادگی کرد، گفت: اهمیت این ایستادگی در این است که اگر ایستادند و مقاومت کردند، در این اندیشه ایستادگی کردند و نشان دادند که می‌توان بر این اندیشه ایستاد و پیشرفت کرد.

وی هنر بزرگ امام و شهدا را در برهم زدن محاسبات سلطه گران دانست و بیان داشت: هنر بزرگ امام و شهدای ما این بود که محاسبات آنان را برهم زد؛ آنان نظام محاسباتی را برای دنیا تنظیم کرده بودند که تمام مؤلفه‌های قدرت را برای خود تعریف کرده بودند اما امام نقطه مقابل آن‌ها را به پا کرد.

پیام راهبردی و اصولی شهدا به ما

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اهمیت برگزاری این جلسات را در یادآوری این نکته که نباید ترسید و به راه خود ادامه داد دانست و گفت: این جلسات این پیام را می‌دهد که ما در راه شهدا حرکت می‌کنیم؛ علاوه بر آن ، شهدا نیز به ما پیام می‌دهند که اگر دشمن ترساندن را به ما القا می‌کند، آنان به ما میگویند نترسید و به راه خود ادامه دهید، این‌یک پیام راهبردی و اصولی است.

وی به ذکر مشترک «حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ» بین مردم ایران و مردم امروز فلسطین و لبنان اشاره کرد و اظهار داشت: این جمله امروز به یک تفکر تبدیل‌شده است، با این تفکر تنها خرمشهر پیروز نمی‌شود، بلکه جنوب لبنان نیز آزاد می‌شود، جنگ 33 روزه، 22 روزه و 8 روزه نیز فتح می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آنان نگرانی‌شان این نیست که چند سانتریفیوژ در ایران می‌چرخد، آنان از این در هراسند اندیشه‌ای شکل می‌گیرد که تمام نظام آنان را به چالش می‌کشد، مقاومت می‌کند و پیروز می‌شود.

جلیلی بابیان این‌که کار بزرگ شهدای ما این بود که نشان دادند می‌توان  در برابر این قدرت‌ها ایستاد و پیروز شد، تصریح کرد: امام و شهدا نشان دادند که می‌توان در مقابل این سازمان، یک تمدن جدید با مبانی دینی شکل بگیرد که برای سیاست، فرهنگ و اقتصادش حرف و مدل دارد، تمدنی در حال شکل‌گیری است که در سیاست و مردم‌سالاری دینی الگویی را معرفی می‌کند که آنان نمی‌توانند در مقابل آن حرفی بزنند.

بمباران امروز غزه، بمب باران ویرانه‌های نظم نوین جهانی است

وی به حمایت آمریکا از جنایت‌های اسرائیل اشاره کرد و گفت: کسانی که بیش از یک قرن شعار لیبرال دموکراسی و حقوق بشر را می‌دادند، امروز در قضیه غزه سکوت می‌کنند، بمبباران غزه در واقع بمبباران لیبرال دموکراسی غرب و ویرانه‌های نظم نوین جهانی است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی این حرکت امریکا را پاسخ کسانی دانست که معتقدند باید آرمان را در سیاست خارجی کنار گذاشت و بیان داشت: این پاسخ به کسانی است که می‌گویند در سیاست خارجی آرمان را کنار بگذارید؛ اگر واقع‌بینانه نیز به موضوع نگاه کنیم می‌بینیم به رژیم آمریکایی که در برابر کشتار کودکان، زنان و مردان بی‌گناه، علاوه بر سکوت، حمایت نظامی نیز انجام می‌دهد، نمی‌توان پای هیچ ورقه‌ای به او اعتماد کرد.

وی تأکید کرد: این‌که مقام معظم رهبری می‌فرمایند ما در یک پیچ تاریخی قرار داریم و دقت کنید دچار اشتباه محاسبتی نشویم به این معناست که نقاط ضعف دشمن را بشناسیم و نقاط موفقیت خود را باور کنیم تا بتوانیم در این عرصه پیروز باشیم.

گفتنی است، حاج صادق آهنگران در ابتدای این یادواره به مرثیه‌خوانی پرداخت و در ادامه این یادواره، از عباس جان فدا، کارگردان تئاتر «92 درصد زندگی» و رضا عاطفی، سازنده مستند «به خدا تعظیم می‌کنم» تجلیل به عمل آمد./9315/پ201/ج

ارسال نظرات